آستون مارتین در مراسمی با حضور جمعی از ستارگان مشهور سینما از لوکسترین مدل خود به نام «ونکوییش» رونمایی کرد. این خودرو که موتور دوازده سیلندر دارد، نزدیکترین رقیب فراری «دودیچی چیلندره» است که بهار امسال به بازار عرضه شد.
به گزارش بیبیسی، این خودرو که موتور دوازده سیلندر دارد، نزدیکترین رقیب فراری «دودیچی چیلندره» است که بهار امسال به بازار عرضه شد.
آستون مارتین میخواست همسو با روند الکتریکی شدن خودروهای اسپرت، نسل جدید ونکوییش را با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه کند. اما لارنس استرول، میلیاردر کانادایی، پس از اینکه هدایت کارخانه را در دست گرفت، از مهندسان شرکت خواست که ونکوییش را با موتور دوازده سیلندر بسازند. خواسته دیگر استرول این بود که این خودرو قویترین در کلاس خود باشد.
با اعدادی که آستون مارتین تاکنون اعلام کرده، ونکوییش روی کاغذ به این هدف رسیده است. موتور دوازده سیلندر توربوی خودرو ۸۳۵ اسببخار نیرو تولید میکند که از موتور فراری قویتر است. حداکثر سرعت خودرو هم ۳۴۵کیلومتر در ساعت اعلام شده که پنجکیلومتر در ساعت از فراری بیشتر است. اما آستون مارتین شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ونکوییش را اعلام نکرده است. شتاب فراری دودیچی چیلندره ۲.۹ ثانیه است.
بدنه ونکوییش از مدلهای دیگر آستون مارتین کشیدهتر است. چراغهای جلو تغییر کرده و بخش عقب ماشین هم متفاوت طراحی شده است. به جز اینها، ظاهر ماشین کم و بیش شبیه مدلهای دیگر کارخانه است.
مدل دوازده سیلندر آستون مارتین مانند فراری فقط برای دو نفر جا دارد. پشت صندلیها فضایی است که مجموعهای از کیفهای نفیس چرمی را میتوان برای آن سفارش داد. برخلاف فراری که مجموعهای از نمایشگرها و دکمههای لمسی دارد، ونکوییش از دکمههای عادی در اتاق استفاده کرده است. سقف خودرو هم شیشهای است تا اتاق پرنورتر باشد.
جورج کلونی، مایکل داگلاس، کوین کاستنر و بندیکت کامبربچ از هنرمندانی بودند که در مراسم رونمایی ونکوییش شرکت کردند.
لارنس استرول، مدیر کارخانه، در مراسم رونمایی گفت: «آمدن ونکوییش لحظهای مهم برای آستون مارتین است. این خودرو مجموعه جدید و قوی ما را کامل کرده و جایگاهمان را در بازار خودروهای بسیار لوکس تقویت میکند.»
آستون مارتین هزار دستگاه ونکوییش در سال تولید خواهد کرد و اولویت خرید با مشتریان قدیمی کارخانه است. قیمت خودرو به طور رسمی اعلام نشده، اما رسانهها پیشبینی میکنند قیمت حدود ۳۰۰ هزار دلار به بالا باشد که از قیمت حدود ۴۰۰ هزار دلاری که برای فراری پیشبینی شده، کمتر است.
آستون مارتین در سه ماه دوم سال جاری میلادی بیش از صدمیلیون دلار ضرر کرد، در حالیکه فراری در مدت مشابه نزدیک به ۴۶۰ میلیون دلار سود کرده است. با اینحال، استرول معتقد است آستون مارتین بحران را رد کرده و فروش این شرکت در ماههای آینده بیشتر خواهد شد. صندوق سرمایهگذاری پادشاهی عربستان سعودی، مرسدس-بنز و جیلی، خودروساز چینی از سرمایهگذاران اصلی آستون مارتین هستند.