bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۶۴۸۱

لیبل اموال و برچسب اموال اداری چیست؟

لیبل اموال و برچسب اموال اداری چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

در بسیاری از سازمان‌ها، صنایع و تولیدات بزرگ که دارایی‌ها غیرقابل کنترل هستند، روی آن‌ها یک سری اعداد، کاراکتر و کدهای شناسایی درج می‌کنند تا مدیریت نگهداری آن‌ها ساده‌تر باشد. این نشانه‌ها درواقع همان برچسب اموال هستند که برای شناسایی و ردیابی دارایی یک سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدون آن‌ها داده‌های معتبری برای ردیابی و کنترل اموال نخواهید وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه ضخامت و چسبندگی آن‌ها در مقایسه با لیبل‌های معمولی بیشتر است و مشخصات و بارکد اموال روی آن‌ها درج می‌شود.

در این مطلب بیشتر در مورد برچسب اموال و کارایی آن صحبت خواهیم کرد تا اگر شما هم در کسب‌‌و‌کار خود نیاز به این لیبل داشتید، اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار گیرد.

برچسب اموال با چه هدفی استفاده می‌شود؟

در صنایع بزرگ دارایی‌های زیادی وجود دارند که کنترل آن‌ها بسیار دشوار است. به همین علت روی هریک از آن‌ها یک برچسب اموال با نشانه‌های متفاوت قرار می‌دهند تا در هر زمانی بتوان گزارش و اطلاعات کاملی در مورد سابقه کارکرد، موقعیت و سایر جزئیات آن‌ها به دست آورد. این اطلاعات می‌تواند روی تصمیمات اصلی هر سازمان موثر باشد و از لحاظ اقتصادی به آن‌ها کمک کند. ضمن اینکه می‌توان روی این برچسب‌ها اسکنرهای خودکار فعال کرد تا خطای انسانی به حد قابل توجهی کاهش یابد.

به عنوان‌ مثال یک کارخانه تولیدی بزرگ را در نظر بگیرید. اگر این کارخانه روی هر دارایی خود برچسب اعمال کند، می‌تواند با بررسی عمر مفید آن‌ها، زمان دقیقی برای سرمایه‌ گذاری روی اموال و تجهیزات جدید داشته باشد و خسارت‌های مالی را تا جای ممکن کاهش دهد.

معرفی انواع برچسب اموال

برچسب اموال در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام با توجه به نوع سازمان و کالایی که نیاز به برچسب دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا سه مدل از این لیبل‌ها را معرفی می‌کنیم:

برچسب اموال امنیتی

برچسب امنیتی برای سازمان‌هایی که دارایی‌های بسیار باارزشی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در صورت سرقت اموال، پیگیری‌های لازم انجام شود. این نوع برچسب‌ها با چسب‌های بسیار قوی تولید می‌شوند و معمولا دارای یک ID با رمز مخصوص هستند تا امکان ردیابی آن‌ها وجود داشته باشد.

برچسب اموال بارکدی

برچسب اموال بارکدی در هر سازمانی قابل استفاده است و اطلاعات آن توسط دستگاه هندهلد خوانده می‌شود. این برچسب نیز جنس‌های مختلفی دارد. اما بهتر است مدلی را انتخاب کنید که حتی در شرایط سخت نیز مقاومت کافی را داشته باشد.

برچسب اموال QR

این نوع برچسب اموال یک قطعه کوچک سیاه رنگ است که روی هر دارایی نصب شده و تمام اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. شما می‌توانید هر زمان که نیاز بود با گوشی خود تمام اطلاعات مربوط به هر دارایی‌ را از این طریق اسکن کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

چه اطلاعاتی روی برچسب اموال ثبت می‌شود؟

اکنون که با برچسب اموال و انواع آن آشنا شدید، بابد بدانید که روی این محصول چه اطلاعاتی از دارایی‌های یک سازمان یا شرکت ثبت می‌شود. به طور معمول روی هر برچسب دارایی متناسب با نوع کالا، اطلاعاتی نظیر شماره شناسایی، شماره سریال و‌ مدل، اطلاعات تولید کننده یا فروشنده، تاریخ خرید، بخش مالکیت، ارزش و وضعیت وسیله به طور کامل درج می‌شود تا در صورت نیاز بتوانید کنترل و پیگیری‌های لازم را از روی این برچسب انجام دهید.

مزایای استفاده از برچسب اموال

همانطور که گفته شد برچسب اموال برای نظارت و کنترل دارایی‌ها استفاده می‌شود و مزایایی زیادی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اطلاع از کنترل موجودی‌‌ها: با استفاده از این برچسب به راحتی می‌توان از موجودی دارایی‌های یک سازمان مطلع شد. این کار باعث شده تا در صورت نقص هریک از اموال، تجهیزات جدید جایگزین شود و در کل نظارت و کنترل کاملی روی اموال خود داشته باشید.
  • توانایی پیگیری اموال: با برچسب اموال می‌توانید به اطلاعات اموال مختلف دسترسی داشته باشید و از این طریق آن‌ها را پیگیری کنید. اینکه کدام دارایی متعلق به چه شخصی است و باید در چه مکانی ثبت و ضبط شود.
  • جلوگیری از سرقت: با استفاده از برچسب اموال امکان سرقت دارایی‌ها به صفر درصد می‌رسد. زیرا این برچسب‌ها کدها و علائم شناسایی دارند که نشان از دارایی‌های یک سازمان مشخص است.

چه اموالی نیاز به برچسب دارند؟

در بسیاری از سازمان‌ها از جمله شرکت‌های بزرگ، امور آموزشی یا مراکز دولتی که کنترل، نگهداری و نظارت دارایی‌ها غیر ممکن است، از برچسب اموال استفاده می‌کنند. البته اینکه چه دارایی نیاز به چه نوع برچسبی دارد، کاملا وابسته به اولویت‌های هر سازمان است. اما در کل هر دارایی که نیاز به نگهداری، کنترل، نظارت، گزارش و تایید مالکیت دارد، باید با برچسب اموال مشخص شود.

یک برچسب اموال باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

برچسب اموال علاوه بر مدل، جنس‌های مختلفی نیز دارد. اما با کیفیت‌ترین آن‌ها مدلی است که از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • بهترین برچسب اموال مدلی است که چسبندگی بالاتری داشته باشد. زیرا این لیبل‌ها باید مدت زمان طولانی روی اموال باقی بمانند. بنابراین بهتر است مدلی را انتخاب کنید که از این لحاظ کیفیت کافی را داشته باشد.
  • برچسب اموالی را انتخاب کنید که اطلاعات موجود روی آن غیر قابل کپی باشد. این موضوع به جنس لیبل باز می‌گردد.
  • برچسب اموال به لحاظ امنیتی غیر قابل جداسازی است، اما اگر با مواد باکیفیت ساخته شده باشد، در اثر جدا شدن، رد آن‌ روی دارایی‌ها باقی می‌ماند.
  • برچسبی را انتخاب کنید که در شرایط مختلف از جمله افزایش حرارت، آب و... مقاومت اولیه خود را حفظ کند.
  • این برچسب ابعاد مختلفی دارد که باید با توجه به سازمان و نوع دارایی‌ها انتخاب شود.

بررسی تفاوت برچسب اموال با بارکد و بدون بارکد

برچسب‌های اموال دارای بارکد، برای ثبت اطلاعات بسیار مهم استفاده می‌شوند تا درصد خطا به حداقل برسد. این بارکدها دستگاه هندهلد قابل بازگشایی هستند و تمام اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهند. در مقابل برچسب بدون بارکد نیازی به بازگشایی ندارد. به همین علت برای کنترل و نظارت آن دسته از دارایی‌هایی استفاده می‌شود که توسط انسان قابل کنترل است.

سخن پایانی

لیبل اموال و برچسب اموال اداری چیست؟

اگر شما هم به سازمان‌های مختلف از جمله کارخانه، ادارات دولتی و... مراجعه کنید، برچسب‌هایی را روی هریک از دارایی‌های این سازمان‌ها مشاهده خواهید کرد که به آن‌ها برچسب اموال می‌گویند. اهمیت این نوع برچسب‌ها بسیار بالاست و‌کنترل و نظارت کامل دارایی‌ها از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد. ضمن اینکه مزایای زیادی دارند که در این مطلب آن‌ها را بررسی کردیم.

در هر صورت اگر شما هم قصد چاپ برچسب اموال را دارید، می‌توانید سفارش خود را به صورت حضوری انجام داده یا به پلتفرم‌های اینترنتی چون تیم گرافیک بسپارید. تیم گرافیک یک شرکت معتبر با پرسنل مجرب و حرفه‌ای است که خدمات بی‌نظیری از جمله چاپ برچسب اموال را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو