bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۶۷۵۵

۳ فرضیه مهم فعلی در برکناری زاکانی

۳ فرضیه مهم فعلی در برکناری زاکانی
عملکرد ضعیف زاکانی در جایگاه شهردار پایتخت و به‌کارگیری افراد غیرمتخصص در سمت‌های حساس مدیریت شهری، مبحث برکناری از این سمت را دوباره به یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری تهران تبدیل کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

موضوع انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران، از همان نخستین روز‌های شروع مدیریت شهری دوره ششم، با ابهامات متعددی روبرو بود. برخی انتصاب وی به عنوان شهردار تهران را غیرقانونی و مغایر با آنچه که در دوره‌های گذشته شهردار پایتخت را انتخاب می‌کردند برمی‌شمردند و این بحث در رسانه‌های داخلی و خارجی هم تا مدت‌ها در صدر اخبار مطرح بود.

به گزارش خبرآنلاین، دخالت داماد آقای شهردار در امورات مختلف بخش‌های مختلف شهرداری تهران نیز یکی از عوامل مهمی بود تا عملکرد ضعیف زاکانی را بیش از پیش تحت الشعاع قرار بدهد. با گذشت بیش از ۳ سال از دوره شهردار بودن زاکانی، حالا تعداد مخالفان وی افزایش پیدا کرده و مباحث مرتبط با این موضوع مورد توجه اعضای شورای شهر و فعالین حوزه شهری قرار گرفته است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران علی‌رغم مخالفت چندی پیش مهدی چمران رئیس شورا با مطرح شدن مبحث برکناری زاکانی از سمت شهردار تهران را همچنان با جدیت دنبال می‌کنند. چمران طی ماه گذشته در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود که زاکانی تا پایان دوره فعلی مدیریت شهری سکاندار شهرداری باقی می‌ماند و رفتن وی در سال پایانی شورا معنی ندارد، اما ظاهرا برخی از اعضا این نظر دستور مانند، را جدی نگرفته‌اند و نظر دیگری جز نظر رئیس شورا دارند و مبحث برکناری زاکانی را همچنان دنبال می‌کنند.

تا پایان نمی‌مانید!

روز گذشته مهدی اقراریان در لحنی طعنه‌آمیز خطاب به زاکانی شهردار تهران گفته بود: "جمعی از اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که شهردار کارآمدی لازم برای مدیریت شهر را ندارد.

آیا فکر می‌کنند فشار به منتقدین باعث عقب نشینی آن‌ها خواهد شد؟ خیر؛ ما از ابزار خود استفاده خواهیم کرد بدانید که اعضای شورا تا پایان کار می‌مانند، اما تجربه سیاسی شما نشان می‌دهد که تا پایان نمی‌مانید. "

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر نیز انتقادات فروانی بر عملکرد زاکانی در جایگاه شهردار تهران وارد می‌داند و بحث استعفای دسته جمعی را به عنوان یک راهکار به ثمر نشستن کنار گذاشتن زاکانی از این جایگاه مطرح می‌کند.

کارزار برکناری زاکانی هم با بیش از ۱۰۰ هزار امضا به یکی از کارزار‌های پرمخاطب تبدیل شد و طی روز‌های اخیر هم مسئله برکناری آقای شهردار همچنان در محافل مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد، اما هیچکدام از مخالفان شهردار تهران، پاسخ شفافی به خبرنگاران و رسانه‌ها درباره سرانجام این برکناری ارائه نمی‌کنند.

۳ فرضیه مهم فعلی در برکناری زاکانی

عده‌ای از فعالین حوزه شهری و حتی برخی از فعالین سیاسی بر این باور هستند که، چون ماجرای برکناری زاکانی در شورای شهر به نتیجه نرسیده است، این مسئله را با اقدامات غیرقانونی و انتصابات سفارشی_فرمایشی زاکانی مثل انتخاب برخی از شهردار مناطق و معاونان خود شهردار تهران، که معیار کارآمدی و تخصص لازم در آن‌ها لحاظ نشده است را می‌توان از طریق دستگاه‌های مجری قانون پیگیری کرد.

عده‌ای دیگر عقیده دارند که برخی از اعضای شورای شهر در حال جمع‌آوری مستندات بیشتری برای قانع کردن دیگر اعضا که مخالفت خود با شهردار بودن زاکانی را علنی و آشکارا مطرح نمی‌کنند، هستند و به زودی نتیجه این اقدامات اعلام خواهند کرد.

از طرف دیگر عده‌ای نیز معتقد هستند که موضوع کش و قوس‌های فعلی برکناری زاکانی به این دلیل است که فشار را از راه دیگری بر وی افزایش دهند تا خود شهردار مجبور به استعفا شود و البته با شناختی که از زاکانی در اذهان عمومی نقش بسته است، این مورد کمترین درصد احتمال را شامل می‌شود.

پیگیری‌های ۳ هفته اخیر ما برای مصاحبه با اعضای منتقد سرسخت زاکانی مثل ناصر امانی، مهدی اقراریان و نرجس سلیمانی به نتیجه نرسید و نظر جمعی این افراد این بود که فعلا در این رابطه مصاحبه اختصاصی با رسانه‌ها انجام نمی‌دهند و این اقدام فرضیه دوم، یعنی جمع‌آوری مستندات بیشتر برای برکناری زاکانی را قوت می‌بخشد.

با تمام تفاسیر فوق باید منتظر بود که در نهایت تصمیم اعضای شورای شهر تهران با وجود حمایت و پشتیبانی رئیس شورا از زاکانی علی‌رغم عملکرد ضعیف و پر ایراد وی در طول این ۳ سال به کجا منتهی می‌شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین