bato-adv
bato-adv

توقف شماره‌گذاری X ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی

توقف شماره‌گذاری X ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی

بر اساس اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، شماره‌گذاری X ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی، متوقف شد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

به دنبال حادثه اخیر برای یکی از محصولات شرکت مدیران‌خودو، فراخوانی جهت بررسی سلامت و عملکرد اکسل خودروی X ۵۵ پرو صادر شد؛ اما در آخرین اطلاعات، سازمان ملی استاندارد، ضمن تاکید بر ضرورت تعلیق اعتبار تایید این خودروها، در نامه‌ای به راهور ناجا اعلام کرد که شماره‌گذاری x ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

به گزارش ایسنا، جمعه هفتم اردیبهشت ماه، یک خودروی X ۵۵ پرو با پنج سرنشین، در اتوبان قم در ناحیه اکسل عقب دچار مشکل شده و خودرو واژگون می‌شود. باتوجه به اینکه بدنه خودرو آسیب خاصی ندیده است، سرنشینان نیز دچار مشکل جدی نشده‌اند و تاکنون بهبود پیدا کرده‌اند.

براساس گزارشی که پلیس از این حادثه اعلام کرده است، آب و هوا خشک بوده و این اتفاق در نتیجه اشکالی که در اکسل عقب خودرو وجود داشته، حادث شده و اکسل عقب جدا و منجر به واژگونی خودرو شده است. در حقیقت نه‌تن‌ها برای خودروی واژگون شده که برای تعداد زیادی از این دست خودرو و حتی در خود کشور چین، روسیه، آفریقا و... این جدا شدن اکسل عقب به دلیل ایرادی که در جوش اکسل عقب این خودرو‌ها وجود دارد، اتفاق افتاده است.

نکته مهم نشان می‌دهد که فراخوانی در این زمینه وجود داشته است که اتفاقی مشابه (نه در ایران) افتاده است و اکسل عقب نیار به بررسی دارد؛ و ایرادی مشخص است که بایستی بررسی می‌شده و مهمتر اینکه تاکنون ۳۰ هزار خودروی X ۵۵پرو، عرضه شده است که شاید حدود ۲۰ دستگاه آن دچار این نقص فنی بوده است و در سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های مدیران‌خودرو یا سایر نمایندگی‌ها مشخص و محرز شده است که جوش اکسل عقب دارای ایراد است و بایستی رفع یا اکسل عقب تعویض شود.

یکی از نمایندگی‌های مدیران‌خودرو در پاسخ به یکی از مشتریان که خود را خریدار محصول X ۵۵پرو معرفی و ابراز نگرانی می‌کند، اظهار کرده است: در هر مونتاژ و تولید خودرویی در ابعاد بالا چنین اتفاقاتی غیر طبیعی نیست، اما به جرائت می‌توان گفت که اگر موضوع کیفیت کلی خودرو بود، تاکنون یک محصول سالم از این نوع خودرو نداشتیم. این اتفاق صرفا در ایران هم نیفتاده و برخی کشور‌های دیگر هم دیده شده است؛ بنابراین نمی‌توان اصل موضوع را رد کرد، اما حادثه برای هر خودرویی ممکن است رخ دهد.

شایان ذکر است که بروز حادثه به دلیل نقص فنی در صنعت خودروسازی جهان امری پرتکرار است، اما این اتفاق اخیر، به نوعی متفاوت از باقی بوده است؛ بار‌ها پیش آمده که حتی در دنیا، خودروسازان با دور زدن استاندارد در برخی ایراد‌های جزئی و...، موفق به شماره‌گذاری و عرضه محصول شده‌اند، اما این ایراد و ضعف در جوش اکسل عقب، اتفاقی بی‌سابقه بوده و موردی قابل اغماض نبوده است.

در نهایت، اما دوشنبه هفته جاری، گروه صنعتی مدیران‌خودرو اقدام به انتشار فراخوانی برای دارندگان خوردوی X ۵۵پرو کرد که براساس از تمامی صاحبان X ۵۵ پرو از ۱۸ اردیبهشت ماه تا ششم خردادماه (حتی در روز‌های جمعه) با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران‌خودرو، خودروی خود را به صورت رایگان مورد بررسی قرار دهند تا در صورت لزوم، اکسل عقب به صورت رایگان تعویض شود.

سازمان ملی استاندارد: شماره‌گذاری X ۵۵پرو فعلا متوقف شود

به دنبال این موضوع، امروز (چهارشنبه)، سازمان ملی استاندارد در اطلاعیه‌ای نقص فنی X ۵۵ PRO را مورد تایید ندانسته و ضمن تعلیق اعتبار تایید نوع خودروی مذکور، توقف شماره‌گذاری آن را تا اطلاع ثانوی ضروری دانسته است.

در اطلاعیه مذکور آمده است:

به علت وجود نقص فنی در برخی از خودرو‌های مدل X ۵۵ پرو تولیدی شرکت مدیران‌خودرو، تا اطلاع ثانوی شماره‌گذاری این خودرو متوقف می‌شود.

بر همین اساس، مهدی انگورج-مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع، حمل‌ونقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد ایران- در نامه‌ای به پلیس راهور ناجا اعلام کرده است: برابر بررسی‌های فنی به عمل آمده و با توجه به مفاد استاندارد ملی ایران به شماره ۶۹۲۴ در خصوص وجود نقص ایمنی بحرانی، ضمن تعلیق اعتبار تایید نوع خودروی مذکور، ضروری است شماره‌گذاری آن متوقف شود.

bato-adv
bato-adv
bato-adv