«در چارچوب طراحی سؤالات ذکر شده است که از اهداف کتاب درسی چگونه سؤال طراحی میشود و سؤالات از کدام سطح شناختی است همچنین نمونه سؤالات هم ارائه شده و تکلیف دانشآموز و معلم درباره طراحی سؤالات امتحانات نهایی روشن است. زارعی متذکر شد: اگر دانشآموزان بر اساس چارچوب تعیین شده نسبت به مطالعه اقدام کنند با مشکل مواجه نخواهند شد.»
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، نحوه طراحی سؤالات امتحانات نهایی را تشریح کرد.
به گزارش فارس، محسن زارعی، درباره طراحی سؤالات امتحانات نهایی اظهار کرد: امسال چارچوب سؤالات امتحانات نهایی را برای دانشآموزان منتشر کردیم و این چارچوب مبنای طراحی سؤالات است.
وی افزود: در چارچوب طراحی سؤالات ذکر شده است که از اهداف کتاب درسی چگونه سؤال طراحی میشود و سؤالات از کدام سطح شناختی است همچنین نمونه سؤالات هم ارائه شده و تکلیف دانشآموز و معلم درباره طراحی سؤالات امتحانات نهایی روشن است. زارعی متذکر شد: اگر دانشآموزان بر اساس چارچوب تعیین شده نسبت به مطالعه اقدام کنند با مشکل مواجه نخواهند شد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طراحان سؤالات امتحانات نهایی موظفند در چارچوب تعیین شده نسبت به طراحی سؤال اقدام کنند، افزود: کتابهای درسی مبنای طراحی سوالات است. زارعی ادامه داد: سال گذشته سؤالات امتحانات نهایی توسط دبیرخانههای کشوری دروس تحلیل شد تا بدانیم آیا سؤالات خارج از کتابهای درسی بود یا خیر و ضریب دشواری چگونه بود.
دبیرخانههای کشوری تأیید کردند که سؤالات در چارچوب کتابهای درسی است همچنین هر چه ضریب دشواری بالاتر باشد، دانشآموزانی که موضوع درسی را به خوبی فهمیده باشند، توانایی پاسخ دادن دارند البته سؤالات محدودی اینگونه هستند. وی متذکر شد: امیدواریم امسال هم شاهد سؤالات استاندارد باشیم و بلافاصله پس از برگزاری امتحان، سؤالات را در معرض قضاوت قرار میدهیم تا در صورت وجود اشکال آن را اصلاح کنیم.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از سؤالات امتحانات نهایی از سؤالات استاندارد و خوب است و تمام دانشآموزانی که کتاب درسی را مطالعه کردند، میتوانند به آن پاسخ دهند، گفت: بخشی از سؤالات به گونهای است که دانشآموزانی که مطالعه دقیقتر دارند به آن پاسخ میدهند و بخشی از سؤالات سطوح بالای شناختی را مورد توجه قرار میدهد و دانشآموزی که کاملاً به موضوع اشراف دارد میتواند به آن پاسخ دهد.
وی ادامه داد: در پایه دوازدهم تا ۲۵ درصد سؤالات، سطوح بالای شناختی را مورد توجه قرار میدهد و در پایه یازدهم و دهم سهم آن کاهش مییابد، اختیار طراحی سؤالات از سطوح بالای شناختی که ۵ درصد باشد یا ۲۵ درصد بر عهده طراحان سؤالات است. زارعی درباره پرداخت حق الزحمه عوامل برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ نیز گفت: حق الزحمه با افزایش ۲۵ درصدی پرداخت شده است.