bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۵۹۲۶
تکالیف دولتی در حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر‌ها چیست؟

مطالبه تبریزی‏‏‌ها از دولت چهاردهم

مطالبه تبریزی‏‏‌ها از دولت چهاردهم

شهردار تبریز، گفت: بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تبریز به توسعه حمل و نقل عمومی به‌ویژه متروی تبریز اختصاص دارد و آن را در جایی هزینه می‌کنیم که ملموس نیست، ولی زیرساخت‌های شهری را توسعه داده‌ایم.

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

کلان‌شهر تبریز به عنوان یکی از قطب‌های توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، همواره کانون توجهات دولت بوده و شهرداری این کهن شهر تاریخی در کنار سایر مجموعه‌های دولتی و شبه دولتی نقش مهمی در توسعه این شهر به عنوان مرکز ثقل شمال غرب کشور دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از این رو گفت‌وگویی صریح و مفصل با دکتر یعقوب هوشیار، پنجاه و هشتمین شهردار کلان‌شهر تاریخی تبریز پیرامون مسائل مختلف شهری داشتیم.

یعقوب هوشیار، متولد ۲۰ شهریور سال ۱۳۵۶ در تبریز، دانش آموخته مقطع دکترای عمران از دانشگاه تبریز و کارمند رسمی شهرداری تبریز است.

شهردار تبریز اظهار کرد: بودجه شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۰، تنها پنج‌هزار میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی ما ۱۰ همت، در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی ما ۲۰ همت و برای سال ۱۴۰۳ این رقم به ۳۰ همت بودجه افزایش پیدا کرد. این افزایش بودجه در سه سال اخیر بر اساس ظرفیت‌های موجود کسب درآمد بوده و در دوره فعلی مدیریت شهری تحقق بودجه شهرداری تبریز در سه سال متوالی ۱۰۰‌درصد بوده است.

یعقوب هوشیار ادامه داد: در بودجه امسال شهرداری تبریز، نسبت بودجه عمرانی به جاری ۸۰‌درصد است و با محوریت توزیع متوازن منابع شهری در محلات کم برخوردار تبریز تدوین شده است.

وی با تشریح عملکرد شهرداری تبریز در حوزه عمرانی گفت: در حوزه عمرانی، در سه سال اخیر بالغ بر ۱۰‌هزار پروژه کوچک و بزرگ اجرایی شده یا در دست احداث است. در سال اول فعالیت اولویت خود را اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهر که یکی از دلایل نارضایتی شهروندان تبریز بود، قرار داده و پل‌های نیمه تمام شهید فروزنده، شهید فلاحی، سپاه پاسداران، باغمیشه به پاسداران و ولیعصر به پاسداران را روزشمار زده و تا پایان سال ۱۴۰۱ تحویل دادیم. در سال ۱۴۰۲ در کنار احصای نیاز‌های عمرانی و ترافیکی شهر و تعریف پروژه‌های کلان عمرانی، افزایش سرانه‌های شهری در حوزه‌های مختلف ورزشی، فضای سبز، عمرانی و حمل ونقل را در برنامه خود قرار دادیم. پنج تقاطع غیرهمسطح جدید با توجه به نیازسنجی صورت‌گرفته تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد. تقاطع غیرهمسطح شهید مالک رحمتی، شهدای قراملک، حیدرآباد، شهید حیدری و خلعت‌پوشان که دو تقاطع شهید رحمتی و شهدای قراملک به بهره برداری رسیده اند و بقیه نیز بر اساس روزشمار موجود تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می‌رسند.

نگاه مدیریت شهری تبریز به مسیرگشایی

هوشیار در خصوص پروژه‌های مسیرگشایی شهرداری تبریز گفت: در حوزه مسیرگشایی نیز نگاه مدیریت شهری، اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود؛ به‌خصوص مسیرگشایی شهید آیت‌الله آل هاشم که بزرگ‌ترین طرح بازآفرینی کشور و طرح ملی نجات تبریز نام گرفته است. برای پروژه‌های مسیرگشایی مصوب سال‌جاری ۳‌ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. چند پروژه مسیرگشایی در بافت مرکزی شهر همچون شهید علیپور، گوراوانچی و دیگر نقاط شهر به اتمام رسیده و تلاش می‌کنیم در اولین فرصت مسیرگشایی‌های شهید بی مثل، شهید آل هاشم، باند کندرو جاده تهران و... به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری تبریز در راستای تحقق شعار شهر انسان محور و ایجاد بستر‌های لازم برای حضور شهروندان در بطن جامعه گفت: از جمله اقداماتی که در این خصوص انجام شده است می‌توان به سنگفرش معابر بافت تاریخی و فرهنگی، سنگفرش و جداره سازی بازار تبریز، احداث پیاده راه‌های جدید در نقاط مختلف شهر، تحقق شعار تبریز شهر دوستدار کودک و تبریز شهر دوستدار سالمند با ایجاد فضای ایمن برای این اقشار و همچنین مناسب سازی معابر عمومی و سطح شهر برای معلولان و جانبازان اشاره کرد. علاوه بر این مسیرگشایی‌های جدید زیر ۱۸ متری نیز به جای آسفالت سنگفرش می‌شوند.

شهردار تبریز ادامه داد: توسعه پیاده‌راه‌ها و تحقق شهر انسان محور با سنگفرش معابر و میادین شهری همچون پیاده‌راه شهریار، میدان شهید بهشتی و به‌خصوص در بافت تاریخی و فرهنگی همچون بازار تبریز، عملکرد شهرداری تبریز در این حوزه است که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.

حمل‌ونقل عمومی و تمرکز بر توسعه آن

شهردار تبریز در خصوص حمل ونقل پاک و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی در این شهر گفت: بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تبریز به توسعه حمل و نقل عمومی به‌ویژه متروی تبریز اختصاص دارد و آن را در جایی هزینه می‌کنیم که ملموس نیست، ولی زیرساخت‌های شهری را توسعه داده‌ایم. خط یک متروی تبریز تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و سیگنالینگ و تهویه خط یک نیز در حال نصب و تکمیل است. عملیات اجرایی خط دوم متروی تبریز نیز آغاز شده و روزشمار ایستگاه‌های فاز اول آن از قراملک تا استانداری نصب شده است و تلاش داریم تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری، از این مسیر عبور دهیم. عملیات اجرایی خط سوم متروی تبریز نیز در ایستگاه‌های آغازین و پایانی آن شروع شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون دولت نه تنها در تامین مالی مترو، بلکه در توسعه ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و بازآفرینی شهری نیز باید مشارکت جدی داشته باشد. در حوزه قطار شهری، فاینانس ۴۲۰ میلیون یوآنی از کشور چین اخذ می‌شود که صرفا برای خط ۲ مترو هزینه می‌شود و علاوه بر آن از تسهیلات دولتی و همچنین اوراق مشارکت نیز برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بهره می‌بریم.

هوشیار افزود: در حوزه نوسازی، ناوگان اتوبوسرانی تبریز با خرید و الحاق ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید در این سه سال شرایط مطلوبی یافته است و مطابق قرارداد موجود با شرکت‌های تولیدکننده خودروی داخلی تا پایان سال ۱۴۰۳ این رقم به ۵۰۰ دستگاه می‌رسد. بر اساس مستندات موجود تا قبل از شروع دوره فعلی مدیریت شهری طی ۱۰ سال تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده بود که در این دوره با حمایت شورای اسلامی شهر به عدد ۵۰۰ دستگاه رسیده است.

وی اضافه کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی تبریز نیز در راستای کاهش آلودگی هوا، زیباسازی شهری و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا به امروز با ارائه تسهیلات کم بهره ۴ درصدی، ۲۵۰۰ تاکسی فرسوده نوسازی شده و این روند تا پایان دوره فعلی شورای اسلامی شهر ادامه خواهد داشت. برنامه ریزی جامعی برای نوسازی ون‌های تاکسی فرسوده به تعداد ۴۵۰ دستگاه و با ارائه تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی آغاز شده است.

هوشیار در خصوص انتظارات شهرداری تبریز از دولت چهاردهم گفت: عمل به تکالیف قانونی دولت به‌خصوص در حوزه حمل و نقل، بازآفرینی شهری و بافت فرسوده، مشارکت فعال در حوزه ساخت و ساز مسکن توسط شهرداری‌ها در راستای تحقق برنامه‌های دولت، حذف بوروکراسی‌های زائد و تفویض اختیار دولت به استان‌ها و تکمیل به موقع پروژه‌های عمرانی نیمه تمام و حمایت‌های حقوقی و قانونی لازم در جهت بهره وری و ارتقای خدمات شهرداری به شهروندان انتظارات ما از دولت چهاردهم است.

هوشیار با اشاره به اینکه اقدامات ما در سه سال اخیر، بر اساس نیازسنجی و توسعه متوازن منابع شهری بوده است، گفت: بر همین اساس با مطالعات صورت‌گرفته در حوزه‌های مختلف ورزشی، عمرانی، فضای سبز اقدامات ویژه‌ای را آغاز کردیم که در کنار بحث توسعه ای، نیم‌نگاهی هم به افزایش سرانه‌های شهری در حوزه ورزش، فرهنگ و فضای سبز داشتیم. علاوه بر حوزه ورزش و افزایش دو برابری سرانه ورزشی شهر، افزایش سرانه فضای سبز شهری با توسعه ۶۰۰ هکتاری آن در حریم و محدوده شهری و همچنین احداث پارک‌های محله‌ای و منطقه‌ای سرانه فضای سبز شهر ۴ مترمربع افزایش خواهد یافت. در حوزه فرهنگی نیز تلاش کردیم در مناطق محروم شهر اقدام به احداث فرهنگسرا و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و اجرای برنامه‌های فرهنگی کنیم.

وی در خصوص روند بازآفرینی شهری در تبریز گفت: توجه به معماری ایرانی و اسلامی در صدور پروانه‌های ساختمانی، کسب رتبه سوم کشور در زمینه بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری و ارائه تخفیف ۸۰ درصدی در صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شهری از شاخص‌های مهم حوزه شهرسازی در سه سال اخیر بوده است. همچنین ارائه طرح‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران و طراحی و اجرای پروژه‌های مشارکتی همچون پروژه راسته کوچه و بازآفرینی میدان ساعت، در کنار توسعه پیاده‌راه‌ها و سنگفرش معابر، حل مشکلات چندساله اراضی میدان تیر و دیگر موارد بخش دیگری از عملکرد مدیریت شهری تبریز در سه سال اخیر بوده است.

شهردار تبریز ادامه داد: احداث ۱۲۰۰ واحد مسکونی برای ساماندهی بافت ۴۸ هکتاری شمال تبریز، احداث مجتمع‌های مسکونی صدرا، اسدگلی، همچنین بازآفرینی پروژه‌های مهم شهر همچون بافت چوخورلار و مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آیت‌الله آل هاشم از جمله مهم‌ترین پروژه‌های بازآفرینی شهری تبریز هستند که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در دوره فعلی داشته‌اند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv