bato-adv

«درانتهای شب» روایتی تلخ از معضلات جامعه

«درانتهای شب» روایتی تلخ از معضلات جامعه
تماشای سریال‌هایی که در پلتفرم‌های نمایش خانگی ساخته و پخش می‌شوند، تبدیل به یکی از سرگرمی‌های اصلی خانواده‌های ایرانی شده است. عامه مردم خواستار تماشای قصه هستند. قصه‌هایی که یا آنقدر به قصه زندگی خودشان نزدیک باشد که احساس کنند قهرمان فیلم نسخه‌ای از خودشان است بر روی پرده، و بتوانند بر او دل بسوزانند و یا برایش هورا بکشند و یا آنقدر دور از قصه زندگی خودشان باشد که با کنجکاوی، هیجان و شگفتی داستان فیلم را دنبال کنند. در هر حال مشتاق تماشا هستند تا چند ساعتی از روزمرگی خلاص شوند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۳

آیدا پناهنده این کارگردان نام آشنا این بار دست به ساخت یک مینی سریال به نام «درانتهای شب» زده‌است. «در انتهای شب» یک سریال عاشقانه‌ی اجتماعی است با سبک و سیاقی زنانه که در شبکه نمایش خانگی – فیلمنت – در حال پخش است. در این سریال پارسا پیروزفر در نقش بهنام، هدی زین­‌العابدین در نقش ماهرخ (ماهی) و رایان سرلک در نقش دارا پسرخانواده، بازی می­کنند. این سه تن زندگی خانواده­‌ای را به تصویر می‌­کشند که با بحران‌های عدید از جمله مشکلات مالی، رابطه­‌ی عاشقانه کم رنگ شده و بیماری بیش فعالی فرزند دست و پنجه نرم می­‌کند.

به گزارش مایکت، آنچه در قسمت‌های ابتدائی این سریال در معرض دید مخاطب قرار گرفته است، داستان زوجی هنرمند است که برای ادامه زندگی و رسیدن به رفاهی نسبی مجبور شده­‌اند دست از رویا‌های هنری خود کشیده و شغل کارمندی را برگزینند. ماهی مدیریت امور مالی خانواده و به قولی خرج و برج را به عهده گرفته­‌است. طبق برنامه­‌های او، آن‌ها به حاشیه شهر نقل مکان کرده‌­اند که بتوانند صاحب خانه شوند و با صرفه جوئی‌هایی همچون خرید وسایل ارزانتر و یا استفاده از وسیله­‌ی حمل و نقل عمومی سعی دارند قسط خانه‌­اشان را به موقع پرداخت کنند. اما این ریاضت‌های اقتصادی به مذاق بهنام خوش نیامده و نمی­‌تواند پذیرای این سبک زندگی باشد، گرچه تاکنون در این زمینه به طور جدی اعتراض نکرده است، اما یک اتفاق بسیار نادر باعث می‌­شود بهنام در موقعیتی وخیم، اضطراب آور و تحقیرآمیز قرار بگیرد. این اتفاق باعث می­‌شود که بهنام صدایش را بالا ببرد و عقده‌­های مدفون شده در دلش را بیرون بریزد و در نهایت نه تنها روش‌های اقتصادی و حتی تربیتی ماهی را زیر سئوال ببرد بلکه اعلام کند نمی­‌تواند به این وضع ادامه بدهد و سبک زندگیشان باید تغییر کند.

ماهی هنوز هم بعد از سال‌ها زندگی مشترک نمی­‌تواند درک کند چرا مرد زندگیش ازعهده­ی مدیریت چالش کوچکی همچون سوار شدن به اتوبوس برنمی­‌آید و از کاه کوه می­‌سازد. ماهی احساس می­‌کند فداکاری‌ها و تلاش‌هایش برای ساختن یک زندگی بهتر – که آن دو نفر دیگر بیشتر از خود او از آن سود خواهند برد – به طرز غیر منصفانه­‌ای نادیده گرفته شده‌­است؛ بنابراین او تصمیم آخر را می­‌گیرد. این تصمیم باعث ایجاد موقعیت‌های جدید و چالش برانگیزی می­‌شود که بهنام و ماهی مجبور به روبرو شدن با آن‌ها می­‌شوند.

تا اینجای قصه­‌ی «درانت‌های شب» اساسی ­ترین معضلی که باعث ایجاد مشکلات زنجیروار بعدی می‌­شود، مشکلات اقتصادی و روزمرگی است. معضلی که اکثر قریب به اتفاق خانواده­‌های ایرانی با آن دست به گریبان هستند. اما ما از دیالوگ‌های روشنفکرانه و پرطمطراق بین بهنام و ماهی متوجه می­شویم مشکلات دیگری نیز وجود دارد که به اتاق خواب این زوج مربوط می­شود و عشقی که به زعم هر دوی آن‌ها به مرور زمان رنگ باخته است و در این میان هرکدام تقصیر را به گردن دیگری می­اندازد. رفته رفته بحران‌های به وجود آمده بیشتر و پررنگتر شده و در ادامه با باز شدن پای شخص سومی به خانواده، بهنام، ماهی و فرزندشان دارا با چالش بزرگتری درگیر می‌شوند.

با گذشت زمان چالش‌های بین این زوج بیشتر و پیچیده‌تر می‌شود. بعد از این موقعیت‌هایی به وجود می‌آید که هرکدام از این دونفر می‌توانند آزادانه‌تر رفتار کرده و عقده‌های فروخورده خود را آزاد کنند و کمتر به عواقب رفتارشان بیندیشند، زیرا بازخواست کننده‌ای ندارند و به ظاهر به این امر واقف نیستند که هر تصمیم و اقدامی که مرتکب شوند باعث پیامد‌های بیشتری شده که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند و به قول معروف گره‌ای که با دست باز می‌شد اکنون با دندان هم باز نمی‌شود. از نقطه نظر پیرنگی این چالش‌ها باید فرصت‌هایی باشند تا شخصیت‌های سریال با گذشت زمان با خود واقعیشان روبرو شده و آگاهانه تصمیم بگیرند چه رفتاری در قبال خود، یکدیگر و جهانی که در آن زندگی می­‌کنند، پیش بگیرند و یا این چالش‌ها می­‌توانند آغازی باشند برای سقوط شخصیت‌ها در قهقرایی که با ناآگاهی، کج فهمی و زیاده خواهی به وجود آورده‌­اند. بدون شک نویسنده و کارگردان یکی از این دو مسیر را برای شخصیت و شخصیت‌هایشان انتخاب کرده­‌اند.

مهم نیست کدام یک از مسیر‌های ذکر شده برای در نظر گرفته‌شده است. مهم این است که سازندگان این سریال موظف هستند با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک، استفاده از فاکتور‌های صحیح و خلاقانه­‌ی داستانگویی و خلق صحنه­‌هایی بدیع و در عین حال باورپذیر قصه­‌ی زمان حال و سرنوشت شخصیت‌های این سریال را برای مخاطب به نمایش بگذارند.

 

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین