bato-adv

(تصاویر) مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

(تصاویر) مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon
نسخه جدید F-۱۶ Block ۷۰/۷۲ شباهت اندکی با اولین فالکون‌ها دارد، حتی از لحاظ ظاهری. گریپن E سوئدی به عنوان یک جت جنگنده فوق العاده کارآمد در نقش مورد نظر خود بوده و به طور مرتب با F-۱۶، یورو فایتر تایفون و میراژ مقایسه می‌شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۹ - ۰۴ تير ۱۴۰۳

جنگنده F-۱۶ Fighting Falcon یکی از موفق‌ترین جت‌های جنگنده نسل چهارمی است که تاکنون ساخته شده است. در حالی که این جت قدیمی‌تر از Saab JAS ۳۹ Gripen است (اولین بار در سال ۱۹۷۴ پرواز کرد در حالی که Gripen در سال ۱۹۸۸ به پرواز درآمد)، به طور مداوم بروز شده است.

به گزارش روزیاتو، نسخه جدید F-۱۶ Block ۷۰/۷۲ شباهت اندکی با اولین فالکون‌ها دارد، حتی از لحاظ ظاهری. گریپن E سوئدی به عنوان یک جت جنگنده فوق العاده کارآمد در نقش مورد نظر خود بوده و به طور مرتب با F-۱۶، یورو فایتر تایفون و میراژ مقایسه می‌شود.

مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

ساب گریپن: شاهین جنگجوی سوئدی

Saab Gripen E و F-۱۶ Block ۷۰/۷۲ جت‌های فوق العاده‌ای هستند. آن‌ها هر دو جنگنده‌های نسل ۴.۵ هستند که با طیف وسیعی از تسلیحات هوایی استاندارد ناتو سازگار شده اند. هر دو جت جنگنده‌هایی مدرن، کوچک، تک موتوره و چند منظوره هستند که قادر به انجام ماموریت‌های مختلف می‌باشند (گریپن به قابلیت‌های جنگ الکترونیک توانمند نیز مجهز است).

گریپن اولین بار در سال ۱۹۹۶ وارد خدمت شد و برای برآورده کردن نیاز سوئد برای یک جنگنده چند منظوره سبک، با قدرت مانور بالا، آسان برای نگهداری و مقرون به صرفه طراحی شد. در مجموع، گریپن به اندازه F-۱۶ Block ۷۰/۷۲ بزرگ یا توانمند نیست، اما در آستین هایش قابلیت‌هایی پنهان دارد که آن را برای خریدارانش جذاب می‌کند. بر اساس گزارش کیف پست، این هواپیما نسبت به F-۱۶ پیچیدگی کمتری داشته و نسبتاً ارزانتر و تعمیر و نگهداری آن نسبت به همتای آمریکایی اش آسان‌تر است.

در حالی که اکثر هواپیما‌های جنگنده حداقل چند قطعه خارجی دارند، گریپن مملو از قطعات خارجی ساخته شده در بسیاری کشور‌های غربی است. بخش بسیار زیادی از قطعات این جنگنده ساخت انگلستان است. این جنگنده سوئدی از یک موتور جت توربوفن Reaktionsmotor ۱۲ تولید شده توسط شرکت ساب نیرو می‌گیرد. با این حال، این یک نسخه از موتور F۴۰۴ جنرال الکتریک است که تحت لیسانس در سوئد تولید شده است. بدین ترتیب شاید برخی بگویند که گریپن سوئد چندان هم سوئدی نیست.

مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

طراحی شده برای جنگ‌هایی متفاوت

برای حدود ۲۵۰ سال، سوئد یک کشور بی طرف بود (که در سال ۲۰۲۴ با پیوستن به ناتو این سیاست تغییر کرد). این امر سوئد را مجبور کرد که استراتژی نظامی مستقل تری را دنبال کند و گریپن بخش اصلی این استراتژی بود.

سوئد جنگی را متصور بود که در آن باید نیروی هوایی خود را پراکنده کند، بنابراین گریپن به عنوان یک ماشین زمخت و قوی ساخته شد که می‌توانست از روی باند‌های ناآماده و بزرگراه‌ها نیز بلند شده و فرود بیاید. این امر باعث شد که این جت برای کشور‌هایی که ضعیف‌تر از رقیب هستند (مانند جنگ اوکراین با روسیه) راحت‌تر امکان پنهان شدن داشته باشد و در روی زمین شانس بقای بیشتری داشته باشد.

به طور خلاصه، گریپن برای جنگی بسیار متفاوت از آنچه که نیروی هوایی ایالات متحده می‌بیند ساخته شده است. در مقابل، ایالات متحده این شرایط را داشته که هواپیمای خود را با این فرض که از برتری هوایی یا تسلط هوایی در هر جنگی برخوردار باشد، طراحی کند. بدین ترتیب فرض نیروی هوایی ایالات متحده این است که بتواند جت هایش را از روی باند‌های آماده و استاندارد با پشتیبانی لجستیکی کامل به پرواز درآورد.

مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

آنطور که ساب می‌گوید، Gripen E از ابتدا برای سهولت در تعمیر و نگهداری طراحی شده بود که دسترسی بالاتری را نسبت به رقبای خود تضمین می‌کند. این جنگنده می‌تواند در شرایط آب و هوایی نامناسب نیر فعال بوده و از جاده‌های نامناسب و ناآماده نیز بلند شود.

ساب همچنین تصریح می‌کند که آماده شدن این جنگنده برای پرواز کمتر از ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و فقط تعداد محدودی خدمه زمینی و تجهیزات برای سوخت گیری و تسلیح مجدد آن برای ماموریت هوا به هوای بعدی مورد نیاز است. گریپن E برای کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری ساخته شده است تا بتواند به سرعت دوباره وارد مبارزه شود.

مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

مزایای تعداد فروند‌های تولید شده

خرید جت‌های جنگنده معامله بسیار پیچیده‌ای است. این معامله شبیه نوعی از ازدواج با کشوری است که این جت‌ها را تامین می‌کند. اکثر کشور‌ها قادر به استفاده مستقل کامل از آن‌ها نیستند و به کمک مستمر یا حداقل یک زمان انتقالی طولانی برای آموزش خلبانان و نگهبانان نیاز دارند.

مقایسه جنگنده‌های چند منظوره نسل چهارم JAS ۳۹ Gripen و F-۱۶ Fighting Falcon

F-۱۶ برای مدت طولانی توسط بسیاری از نیرو‌های هوایی جهان مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از این نیرو‌های هوایی اکنون این جت‌ها را بازنشسته کرده یا در حال بازنشسته کردن آن‌ها هستند. این بدان معناست که مقدار زیادی دانش، کارشناس تعمیر و نگهداری، قطعات یدکی و سایر زیرساخت‌ها برای پشتیبانی از این جت‌ها وجود دارد. در حالی که تعدادی از کشور‌ها در حال خرید گریپن هستند، سطح پشتیبانی زیرساختی موجود احتمالاً هرگز با فالکون قابل رقابت نخواهد بود.

نیروی هوایی برزیل حدود ۴۰ فروند ساب گریپن سفارش داده (و در حال دریافت آن هاست) و انتظار می‌رود ۳۶ فروند دیگر نیز سفارش دهد. با این حال، طبق گزارش ها، برزیل اکنون قصد دارد F-۱۶‌های دست دوم را نیز سفارش دهد. این جنگنده‌ها بسیار ارزان‌تر از گریپن‌های جدید خواهند بود و احتمالا زودتر تحویل داده می‌شوند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین