bato-adv
کد خبر: ۷۴۶۰۶۰

توصیه عباس عبدی به کسانی که برای شرکت در انتخابات تردید دارند

توصیه عباس عبدی به کسانی که برای شرکت در انتخابات تردید دارند
«به نظرم کسانی که در تردید هستند، می‌توانند در این فاصله زمانی که نصف آن گذشته است، به تصمیم برسند و اگر تصمیم را براساس عقل و درایت سیاسی و نه لزوما کینه و نفرت بگیرند، هر تصمیمی گرفتند باید به آن احترام گذاشت. این شرطی که در مورد کینه و نفرت نوشتم را توضیح می‌دهم.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

عباس عبدی در یادداشتی با عنوان «تردید مقدس شرم نامقدس» در روزنامه اعتماد نوشت: این روزها کوششی نمی‌کنم تا به دیگری بگویم که، به چه کسی رأی بدهد؛ چون مخاطبان من اغلب کسانی هستند که در سه انتخابات گذشته رأی نداده‌اند و طبیعی است که این بار را هم براساس همان شیوه رفتار کنند. کوشش اصلی من معطوف به این است که بگویم چرا این بار و برخلاف سه دوره گذشته، امکانی برای به فعلیت بخشیدن اراده ما و مردم به وجود آمده است؟

اگر تصمیم کسی به مشارکت منجر شد، در این صورت برای تحقق این اراده به طور طبیعی فرد دیگری در میان نامزدهای حاضر جز دکتر پزشکیان نخواهد بود. بنابراین اگر گمان می‌کنیم که پزشکیان در حد متعارف و معقول می‌تواند این نمایندگی را عهده‌دار شود، پس ذره‌ای در فعلیت بخشیدن به این اراده تردید نکنیم.

بدیهی است که خودم معتقدم آقای پزشکیان این شرایط را دارد، ولی اگر کسی معتقد است که اصولا شرایط برای بروز این اراده فراهم نیست، او را در رأی ندادن وعدم مشارکت سرزنش نمی‌کنم، ولی توقع دارم که به عنوان یک شهروند از او بپرسم که چه فردی یا الگویی می‌تواند این شرط تو را تأمین کند؟ و آیا هیچ چشم‌اندازی داری که در این ساختار به آن مرحله برسی؟ و اگر نه، دیگر بحثی نمی‌ماند، چون فرض من بر این است که اگر افقی گشوده شد - که تفاوت معناداری با وضع موجود داشت - حتما آن را به عنوان یک فرصت شناخته و از دست ندهیم.

پیش‌تر هم گفته‌ام هیچ نوع تضمینی ندارم آنچه می‌گویم یا تحلیل می‌کنم درست و قطعی باشد. معروف است که هر کس در پزشکی و سیاست وعده‌های قطعی دهد، شارلاتان است. این را در حوزه سیاست مکرر تجربه کرده‌اید، چه وعده‌های فریبنده‌ای دادند و هیچ کدام عملی نشد؛ سهل است که عقبگرد هم بود. خوشبختانه کمتر کسی در پزشکی - به جز بخش جراحی زیبایی یا طرفداران طب سنتی - وعده‌های فریبنده می‌دهند، بنابراین هیچ وعده‌ای سیاسی وجود ندارد.

طی این ۱۰ روز متوجه شده‌ام که بخش مهمی از کسانی که در سه انتخابات گذشته رأی ندادند، اکنون دچار تردید شده‌اند. این تردید مقدس است؛ اگر قرار باشد که در لحظه و اندک زمان تغییر عقیده بدهیم، امری مذموم است و هیچ ارزشی ندارد. افرادی که ثبات عقیدتی ندارند، فاقد ارزش سیاسی هستند.

بنابراین عبور از رفتار و کنش تحریمی به رای دادن در لحظه رخ نمی‌دهد، شاید اگر زمان بیشتری داشتیم و گفت‌وگوی کافی می‌کردیم، این تحول و تغییر به نحو مناسبی شکل می‌گرفت. بنابراین اگر لحظه تردید را از همان آغاز اعلام لیست نهایی انتخابات بدانیم، برای رفع تردید و رسیدن به تصمیم و رای دادن حدود ۲۰ روز وقت است. اگر چه کم است ولی تا حدی کافی است.

به نظرم کسانی که در تردید هستند، می‌توانند در این فاصله زمانی که نصف آن گذشته است، به تصمیم برسند و اگر تصمیم را براساس عقل و درایت سیاسی و نه لزوما کینه و نفرت بگیرند، هر تصمیمی گرفتند باید به آن احترام گذاشت. این شرطی که در مورد کینه و نفرت نوشتم را توضیح می‌دهم.

همه می‌دانیم که حوادثی که در سال‌های اخیر به ویژه پس از ۱۳۹۶ تا کنون رخ داده، بسیاری را رنجانده است، هنگامی که این رنج‌ها متراکم شده و بیشتر می‌شود و پاسخ مناسبی هم از طرف ساختار دریافت نمی‌کند، کم‌کم تبدیل به کینه و نفرت می‌شود. اینها پدیده‌های طبیعی و عادی در وجود همه ماست. این کینه و نفرت به نوبه خود افکار و ارزیابی‌های جدیدی را سازمان می‌دهد و کم‌کم در همه ما رسوب می‌کند و عملکردهای بعدی ما را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. به نظرم این فرآیندها طبیعی و مورد انتظار است. ولی اگر قرار باشد که امر سیاست را نیز تابع این فرآیندها کنیم، راه به جایی نخواهیم برد، چون پس از مدتی خودمان نیز اسیر این حب و بغض‌ها و کینه و نفرت‌ها می‌شویم.

اگر چه سیاست نیز آکنده از دوستی و دشمنی، عشق و نفرت است، ولی به هر حال جایی را هم باید برای غلبه بر آن‌ها گذاشت. من نیز با همه این کینه‌ها و نفرت‌ها همدلی و همراهی می‌کنم حتی اگر فراتر از انتظار هم باشد، آن را می‌فهمم؛ ولی به گمانم، همیشه باید راهی را باز بگذاریم تا بر آن‌ها غلبه کنیم و شرمی از این عبور نداشته باشیم. این شرم برخلاف آن تردید، مقدس نیست.

تردید رمز ماندگاری و رسیدن به تصمیم صحیح است، ولی اسیر کینه و نفرت شدن نتیجه معکوس دارد و در بند آن ماندن مقدس نیست. به گمانم بخش مهمی از مرددین بر اثر شرم ناشی از تصمیم قبلی و حوادث قبلی حاضر به مشارکت نیستند، در واقع یک سد اخلاقی و شرم عبور از نفرت نسبت به گذشته مانع از رسیدن به یقین است؛ در حالی که محاسبات سیاسی و عقلانیت چنین تردیدی را نمی‌پذیرد.

محسن
United States of America
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
استاد یکی میگفت :
(هیچ چیزی نسبت به چند ماه قبل که انتخابات مجلس بود عوض نشده بعد ج.ا شلوغش می‌کنه که مشارکت میره بالا.


از طرفی آدمای منفور طیفی که رای نمیدن مثل ثابتی مصاحبه میکنن که آره ما اگه مشارکت کم باشه اتفاقا ارضا میشیم. آفرین ارضا بشید. ما هم ارضا میشیم.


از اون طرفم عباس عبدی و پرویز امینی و قوچانی و... یه دفعه دچار تحول فکری شدن و از انتخابات بی‌اهمیت چند ماه قبل که به قول خودشون فقط اسم انتخابات داشت نه رسمشو رسیدن به دعوت به مشارکت. چه افقی باز کرده ج.ا مگه؟


اینجوری بهتون بگم مشارکت کردن واسه کسایی که تو این چند سال شرکت نمیکردن باخت باخت هست:
اگه طیف تندرو یعنی قالیباف یا جلیلی رای بیاره که هیچی عملا خودتونو اسکل نظام کردین و مشارکتو بردین بالا. اگر هم بگیم پزشکیان رای بیاره. خب چه اتفاق جدیدی قراره بیفته؟ نه تو مسائل فرهنگی مثل حجاب و سبک زندگی نه تو حوزه اقتصادی مثل تغییر جهت به سمت اقتصاد بازار نه تو حوزه سیاسی و ارتباط با دنیا. اینکارا رو روحانیم کرد. برنامه اقتصادیشو مسعود نیلی می‌نوشت که ته لیبرالای ایرانه. برید تو همین آزاد مصاحبه‌شو ببینید که از بن‌بست میگه با توجه به تفکر حاکم بر نظام. روحانی حتی برجامم امضا کرد تو حوزه سیاسی. ولی وقتی هسته نظام تفکرش خودکفایی و استقلال (به معنی ما صادر کننده هستیم ولی وارد کننده نه) هست قرار نیست این ره به جایی ختم بشه.
حجاب و فرهنگم که خودتون میدونید.
پس اگه پزشکیان رای بیاره باز فرصت واسه جمهوری اسلامی و طرفدارانش باز میشه که بگن ببینید همه‌ی مشکلات به خاطر ریاست قشر غیرخالص و اصلاح طلب روی دولت هست. پس باید برگردیم به اصولگرایی. و دوباره این سیکل معیوب. مشارکت این چند درصد هم در صورت رای آوردن پزشکیان، هم ناکارآمدی هم بی اهمیتی قوه مجریه تو این مملکت رو، دیرتر به طرفداران در حال ریزش نظام ثابت میکنه.
مردم سر حرف و باورشون هستند. چیزی عوض نشده. رای بی رای. نه به جمهوری اسلامی.)
آیا کلام بالا به معنی به یقین رسیدن نیست؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
به نظرم "آش همان آش و کاسه همان کاسه‌ست" همه‌ی این روزها و لحظه‌ها و حرف‌ها و تحلیل‌ها و تبلیغ‌ها و تشویق‌ها و وعده‌ و وعیدها و ... برای من بسبار بسیار آشنا و تکراری‌ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
من به عنوان یک معلم ترجیح میدم رأی ندم. لااقل رأی ندادنم رأیی بر اعتراض به شرایط موجود. باور کنید هیچ کدام از این شش نفر توان مملکت داری ندارن
سکولار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
عباس
چرا نامزده ها جرات ندارن در مورد دلارهایی که حکومت به نیابتی ها میده حرف بزنن؟
آیا عمده ی کسر بودجه از همین نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
آقای عبدی سعی در تکرار هر چند ضعیف انتخابات دوم خرداد سال 76 دارند آن موقع هم خیلی ها همین تحلیل جنابعالی را داشتند فقط تفاوتش این است که مردم تجربه آن دوران و وقایع بعد از آن را دارند و بعید است بخواهند آزموده را دوباره بیآزمایند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
از آقای عبدی بسیار بعید بود که تا این حد خوش باور باشد.آقایان هیچ روی خوشی به بهبود شرایط کشور و زندگی مردم ایران نشان نخواهند داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
هیچم بعید نبود عبدی ساده لوحیه که دومی نداره کلا اصلاح طلبا ساده لوحن عبدی توشون از همه بدتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
رای هم ندیم یکی میاد بدتر همه چی گرونتر میشه
شما میگی چکار کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
ضمن احترام برای دوست عزیز
فقط یک نکته را میخواستم متذکر شود:

هر تغییر بنیادی در ابعاد وسیع اجتماعی یا سیاسی کشور امری تدریجی است و انتظار معجزه یک شبه نباید داشت.
این تغییر می تواند با انتخاب رییس جمهور تحول خواه شروع شود ولی رای ندادن هیچ تغییر تدریجی را آغاز نخواهد کرد.
ممکن است سوال کنید خوب ما روحانی را انتخاب کردیم چی شد؟
پاسخ: الان مخالفین مذاکره دم از رفع تحریم و تعامل با جهان میزنند. به همین ها می گویند تغییر تدریجی و در آینده تغییرات بیشتر هم پیش خواهد آمد به شرط اینکه مردم مشارکت کنند.
ناشناس
Czechia
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
عباس خان انشالله پاسخگو هم خواهی بود دیگه! بعدا نیای بگی نمیذارن رئیس جمهور و تیم دولت کارش رو بکنه. از الان اطمینان داری که دولت مورد نظرت می تونه کارها رو پیش ببره و جلوی کارشکن ها وایسته و بهونه نیارید و واسه همین داری تشویق به شرکت در انتصابات می کنی، درسته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
امباپه را دیدی چطوری بینی اش شکست ؟
خدایش حق فرانسه بود با اختلاف بازی را می‌برد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
کوشش اصلی من معطوف به این است که بگویم چرا این بار و برخلاف سه دوره گذشته، امکانی برای به فعلیت بخشیدن اراده ما و مردم به وجود آمده است؟
نمی دونم چرا احساس می کنم این جمله یا مشابهش رو در همه سالهای اخیر بالاخص 88 و 92 و 96 و 1400 و ... شنیدم !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
خدا شاهده نه اهل گروه براندازی هستم نه سلطنت طلب نه کسی که برای چیزی که فکر میکنم بخوام دست به فعالیت بزنم
فقط اعتقاد خودم را میگویم
به حکومت اعتماد و اعتقاد و اطمینان چندانی ندارم
احساس میکنم قادر نیست ایران را اداره کند
و نمیتواند برای اینده کشور و نسل اینده ایران مثمر ثمر باشد و بلدنیستند کشور داری را تخصص اداره کشور را ندارند حتی حد اقل استانداردهای اقتصادی و ایجاد کار رفاه نسبی و زدودن فقر از جامعه را هم نمیدانند چطور مدیریت کنند
47 سال زمان کافی نبوده ؟؟؟
ایا المان ژاپن بعد جنگ جهانی دوم ویران نشدند چقدر طول کشید تا ویرانه های جنگ جهانی دوم را باز سازی و کشور خودرا در صدر جهان قرار دهند
جمهوری اسلامی وقتی انقلاب شد اسب زین کرده را از پهلوی تحویل گرفت از تمام از کشورهای منطقه بالاتر بودیم اما در این 47 چه کرد جمهوری اسلامی ؟ علت این همه پس رفت و اتلاف منابع و فقیر تر کردن مردم و رکود علمی در دانشگاها مدارس . ... ووو چیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
آقای عبدی عزیز ؛ با درود و احترام
جهت اطلاع خدمت حضرتعالی می نگاریم که : سه سال پیش در چنین روزهایی چهار نفر نامزد ریاست جمهوری شدند و مثل همیشه ( ادوار پیشین) وعده بهبود اقتصاد و معیشت را به مردم دادند. از آن چهار نفر یکی رییس جمهور ( شهید) شد ، یکی معاون رییس جمهور ، یکی رییس قوم مقننه و دیگری شهردار تهران. آنها با سعی و کوشش فراوان!!! قیمت گوشت را از 110 هزار تومان به 700 هزار تومان ، نان سنگک را از 1500 به ده هزار تومان، میانگین قیمت آپارتمان در تهران از متری 32 میلیون به 82 میلیون تومان و دلار را از 24 هزار تومان به 60 هزار تومان و .... ( به این داده ها مثلا افزایش قیمت پراید را هم اضاف بفرمایید) افزایش دادند. امروز دوباره همان تیم میگویند به ما رای دهید تا کشور را درست کنیم!!!! به نظر شما یعنی چی ؟؟؟؟ ما را راهنمایی بکنید . مرسی
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
با توجه به اینکه اختیارات ریاست جمهور کم است لدا نمی تواند به وعده های خوب از قبیل برداشتن تحریم و عادی سازی روابط با دنیای ازاد و....عمل نماید لدا در ابتدای کار باید دامنه اختیارات رئیس جمهور افزایش یابد
باران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
آقای عبدی در اینجا فیلسوفانه نظر داده اند! ببینید:تصور کنیداین 6 کاندیداهمه با هم یک کابینه را تشکیل دهند و با هم شروع بکار کنند.در این صورت تصورشما از آینده ایران جز یک قطعه زمینی بهشت است؟! خب! میزان احتمال این همکاری چقدراست؟ صفر! امید هم به همان میزان است .صفر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
اقای عبدی و دیگر گربه های دیوار بالا رو ، همیشه بعنوان سوپاپ اطمینان بوده و خواهند بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
هیچ تردیدی وجود نداره
چون هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندرم رای نمیدم
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
(در واقع یک سد اخلاقی و شرم عبور از نفرت نسبت به گذشته مانع از رسیدن به یقین است؛ در حالی که محاسبات سیاسی و عقلانیت چنین تردیدی را نمی‌پذیرد.)
استاد من به یقین رسیده ام که بنیان سیستم موجود جواب مرا نمیدهد - آیا بایستی همیشه آن باشد؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
من به کسی رای می دهم که از دیوار سفارتخانه ها بالا رفته باشد که متاسفانه در بین این 6 نفر چنین شخصی وجود ندارد آقای عبدی! کاش خودت نامزد میشدی
ناشناس
Denmark
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
اقای عبدی ۳۰ سال که مینویسد ایندفعه با دفعه قبل فرق میکند که در این مدت هیچ فرقی نکرده وهر روز از روز قبل بهتر نشده که هیچ بدتر شده. مشکل اساسی جای دیگر است که اقای عبدی هم به خوبی میداند ولی خودش را به نادانی زده و میگوید انشالله که بز است.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین