چهارمین روز و هفتمین جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان آغاز شد. با گزارش زنده فرارو از رخدادهای مجلس همراه باشید.
فرارو- جلسه علنی نوبت صبح امروز (سهشنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف و برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهارهم تشکیل شد.
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت؛ ابتدا خط مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزراتخانهها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامههای خود دفاع کردند.
بنا بر روایت ایسنا، صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.
در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجتالاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.
در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامهها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.
روند بررسی صلاحیت سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت ناتمام ماند، نمایندگان موافق و مخالف به بیان دلایل خود پرداختند و دفاعیات وزیر پیشنهادی به جلسه امروز موکول شد.
علاوه بر ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت، نمایندگان مجلس امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی مانده طبق حروف الفبای وزراتخانهها را در دستور کار دارند.
رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام میشود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.
وزارت نفت وزارت خانه ای است با وجوه مختلف فنی، اقتصادی، سیاسی، بینالمللی، تجاری و امنیت ملی به عنوان پیشران اقتصادی بخش
بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور را از طریق صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآوردههای نفتی و محصولات پتروشیمی تامین مینماید.
وقتی در تهران فقط ۱۴۰ هتل داریم ولی فقط ۶ هتل ۵ ستاره داریم یعنی بسترهای ما برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر امروز آماده نیست و این رسالت ما و دولت هست که باید حتماً بسترهای پذیرش ۱۵ میلیون گردشگر را در پایان برنامه هفتم داشته باشیم؛ آیا ممکن است حتما ولی اما نیازمند حمایت مجلس و دولت و خصوصاً بخش خصوصی برای سرمایه گذاری هستیم.
با توجه به تخصصی بودن و پیچیدگیهای این صنعت و قرار گرفتن آن در خط مقدم جنگ اقتصادی و تامین امنیت انرژی کشور و امنیت ارزی و مالی، نقش همکاران جهادگر من را در این جنگ ترکیبی بیبدیل و افتخارآمیز دانسته و به احترام یکایکشان خاضعانه سر تسلیم و سر تعظیم فرود میآورم.
نماینده مردم گناباد در مخالفت با صلاحیت و برنامههای محسن پاک نژاد، وزیر پیشنهادی نفت:
همه ما میدانیم شرایط کنونی حاکم بر صنعت نفت زمان آزمودن و خطا نیست باید فردی متخصص با اشراف کامل در این وزارتخانه قرار گیرد.
جناب آقای پاک نژاد در برنامه پیشنهادی شما راهبردهای قابل توجهی در مسئله انرژیهای تجدیدپذیر وجود ندارد، به گونهای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است.
متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژیهای پاک و تجدیدپذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخشهای مختلف خانگی و صنعتی روبرو شود.
جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمیگذارید.
برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.
موافق وزیر پیشنهادی نفت:
مهندس پاکنژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این وزارتخانه است.
مهندس پاکنژاد مسیر پیشرفت را پلکانی و غیرسیاسی طی کرده است.
در ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت اشتغال داشته است که مأموریتهای مختلفی در برنامه ریزی توسعه، تولید، بازرگانی و نظارت بر امور اجرایی سازمان نفت را بر عهده داشته است و این تنوع تجارب یک نقطه قوت برای فردی است که می خواهد مأموریتهای یک وزارتخانه کلیدی را رهبری کند.
مهندس پاکنژاد از سوی جمعی از نخبگان صنایع نفت و گاز ایران به رئیس جمهور معرفی شده است. در برنامههای مهندس پاکنژاد ۷ چالش و ابرچالش کشور توجه شده است.
ابراهیم رضایی، مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت:
صالحی امیری از ایران امن حرف میزند مگر ایران ناامن است؟ برنامه او فقط کلیگویی است
آقای دکتر صالحی امیری هیچ کدام از شاخص های لازم را تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ندارد.
این وزارتخانه نیاز دارد به یک مدیر پر انرژی و پر انگیزه و نیاز دارد به یک مدیر تحولی.
کسی که یک روز هم در این وزارتخانه نبوده و هیچ آشنایی هم با ذینفعان این وزارتخانه ندارد حتما توان تحمل هم در او وجود ندارد.
صالحی امیری در صحبتهای خود حرف از ایران امن میزند مگر ایران ناامن است که شما حرف از ایران امن میزنید؟
من بارها برنامه او را مطالعه کردم حقیقتاً چیزی جز کلیگویی ندیدم.
زهرا خدادادی، موافق وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: صالحی امیری اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن با انقلابی بودن و اسلامی بودن تعارضی ندارد
به جای نگاه جزیرهای رویکرد انسجام گرایی و گفتمانسازی و اجماع سازی دارد.
صالحی امیری ریشه تمام تنشهای موجود در جامعه را انسداد فرهنگی میداند.
خضریان، عضو پایداری، مخالف وزیر پیشنهادیِ میراث فرهنگی گفت: آقای صالحیامیری در زمان فتنهٔ ۸۸ در نامهای ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده است
میخواهیم به کسی که جزو عناصر فعال فتنهٔ ۸۸ است رأی بدهیم تا وزیر میراث فرهنگی بشود؟!
حکم بازداشت صالحی امیری [در سال ۸۸] صادر شد ولی بنا به مصالحی اجرا نشد؛ چرا اجرا نکردید؟
این آدم در فتنه نقش داشته، حالا می خواهید او را وزیر بکنید؟
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مخالفت کرد.
اسکندر مومنی در صحن علنی مجلس گفت: سرمایه اصلی و پشتوانه اصیل نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست؛ چنانکه مولایمان به مالک اشتر نوشت ستون دین و محور وحدت امت و ساز و برگ کشور در برابر دشمنان توده مردم هستند پس باید توجه و عنایت تو فقط با آنان باشد.
بنابراین مردم ولی نعمت صاحب منصبان، راهنما و ناظر بر عملکرد آنان هستند و به حکم قانون اساسی و با رعایت ساز کارهای قانونی حق نقد و اعتراض دارند.
باید به متن جامعه باور داشت، با آنان گفتگو کرد به حقوق و آزادیهای آنان احترام گذاشت و کرامتی را که خدا به همگان اعطا کرده پاس داشت تا شاهد معجزه یدالله مع الجماعه باشیم.
وزیر پیشنهادی کشور گفت: نمایندگان مجلس! ایفای نقش و اثربخشی مسئولیت های وزارت کشور بدون همدلی و همگامی ما امکان پذیر نیست و از امروز آغاز می شود و باید تا آخر ادامه یابد.
در جلسات متعدد کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس برنامه ام را ارائه کرده ام.
قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه هفتم توسعه و دیگر قوانین مصوب مجلس مبنای تمام هدف گذاری، تصمیمات و اقدامات خواهد بود.
می خواهیم با نظارت و کمک شما الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس جمهور است، برای ایران عزیز باشیم.
وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و با استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی، فرصتسازی کند تا افق های جدیدی برای تقلیل مشکلات کشور بگشاید.
کشور ما هیچ چیز برای رسیدن به آرمان های خود کم ندارد این ما و شماییم که باید با شناخت استعدادها و فراهم کردن زمینه فعلیت دادن آنها، به رسالت تاریخیمان جامه عمل بپوشانیم.
باقری، مخالف وزیر پیشنهادی کشور گفت: اگر پزشکیان میخواست به برخی جریانهای کشور حالی بدهد نباید وزارت کشور را به آنها میداد.
آقای مؤمنی تجربه و علم این مسئولیت را ندارند. نباید کسی که تجربه و علم این کار را ندارد متصدیِ وزارتخانهای کنیم که باید مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... را درک کند.
وزارت کشور در ۴۳ سال گذشته این همه معاونت داشته؛ چرا هیچکدام از آنها برای وزارت کشور معرفی نشده است؟! این توهین به کارمندان وزارت کشور است.
مردم با امید در انتخابات شرکت کردند و وزارت آقای مؤمنی باعث ناامیدیِ مردم میشود. برای اینکه دولت وفاق ملی شکل بگیرد، نمایندگان باید به همهٔ وزرای پیشنهادی رأی بدهند.
چینش فعلیِ کابینه بیشتر شبیه مهندسیِ انتخابات ۱۴۰۶ و ۱۴۰۷ است.
در جریان چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان و در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری چهاردهم به صورت ناگهانی وارد صحن مجلس شد.
در همین راستا، محمدباقر قالیباف برای استقال و خوشامدگویی به مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، ریاست جلسه را به حمیدرضا حاجی بابایی، نائب رئیس اول مجلس سپرد. به نظر میرسد این آخرین لابیها و توافقات پشت پرده رئیس قوه مقننه با رئیس جمهوری برای رأی اعتماد مجلس به کاندیداهای وزارت باشد.
منبع: مهر
تصویری از مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس و محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور را مشاهده می کنید.
سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت صبح روز سهشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیتهای خود گفت: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکتهای است که میتواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولتهای قبل کند.
وی افزود: به نظر میآید نظریه دولت وفاق ملی هم در فضای عملی و هم در فضای نظری باید در دو سطح نظام حکمرانی و رابطه دولت و ملت استمرار پیدا کند؛ در بخش رابطه دولت و ملت دغدغههای جدی وجود دارد و کاهش فزاینده و مخاطره آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، گسستهای نسلی و جنسیتی، فاصله گروههای مرجع و از جمله پیشکسوتان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغهها است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بی تردیدی یکی از وزارتخانههای پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرشهای جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنماییها و دلسوزیهای مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند.
صالحی عنوان کرد: گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند هستند اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست؛ این تغییرات اجتماعی ایجاب میکند که راهبردهای متناسب با آنها را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل ۵۰ سال قبل یا حتی ۱۰ سال قبل نیست. ما در سال ۵۵ از مجموع افراد دارای ۲۰ سال ۲ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بودند اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۸ درصد رسیده است؛ یعنی امروز حدود ۲۰ درصد از جامعه ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و معنای آن شکل گیری طبقه متوسط فرهنگی است؛ طبقه که روح نقاد و ذهن کنجکاو دارد و سبک زندگی آن با افراد کم سواد و بیسواد متفاوت است.
وی ادامه داد: ۶۵ درصد زنان ایرانی در سال ۵۵ بیسواد بودند، اما انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت و سهم انقلاب اسلامی در حوزه زنان بسیار اساسی عمیق و ژرف است و در سال ۹۵، ۹۳.۴ درصد زنان باسوادند، در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتم اما در سال ۱۴۰۰، یک و نیم برابر دانشجوی دختر داریم و این یعنی جامعه زنان ایرانی تحول یافتهاند و ما نمیتوانیم آنها را نبینیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر از مردان تحصیل کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیره تحصیلات اجتماعی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است و نمیتوانیم تحولات را نبینیم. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است و نوع و میزان مصرف فرهنگی تحولات قابل توجهی پیدا کرده است؛ در پیمایشی که سال ۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داد نشان داد که ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده میکنند و ۸۲.۴ درصد جوانان از اینترنت استفاده میکنند. این بدان معناست که مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.
صالحی تاکید کرد: همه آمار و ارقام نشان میدهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر به ویژه هم از منظر تحصیلات و هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور در میدانهای تحصیل و عمل و هم در عرصه مصرف محصولات فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است که این تغییرات به معنای آن است که ما در نوع نظام مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. به نظر میآید با این تغییرات گسترده مفصل ارتباطی دولت و ملت میتواند فرهنگ و هنر و رسانه باشد یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خود را با ایدههای و راهکارهای تازه اما به سوی مقصد مشترک با ملت برقرار کند.
وی گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکلگیری است اما کار عمدهتر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ملت بزرگ و متمدن ایران اسلامی هستیم که اگر در برابر طوفانها سر خم کردیم دوباره ایستادیم لذا هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد. ایرانیان همواره به عنوان ملتی بزرگ و با فرهنگ و با تجربههای عمیق بودهاند.
وی اضافه کرد: ایرانیان نقطه اتصال شرق و غرب و انتقالدهنده دانش، هنر، داستان و شعر بوده است و نقش بیبدیلی در گسترش اسلام و جهان داشته است.
صالحی تاکید کرد: فرهنگ اسلامی با حضور هنرمندان، شاعران، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان گسترش پیدا کرد. هزاران هنرمند با اتکا به مهارتهای غنی ایرانی – اسلامی و آفرینشهای هنری پیش رفته است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سینمای ایران بعد از انقلاب درخشش قابل توجهی داشت و به بالندگی بیشتری رسید، اظهار کرد: هنرمندان در تولید پویانمایی و بازیهای یارانهای ظرفیت قابل توجهی دارند با عنایت الهی چشم به راه گلبانگ ایران خواهیم بود.
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشور خبر داد.
نمایندهای در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی فرهنگ ثبتنام نکرده است، بنابراین نمایندهای در موافقت هم سخنرانی نخواهد داشت و سیدعباس صالحی برای سخنرانی درباره برنامههای خود پشت تریبون مجلس رفت.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس گفت:
البته که سرزنده بودن دانشگاه بدون آرامش، بدون امید و بدون مشارکت استاد و دانشجو و کارمند در تصمیم سازیها ممکن نیست.
سلامت اجتماعی و روانی به شدت نگران کننده است، حال استاد و دانشجو و کارمند ما خوب نیست.
بنا بر یک پیمایش و خود اظهاری دانشجویان، نزدیک به ۳۰ درصد آنها نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پرهزینه است.
حسین سیمایی صراف در صحن علنی مجلس:
نمایندگان ارجمند من مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم.
تحصیل مستمر در دو نهاد علمی اصیل، خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید علوم انسانی در دانشگاههای برتر کشور و حوزههای علمیه و در محضر بزرگان حقوق، حکمت، فلسفه، تفسیر، منطق و اصول که کماکان در تحقیق و تدریس بر سر سفره علم و دانش ایشان مستفیظ هستم.
در تقریبا همه کمیسیونها عرض کردم گفتمان این دوره آموزش عالی به نظر من گفتمان مسئولیت اجتماعی است.
در چهار سال آینده پژوهشگاهها و دانشگاهها بیش از هر زمان دیگر مسئولیت اجتماعی خود را به عهده خواهند گرفت.
دانشگاهها معطوف به مسائل خواهم بود نسبت به نیازها و مسائل کشور بیتوجه و بیتعهد نخواهم بود نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی بیطرف نخواهم بود این وظیفه مسئولیت اجتماعی و مولفههای مسئولیت اجتماعی است.
البته یک پیش نیاز مهم برای تحقق مسئولیت اجتماعی این است که کرامت انسانی، کرامت دانشوران و دانشجویان را به رسمیت بشناسیم.
آقای مسعود خاتمی بیشتر ابهاماتی را مطرح فرمودند تا ایرادات و اشکالات اساسی.
آقای سیمایی از تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و سوابق اجرایی مختلفی برخوردار است.
ایشان دانشآموختهای توانمند در حوزهٔ علوم انسانی است و با توجه به حضور ایشان در حوزهٔ علمیه، میتواند ارتباط خوبی بین نهاد حوزه و دانشگاه برقرار کند.
ایشان اعتقاد و التزام به نظام را با حضور در جبهه و جانبازی احراز کرده است. امید به آینده و نگاه مثبت به افق آینده در برنامههای ایشان مشاهده میشود.
عباسی، مخالف وزیر پیشنهادیِ علوم گفت: در برنامهٔ آقای سیمایی آنقدر به موارد زیادی اشاره شده که هیچ اولویت مشخصی در آن وجود ندارد
سهم آموزشهای مهارتی در انتهای برنامهٔ هفتم باید به ۴۰ درصد برسد که در برنامهٔ آقای سیمایی راهکار رسیدن به این مشاهده نشده است.
هیچ برنامهای برای اجراییشدن مادهٔ ۲۳ قانون افزایش بهرهوری که تکلیف وزارت علوم است، مشاهده نشده است.
افرادی که تهمت تقلب در سال ۸۸ به نظام اسلامی تهمت تقلب زدند و از کارشان پشیمان نیستند، صلاحیت حضور در ریاست دانشگاهها را ندارند؛ مراقب این موضوع باشید!
آقای سیمایی! شما حتی سابقهٔ ریاست یک گروه آموزشی را هم ندارید.
شما دربارهٔ حضور دختران بیحجاب در عزاداریِ روز عاشورا گفتید «نیازی به امر به معروف در روز عاشورا نیست.» اینطور میخواهید وزارت علوم را اداره کنید؟!
اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت: آقای آزادی خواه به سه مورد اشاره کردند که دو مورد مربوط به گذشته بود و یک مورد مربوط به خودرو، واردات خودرو به نمایندگان ابلاغ شده و ما در خودرو سازی راهی جز رقابتی کردن آن نداریم
رقابتی شدن خودرو قانون است و ما با واردات این موضوع را انجام می دهیم و خودرو باید به سمت خصوصی سازی شدن حرکت کند
بنده با استراتژی صنعت ساختم و البته بنگاه داری هم کردم و بنگاه هایی بوده که ۱۶۰ بنگاه را اداره کردم و آن ها به مقصود اقتصادی موفق رساندم و از بنگاه داری صنعت ساختم
در وزارت صمت نبودم اما در وزارت صمت به عنوان تولید کننده بودم و تمام مشکلات تولید کنندگان را می دانم
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای با وزیر پیشنهادی علوم موافقت کرد.
اتابک، وزیر پیشنهادیِ صمت: واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده و ما برای ارتقای کیفیت خودروها راهی بهجز رقابتیسازیِ بازار خودرو نداریم
ما با واردات بازار خودرو را رقابتی میکنیم؛ ضمن اینکه صنعت خودرو باید بهسمت خصوصیشدن برود.
من ۱۶۵ شرکت را اداره کرده و به شرایط اقتصادیِ مطلوب رساندهام.
من در وزارت صمت نبودم؛ اما به تمام قسمتهای این وزارتخانه مراجعه داشته و پیچوخمهای آن را میدانم.
من خود را فرزند ملت ایران، سرباز ولایت، پایبند به ارزشهای جمهوری اسلامیِ ایران و متعهد به سیاستهای کلی نظام میدانم؛ متعهد میشوم ضمن هماهنگیِ کامل با نمایندگان مردم، تمام توانم را صرف تحقق برنامهها کنم.
سیدمحمد اتابک در صحن علنی مجلس گفت: باید از واحدهای تحقیق و توسعه پشتیبانی کنیم
در بسیاری از جاها واحدهای تحقیق و توسعه به خاطر کمبود بودجه به حالت نیمه فعال درآمدند این امر باید در وزارتخانه پیگیری شود
توسعه صنایع دریامحور باید مورد توجه قرار بگیرد
پتانسیل های بسیار خوبی در کشتی سازی و صنایع دریامحور در کشور وجود دارد امیدواریم از این پتانسیل ها استفاده کنیم
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش برای خنثی سازی تحریم های ظالمانه از اهداف ما است. بر این باوریم که مسیر سخت است مخصوصا در زمینه تامین مالی اما میتوان با بهرهمندی حداکثرسازی از ظرفیت مردمی اقتصاد، توسعه و مدیریت صادرات را به سرانجام رساند و شایان ذکر است که برنامه هفتم توسعه نقش مهمی در رفاه مردم خواهد داشت.
سیدمحمد اتابک در صحن علنی مجلس گفت: بسیاری از معادن بزرگ که در دست دولت است پس از اکتشاف باید برای مردمیسازی و برای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به مردم واگذار شود اما این کار با کندی انجام میشود.
ما فقط ۵ درصد از مواد معدنی را از عمق می آوریم و ۹۵ درصد آن تحتالارضی است و این مشکل اساسی در معادن کشور است.