آیا میدانید از آثار کدام نویسنده، بیشترین فیلمهای سینمایی و سریالها اقتباس شدهاست؟ در اینجا ۲۵ نویسنده با بیشترین اقتباس سینمایی را به شما معرفی میکنیم.
در سال ۱۸۹۹، ژرژ ملییس، پیشگام خلق فیلمهای سینمایی، فیلمی را براساس داستان افسانهای برادران گریم یعنی سیندرلا تولید کرد. این اولین اقتباس ادبی در تاریخ رسانه سینمایی بود و سنتی را آغاز کرد که برخی از بهیادماندنیترین و موفقترین فیلمهای هالیوود را به نمایش گذاشت. باوجود اینکه بسیاری از نویسندگان پرفروش امروزی، با هدف اقتباس سینمایی از آثارشان مینویسند و البته درآمد زیادی هم دارد، فیلمسازان همچنان به کلاسیکهای آزمایششده و واقعی از استادان بزرگ نویسندگی بازمیگردند.
به گزارش مایکت، اما آیا میدانید از آثار کدام نویسنده، بیشترین فیلمهای سینمایی و سریالها اقتباس شدهاست؟ در اینجا ۲۵ نویسنده با بیشترین اقتباس سینمایی را به شما معرفی میکنیم.
چارلز دیکنز اقتباسشدهترین رماننویس در رسانههای تصویری است. یکی از آثار این نویسنده بهنام سرود کریسمس، بهتنهایی بیش از ۵۰ بار جلوی دوربین رفتهاست. البته جدای از این ۵۰ اقتباس، تعداد زیادی برنامه تلوزیونی که روایت رستگارانه این داستان را به یک قسمت کریسمسی اختصاص دادهاند، خلق شدهاست. الیور توئیست، داستان دو شهر و آرزوهای بزرگ، هم اغلب اقتباس شدهاند و بهعنوان آثاری مشهور توسط فیلمسازان برتر کارگردانی و بازیگران درجه یک ساخته شدهاند.
الکساندر دوما تنها نویسندهای است، که میتواند چارلز دیکنز را در جایگاه بیشترین اقتباسها به چالش بکشد. از سال ۱۹۰۳، بیش از ۱۰۰ فیلم یا نمایش تلویزیونی از الکساندر دوما اقتباس شدهاست. سه تفنگدار، کنت مونت کریستو و مردی با نقاب آهنین؛ از جمله آثار الکساندر دوما است که به تصویر در آمدهاست. اگرچه ماجراهای او در قرن هجدهم نوشته شدهاست، اما ماهیت حماسی آنها به خوبی به سینما ترجمه میشود.
آگاتا کریستی استاد رمان پلیسی است و این را بارها و بارها در طول زندگی حرفهای و پربار خود ثابت کردهاست. او در مجموع ۶۶ رمان رازآلود نوشته و بیشتر آنها برای فیلم، تلویزیون، رادیو و صحنه تئاتر، حتی بازیهای ویدیویی اقتباس شدهاند. دو کاراگاه معروف او، هرکول پوآرو و خانم مارپل، در کانون توجه آثار آگاتا کریستی قرار دارند. مشهورترین اثر او، و سپس هیچکس نبود، همچنین الگوی فیلم نهچندان مشهور و اسلشر مدرن جمعه سیزدهم بودهاست.
در مقایسه غولهای ادبی روسیه، فئودور داستایوفسکی، لئو تولستوی معاصر خود را با بیش از ۱۷۵ اقتباس جا میگذارد. جنایت و مکافات، برادران کارامازوف، ابله و قمارباز؛ محبوبترین عناوین کتابشناسی او هستند، که به فیلم تبدیل شدهاست. اما فیلمسازان روسی دوران اتحاد جماهیر شوروی، آثار کمتر شناختهشده او را برای دهها فیلم اقتباس کردهاند.
با بیش از ۱۰۰۰ صفحه داستان، جنگ و صلح یکی از متاثرکنندهترین آثار در مجموعه رمانهای بزرگ است. اما اگر زمانی را برای خواندن آن اختصاص دهید، بسیار ارزشمند است. با اینحال، اگر خواندن این اثر برایتان سنگین است، مینیسریال بیبیسی را تماشا کنید، تا اصل داستان را به شما نشان دهد. آنا کارنینا که خواندن آن آسانتر است و بیش از ۸۰۰ صفحه دارد، بخش عمده اقتباسهای تولستوی را با تعداد فعلی ۱۸ فیلم یا مینیسریال اقتباسی به خود اختصاص دادهاست.
بزرگترین طنزپرداز آمریکایی بیشتر با ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر شناخته میشود، اما این ماجراجویی در سفر در زمان یانکی کانکتیکات در دربار شاه آرتور است، که در طول سالها اقتباس بیشتری داشتهاست. اگر تعجب میکنید که چرا نام این اقتباسهای بیشمار را نشنیدهاید، آدم عجیبوغریب پرنده ناشناس، ارتش تاریکی، شوالیه سیاه یا کودکی در دادگاه شاه آرتور را به یاد بیاورید، که همگی برداشتهایی از داستانهای مارک تواین هستند.
بیش از ۲۰۰ فیلم براساس ۱۲ رمان منتشر شده از رابرت لویی استیونسن ساخته شدهاست، و اکثریت قریب به اتفاق آنها از داستان ترسناک پیشگامانه او یعنی مورد غیرعادی دکتر جکیل و آقای هاید برداشت شدهاست. اما ربوده شده و جزیره گنج هم، در طول تاریخ سینما و تلویزیون، به خوبی نمایش داده شدهاند. به احتمال زیاد در آینده هم باید در انتظار برداشتهای جدید از هر سه این آثار باشیم.
این بدیهی است که هر فهرستی از نویسندگانی که اغلب اقتباس شدهاند، شامل آرتور کانن دویل باشد. خالق شرلوک هلمز بیش از ۲۰۰ فیلم و برنامه تلویزیونی را تولید کردهاست و تا زمانیکه فیلمها و تلویزیون وجود داشتهباشد، این تعداد همچنان افزایش مییابد. دویل همچنین مجموعهای از رمانها را با حضور پرفسور چلنجر ماجراجو، از جمله کلاسیک بیصدای دنیای گمشده در سال ۱۹۲۵ نوشت، که شامل جلوههای ویژه پیشگامانه بود.
رمانهای ویکتور هوگو از زمان تولد این رسانه، بهویژه داستان کوازیمودوی عاشق در گوژپشت نوتردام، منبع الهامی بزرگ برای سینما بودهاست. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۲۳ توسط لان چنی اقتباس شد، سپس دوباره در سال ۱۹۳۹ بوسیله چارلز لاتن اقتباس شد و اکنون به لطف فیلمهای انیمیشنی دیزنی، موردعلاقه نسل جدید هم است. بینوایان ویکتور هوگو هم طی سالها محبوبیت خود را نشان دادهاست. موزیکال بینوایان با بازی آنا هتوی یکی از این آثار است.
فیلم صامت پیشگامانه ژرژ ملییس محصول سال ۱۹۰۲، یعنی سفر به ماه، تا حدی از کتاب از زمین تا ماه ژول ورن الهام گرفته شدهاست. از آن زمان، فیلمها و تلویزیون برای انتقال داستانهای شگفتانگیز به دنبال ماجراجوییهای علمی ژول ورن پیشگام بودهاند. ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا، دور دنیا در ۸۰ روز و سفر به مرکز زمین؛ برجستهترین رمانهای ژول ورن هستند و در تلویزیون محبوبیت خاصی پیدا کردهاند. همچنین براساس موفقیت بازگشت به آینده قسمت سوم، او نویسنده موردعلاقه داک براون است.
ریموند چندلر و داشیل همت ممکن است نویسندگان معمایی موردتحسین منتقدان بوده باشند، اما کورنل وولریچ پرکار آنها را در تعداد اقتباسها شکست میدهد. رمانها و داستانهای این نویسنده در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در دوران اوج فیلمهای نوآر، محبوبیت خاصی داشتند. اما این داستان غیرمعمول او از یک عکاس مجروح که معتقد است شاهد قتلی بودهاست بود، که بزرگترین موفقیت سینمایی او را به ارمغان آورد. شاید نام پنجره عقبی اثر آلفرد هیچکاک را شنیده باشید. این همان اثر منحصربهفرد است.
سامرست موام یکی از محبوبترین رماننویسان نیمه اول قرن بیستم محسوب میشود؛ بنابراین طبیعی است که هالیوود بهدنبال سرمایهگذاری بر موفقیت این نویسنده باشد. برداشت سال ۱۹۳۴ از اثر پیرامون اسارت بشری، بت دیویس را به یک ستاره سینما تبدیل کرد. اقتباسهای سینمایی از داستانهای سامرست موآم، اغلب نقشهای نامزد اسکار را برای بازیگران زن بزرگ به ارمغان آوردهاست. از آن جمله میتوان به دیویس برای نامه محصول سال ۱۹۴۰، آن باکستر برای لبه تیغ در سال ۱۹۴۶ و آنت بنینگ برای جولیا بودن محصول ۲۰۰۴ اشاره کرد. بیل موری اولین بازی دراماتیک خود را در سال ۱۹۸۴ در بازسازی لبه تیغ انجام دادهاست.
ژرژ سیمنون، نویسنده معمایی فرانسوی، چیزی در حدود ۵۰۰ رمان نوشتهاست؛ بنابراین قانون میانگینها حکم میکند که این نویسنده بزرگ، در فهرست نویسندگانی که بیشترین اقتباس سینمایی از آثارشان شدهاست، قرار گیرد. شخصیت کارآگاه او یعنی ژول مگره در فیلمهای زیادی ظاهر میشود، اما بهترین اقتباسهای سیمنون، آقای هایر اثر پاتریس لکونت و چراغهای قرمز اثر سیدریک کان، از فرمول معمایی دور شدهاند. اگر میپرسید ژرژ سیمنون کیست؟ شما باید فیلمهای فرانسوی بیشتری ببینید.
دن کیشوت اثر سروانتس، اولین رمان مهم تاریخ در نظر گرفته میشود و اساس بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و نمایش تلویزیونی بودهاست. مردی که دن کیشوت را کشت، یکی از همین اقتباسها است. مردی از لامانچا یکی از اقتباسهای موزیکال دن کیشوت است که در سال ۱۹۷۲، با بازی پیتر اوتول معروف اکران شد.
ال فرانک بام مورد جالبی در این فهرست است، زیرا بیشتر فیلمها و برنامههای تلویزیونی، براساس آثار او اقتباس مستقیم نیستند. به غیر از جادوگر شهر اوز در سال ۱۹۳۹، بیشتر آثار الهامگرفته از ال فرانک بام یا در رمانهای اوز او ساخته شدهاند، یا از شخصیتهای او در ماجراجوییهای جدید استفاده کردهاند. موزیکال جادوگر، دنباله غیررسمی بازگشت به اوز که بر اساس دو کتاب بعدی اوز و مجموعههای تلویزیونی مانند مرد حلبی یا شهر زمردی وجود دارد.
در واقع ۱۹ فیلم صامت مبتنی بر آثار جیمز بری وجود دارد. ساخت این اقتباسها با فیلم وزیر کوچک در سال ۱۹۱۳ شروع شد. قبل از اینکه پارامونت برای اولین بار در پیتر پن در سال ۱۹۲۴، آثار جیمز بری را اقتباس کند. از آن زمان سفرهای زیادی به نورلند انجام شده است از جمله فیلم هوک استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۱. و ساخت مجدد عجیبوغریب جو رایت در سال ۲۰۱۵ از پن، اما تا همین اواخر به همین تعداد اقتباس از دیگر داستانهای کودکان بری وجود داشت.
اولین فیلم بر اساس اچ پی لاوکرفت در سال ۱۹۶۳ و یا قصر جنزده ساخته راجر کورمن با بازی وینسنت پرایس آغاز شد. محبوبیت این نویسنده ژانر ترسناک تا زمانیکه استوارت گوردون داستان احیاگر را در ژانر کمدی سیاه در سال ۱۹۸۵ منتشر کرد، مشخص نشد. ناگهان همه خواستار برداشت از داستانهای ترسناک لاوکرفت شدند. با توجه به اینکه آثار این نویسنده در مالکیت عمومی بودند، هر هنرمندی میتوانست از آثار این نویسنده برداشت کنند. جاهطلبانهترین کار اچ پی. لاوکرافت بر افسانه شروری معروف به نام کوتولو متمرکز است. شاهکار او در کوهستان جنون در سال ۲۰۱۱ توسط گیلرمو دل تورو با بازی تام کروز به فیلم تبدیل شد. افسوس، استودیوی یونیورسال از این کار عقبنشینی کرد، زیرا باور نداشت که یک فیلم ترسناک با رتبه R بتواند بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش کند. البته شاید حالا احساس متفاوتی داشتهباشند.
پادشاه هیجان که متولد بریتانیا است، بیش از ۲۰ بار اقتباس شدهبود، قبل از اینکه خودش در اواخر دهه ۱۹۲۰ شروع به نوشتن فیلمنامه کند. او نویسندهای بسیار موفق است، که بهطور دیوانهواری پرکار بودهاست. گفته میشود او میتوانست یک رمان ۷۰ هزار کلمهای را در سه روز منتشر کند و در نتیجه توسط برخی از هم عصرانش موردتحقیر قرار گرفته بود. ادگار والاس در سال ۱۹۳۲، بهدلیل عوارض ناشی از دیابت درگذشت. در طول سالها دنبالهها و بازسازیهای زیادی از آثار این نویسنده ساخته شدهاست.
اچ جی. ولز بهعنوان یکی از بنیانگذاران داستانهای علمی تخیلی، فیلمسازان زیادی را با آثار خود تشویق به فیلم ساختن کردهاست. مرد نامرئی این نویسنده، به یکی از محبوبترین هیولاهای سینمایی در دهه ۱۹۳۰ تبدیل شد و بهطور آزمایشی در سال ۲۰۲۰ بهعنوان بخشی از فرنچایز جهان تاریک استودیو راه اندازی مجدد میشود. ولز همچنین ماشین زمان، جزیره دکتر مورو و جنگ جهانها را نوشت، که همگی بهنوعی نسخه دنباله یکدیگر حساب میشوند، زیرا بشر به مداخله در چیزهایی ادامه میدهد که بهتر است به حال خود رها شوند.
جوانترین نویسنده این فهرست در حال حاضر ۲۰۴ فیلم و برنامه تلویزیونی اکرانشده را در اختیار دارد، اما همه آنها اقتباسی نیستند. همانطور که درباره بیشتر نویسندگان مدرن وجود دارد، استیون کینگ فیلمنامههای اورجینال و نمایشهای تلویزیونی اپیزودیک را در ۴۰ سال گذشته نوشتهاست. او تنها نویسندهای در این گروه است، که درواقع اقتباسی از کار خود را کارگردانی کردهاست. نویسنده درخشش معروف استنلی کوبریک، انگار پایان ندارد.
اختراع داستانهای پلیسی به استاد وحشت قرن نوزدهم هم نسبت داده میشود، و آثار بسیاری از نویسندگان را در این فهرست مدیون او میدانند. حدود ۱۰۸ سال پس از اولین اقتباس سینمایی گودال و آونگ، داستانها و اشعار این نویسنده هنوز هم برای فیلمها و تلویزیون هیجانانگیز هستند.
این که نویسنده داستان کوتاهی که به خاطر پایانهای غافلگیرکنندهاش شهرت دارد، نزدیک به ۲۵۰ فیلم سینمایی و نمایش تلویزیونی را به خود اختصاص دادهاست، چیز بعیدی نیست. هدیههای کریسمس اثر او. هنری یک داستان کلاسیک کریسمس است و خونبهای رییس سرخ، منبع الهام فیلمهای جنایی زیادی است، که گروگانها را با آدم ربایان خود پیوند میزند. او. هنری همچنین کابالرو قهرمان کودک سیسکو و بانو را خلق کرد، که از دوران فیلم صامت در سریالها و فیلمهای متعددی ظاهر شدهاست.
این نویسنده زن معروف و منتقد اجتماعی بااستعداد زنده نماند، تا ببیند که آثارش بهدرستی توسط خوانندگان و منتقدان ادبی موردتحسین قرار میگیرد. بهطرز عجیبی، مدت زیادی طول کشید تا سینما و تلویزیون به ارزش روایتهای درام و کمدی موجود در هفت رمان جین آستین پی ببرند. جدا از اقتباس سال ۱۹۴۰ از غرور و تعصب با بازی گریر گارسون و لارنس اولیویه، تا زمانیکه بیبیسی آثار آستین را در دهه ۱۹۵۰ بازتولید کرد، این نویسنده در بین مخاطبان قرن بیستم محبوب شد. نقطه عطف مهمی که باعث شد جین آستین در بستر جهانی شناخته شود، اقتباس سینمایی از اثری به نام عقل و احساس است که آنگ لی آن را ساختهاست و، اما تامپسون، هیو گرانت و کیت وینسلت در آن بازی میکنند. همچنین اقتباس سینمایی از اثری به نام، اما اثر امی هکرلینگ و بی سرنخ که آلیسیا سیلورستون را به یک ستاره تبدیل کرد، از جمله تبدیل آثار این نویسنده به فیلم است.
قاچاقچیان الماس، نام تنها رمان ایان فلمینگ است، که به فیلم تبدیل نشدهاست. هر کتاب دیگری در طول ۵۵ سال گذشته به فیلمهایی در مجموعه جیمز باند تبدیل شدهاست. داستانهای کوتاه این نویسنده هم به همین شکل به فیلم و نمایش تلوزیونی تبدیل شدهاند. رمان کودکانه ایان فلمینگ، به نام چیتیچیتی بنگبنگ هم، منبع اقتباس یک فیلم سینمایی شدهاست، که داستان و سفرنامه غیرداستانیاش، شهرهای هیجان انگیز را بهعنوان تنها آثار غیراقتباسی او باقی میگذارد. این نویسنده به احتمال زیاد اقتباسشدهترین نویسنده قرن بیستم است.
اگر باید حدس میزدید که کدام نویسنده زنده بعد از استیون کینگ، بیشترین اقتباسهای سینمایی را دارد، به احتمال زیاد از جی. کی. رولینگ یا جان گریشام نام میبردید. اما درحقیقت، نیکلاس اسپارکس با ۱۱ فیلم قهرمان است. اکران آثار او در سال ۱۹۹۹ با فیلم پیامی در بطری آغاز شد و از نظر فروش در گیشه و استقبال منتقدان، پنج سال بعد با دفترچه خاطرات به اوج خود رسید. کتابهای این نویسنده معروف جذابیت خاصی دارند، اما جایگاه او در زمانهایی متزلزل شدهاست. درحقیقت سه اقتباس سالهای اخیر این نویسنده، درآمد کمی داشتهاند.