bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۲۷۵۲۸

سردرگمی مسافران هوایی

سردرگمی مسافران هوایی

صبح روز گذشته، تمامی پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز تعطیل شدند و با ارسال پیامک دیرهنگام به مسافران اعلام شد: «به دلیل بسته بودن فرودگاه پرواز باطل شده است.»

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

ساعت‌۴ونیم صبح روز گذشته، فرودگاه مهرآباد همانند هر روز یک روز عادی را شروع کرد و پذیرای مسافران بود. در لحظه ورود به ترمینال شماره ۲ همه چیز عادی به نظر می‌رسد، اما این میزان شلوغی در سالن کمی غیرطبیعی است. نه‌تن‌ها فضایی برای نشستن نیست، بلکه برای ایستادن نیز فضا بسیار محدود است. کانتر هواپیمایی با وجود اینکه فعال است، اما تابلوی اعلان پرواز‌ها خاموش و فعلاً کارت پروازی صادر نمی‌شود. دلیل عدم صدور کارت پرواز را از کانتر ایران ایرتور جویا شدم، نه‌تن‌ها پاسخی نداد بلکه با عصبانیت گفت: «فعلاً پذیرش نداریم.» با این عصبانیت دیگر کسی جرأت نمی‌کند سوالی بپرسد و تعدادی مسافر به همراه کارت ملی به انتظار ایستادند.

به گزارش هم میهن، کمی آن طرف‌تر کانتر‌های دیگر کمی خلوت‌تر است. به سراغ یکی از کانتر‌ها می‌روم و دلیل را جویا می‌شوم. مسئول کانتر با لبخند می‌گوید: «نگران نباشید سیستم پذیرش مسافر کشوری قطع است. به محض صدور کارت حتماً از طریق بلندگو اعلام می‌شود. پرواز‌ها همگی تأخیر دارند.»

جمعیت سالن هر لحظه بیشتر می‌شود، اما سکوت محض ادامه دارد. ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه است. پیامکی مبنی بر باطل شدن بلیط و بسته بودن فرودگاه دریافت می‌کنم. مجدداً به سراغ کانتر می‌روم و همان شخص با همان ترش‌رویی بیشتر درحالی‌که در حال جمع کردن وسایلش است، می‌گوید: «باید به شما توضیح بدهم؟» مسافران حاضر نگران شدند. بعد از چند دقیقه بلندگو‌های ترمینال از مسافران می‌خواهند که ترمینال را ترک کنند، زیرا فرودگاه تعطیل شده است و این جملات را مکرراً اعلام می‌کنند. همهمه می‌شود، تقریباً هر کسی که گوشی دارد به سرعت سعی دارد اخبار را چک کند تا دلیل را متوجه شود. تمامی کانتر‌ها تعطیل می‌شوند و هیچ‌کس پاسخگو نیست. عده‌ای از مسافران که عجله دارند، به دفتر مدیریت ترمینال می‌روند تا سوال بپرسند. دفتر باز است. چند نفری داخل نشسته‌اند.

سوال می‌پرسم: «تا کی فرودگاه بسته است؟» یکی از افراد حاضر در دفتر می‌گوید: «نمی‌دانیم، اعلام نشده است، اما پرواز‌ها تا ۱۰صبح کنسل است. اگر شما هم عجله و اصرار دارید پرواز‌های بعد از ساعت اعلام‌شده را چک کنید انشاالله که بلیطی باشد.» به سرعت مسافران، ترمینال را ترک می‌کنند. مسافرانی که در ساعت‌های اولیه پذیرش و برای آن‌ها کارت پرواز صادر شده است نیز آرام‌آرام از پله‌های برقی به سالن اصلی رسیده‌اند. درِ خروج شلوغ شده است و تراکم برای خروج بالاست. مسافران بی‌اینکه حرفی بزنند سعی دارند به سرعت از فرودگاه خارج شوند. کم‌کم خبر‌هایی منتشر می‌شود.

در این خبر‌ها چنین آمده است: «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد:پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز، فرودگاه‌های غرب، شمال غرب و جنوب غرب به حالت تعلیق درآمدند. پرواز‌های این فرودگاه‌ها تا بدین لحظه لغو نشده؛ مسافران پیش‌از عزیمت اطلاعات پرواز را چک کنند. پرواز‌های فرودگاه امام خمینی تا ۱۰:۳۰ صبح لغو شد. پرواز‌های فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح لغو شد. مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه مهرآباد هم اعلام کرد: براساس نوتام [نوعی هشدار که توسط مقامات هوایی به خلبانان داده می‌شود]«۱۳۳۰» تمام پرواز‌های مهرآباد تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز (۳۱ فروردین) لغو شد.»

ایرنا نیز درباره علل این تعلیق اعلام کرد: «پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور فعال شده است. برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در استان اصفهان خبر می‌دهند.»

اگرچه فعالیت فرودگاه‌های کشور بعد از ساعت ۱۰ صبح فعال شد و تمامی پرواز‌های کشورمان به حالت عادی بازگشت، اما تا زمان تهیه این گزارش، هیچ پیامکی مبنی بر ارائه راهکار برای مسافرانی که باید به هر دلیلی به سفر بروند، ارسال نشده است. تنها در پیامک اول اعلام شد: «برای دریافت وجه به آژانس یا سایت صادرکننده مراجعه کنید.»

و از آنجا که مسبوق‌ به‌ سابقه است، هر پروازی که کنسل شود، بازگشت پول بلیط صادرشده، هزار و یک دردسر دارد، باید گفت که علاوه بر سردرگمی و نگرانی صبح برای مسافران، دردسر بعدی نحوه بازگشت پول بلیط به حساب افراد است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv