bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۵۴۸۹

(ویدئو) آزادی، امنیت و حال خوب در موصل پس از نابودی داعش

(ویدئو) آزادی، امنیت و حال خوب در موصل پس از نابودی داعش
هفت سال پس از شکست جهادی‌های داعش، همه چیز در موصل تغییر کرده است. آزادی، امنیت و استقلال وجود دارد و مهمانی‌های شبانگاهی رایج شده است.
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳

 

فرارو- هفت سال پس از عملیات آزادسازی موصل و بیرون راندن داعش از موصل، شهر به سمت آبادانی و بازگشت به روند عادی زندگی قدم بر می‌دارد.

به گزارش فرارو، در سال‌هایی که داعش موصل را اشغال کرده بود، مردم این شهر مخصوصا زنان حق استفاده از فضا‌های عمومی از جمله شرکت در مراسم شادی و سرگرمی را نداشتند.

هفت سال بعد، زنان عراقی از شب‌نشینی در موصل لذت می‌برند و حضور آن‌ها در اماکن عمومی خطر مجازات ندارد. حالا خیابان‌های موصل در شب زنده شده و ساکنان آن گوش جان به موسیقی می‌سپارند و خوش‌گذرانی را دوباره کشف می‌کنند.

با آهنگ‌های عراقی و عربی در رستورانی که اخیراً در موصل افتتاح شده است، امیره طا‌ها به همراه دوستانش و دخترانشان در حال صرف شام و لذت بردن از یکی از شب‌هایی هستند که به نشانه زندگی شبانه در منطقه‌ای تبدیل شده است که مدت‌ها از کنترل جهادی‌ها و عواقب آن رنج می‌برد.

امیره ۳۵ ساله که لباس آبی تیره به تن داشت، به خبرگزاری فرانسه گفت: همه چیز در موصل تغییر کرده است. آزادی، امنیت و استقلال وجود دارد و مهمانی‌های شبانگاهی رایج شد.

این زن خانه دار خاطرنشان می‌کند که ثبات امنیتی امروز چیزی است که به آزادی مردم و احساس آن‌ها مبنی بر اینکه می‌خواهند در فضایی دلپذیر زندگی کنند کمک کرده است.

در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴، داعش کنترل موصل در استان نینوا در شمال عراق را به دست گرفت و پس از ۱۹ روز «خلافت اسلامی» را اعلام کرد. در طول سالیان، اعضای آن وحشت را در منطقه گسترش دادند و زندگی مردم را به جهنم تبدیل کردند. آن‌ها با سر بریدن، دستان افراد متهم به دزدی را قطع کردند. کلیساها، مساجد و موزه‌ها را ویران کردند و کتاب‌ها را سوزاندند و موسیقی را ممنوع کردند.

ارتش عراق پس از نبرد‌های خشونت آمیز با حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۷ موصل را پس گرفت و در پایان همان سال شکست این سازمان را در عراق اعلام کرد.

امیره که می‌گوید روزانه برای تفریح بیرون می‌رود، تأیید می‌کند که دیگر اصلاً احساس ترس نمی‌کند و مردم محلی اکنون از آزادی بدون محدودیت لذت می‌برند، در حالی که در زمان کنترل جهادی‌ها، آن‌ها در خانه‌های خود ماندند و در‌ها را قفل کردند.

سال‌ها طول کشید تا شهر دوباره احیا شود. قبل از بازسازی خانه‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های ویران شده باید مین‌ها برداشته می‌شد تا راه را برای بازگشت آواره‌هایی که از شهر، جایی که ۱.۵ میلیون نفر امروز در آن زندگی می‌کنند، هموار شود.

مانند موصل، چندین شهر عراق پس از دهه‌ها جنگ، درگیری‌های سیاسی، خشونت‌های فرقه‌ای، آدم‌ربایی‌ها و حملات تروریستی شاهد ثبات نسبی هستند.

پس از اینکه نیرو‌های عراقی کنترل دومین شهر بزرگ عراق را دوباره به دست گرفتند، کارآفرینان و سرمایه گذاران ابتدا به بخش شرقی منطقه که زمانی یک مرکز تجاری منطقه بود، بازگشتند.

در مورد بخش غربی، عبدالقادر الدخیل، فرماندار نینوا، پروژه‌ای را در آغاز سال جاری برای بازسازی شهر با خانه‌ها و مغازه هایش راه اندازی کرد. پارک‌ها و باغ‌های جدید در این کرانه افتتاح شد و باغ‌های مغفول یا آسیب دیده بازسازی شدند.

موصل همچنین پس از سال‌ها آسیبی که ساکنان آن تجربه کرده‌اند، شاهد فعالیت‌های گردشگری رودخانه‌ای شبانه است که در مارس ۲۰۱۹، صد نفر که بیشتر آن‌ها زن و کودک بودند، بر اثر غرق شدن یک کشتی گردشگری که آن‌ها را به منطقه جنگلی می‌برد جان باختند.

قایق‌های توریستی با حدود ۳۰ تماشاگر روی سطح آب می‌چرخند و نور‌های قرمز، سبز و آبی آن‌ها بر روی رودخانه منعکس می‌شود.

موصل به دلیل داشتن آب و هوای معتدل در فصل بهار و پاییز با نام مستعار "مادر دو بهار" شناخته می‌شد.

ر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
شما همتون مدیون ایران هستید البته اگه قدر بدانید
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین