bato-adv
کد خبر: ۷۷۹۴۲۸

دانشگاه شریف و دانشجویانی که برای مهاجرت تربیت می‌شوند!

دانشگاه شریف و دانشجویانی که برای مهاجرت تربیت می‌شوند!
«همه دانشجویان به خوبی می‌دانند که سرفصل‌های آموزشی در رشته‌های مهندسی هم‌سو با صنعت و بازار کار نیست. همچنین با نیاز‌های جامعه یکسان نخواهد بود، به گونه‌ای که افراد محصل در علوم مهندسی و تجربی نمی‌توانند پیش‌درآمدی برای ورود به صنعت و رفع نیاز‌های جامعه داشته باشند. در این بین، موضوع جدی‌ای وجود دارد که به مهاجرت کردن افراد بعد از فارغ‌التحصیلی دامن می‌زند.»
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

مدرس دانشگاه شریف گفت: دانشجویان دانشگاه شریف در مقطع لیسانس به گونه‌ای تربیت می‌شوند که کمتر بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند وارد بازار کار و صنعت شود و مجبورند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند. 

به گزارش ایسنا، نیما نریمانی مدرس دانشگاه شریف، درباره کاهش کیفیت آموزش عالی در ایران اظهار کرد: آموزش در دانشگاه یکی از مهترین مسائلی است که کمتر به آن توجه می‌شود. البته این به آن معنا نیست که در فضای آموزش کم کاری شده بلکه اتفاقاتی جهانی و بنیادی در فضای فکری و زیستی افراد به این موضوع دامن زده است. به نظر می‌رسد که دنیا دچار تغییراتی در بحث‌های علمی-نظری می‌شود و به سمت مسائل اقتصادی سوق داده می‌شود. 

وی گفت: افراد و دانشجویان بر حسب شرایط بوجود آمده با ارزش‌های مادی گره خورده‌اند و این موضوع نگران کننده‌ای است. برای اینکه این موضوع به آرمان‌های انسانی و ارزش‌های معنوی آسیب نزند، باید به مسئله مهم بازده و کارابودن نظام آموزش معطوف به صنعت توجه کرد. به خصوص در حوزه‌های علوم فنی-مهندسی و علومی که سروکار با فضای عملی و اقتصاد با صنعت دارند. 

نریمانی تصریح کرد: یکی از مسائلی که از گذشته مطرح بوده، کاربردی کردن آموزش‌هایی است که در دانشگاه داده می‌شود. همه دانشجویان به خوبی می‌دانند که سرفصل‌های آموزشی در رشته‌های مهندسی هم‌سو با صنعت و بازار کار نیست. همچنین با نیازهای جامعه یکسان نخواهد بود، به گونه‌ای که افراد محصل در علوم مهندسی و تجربی نمی‌توانند پیش‌درآمدی برای ورود به صنعت و رفع نیازهای جامعه داشته باشند. در این بین، موضوع جدی‌ای وجود دارد که به مهاجرت کردن افراد بعد از فارغ‌التحصیلی دامن می‌زند. برای مثال، اکنون، دانشجویان دانشگاه شریف در مقطع لیسانس به گونه‌ای تربیت می‌شوند که کمتر بعد از فارغ‌التحصیلی می‌تواند وارد بازار کار و صنعت شود و مجبورند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروند. 

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مسئله کلانی مطرح است که به چه صورت می‌شود جنبه‌های عمیق‌تر انسانی را در فضای آکادمیک حفظ کرد. این موج جهانی که به راه افتاده همه چیز را به مزایای مادی و اقتصادی تبدیل می‌کند. موضوع جدی دیگر این است که رشته‌ها و علومی که قرار است بار اقتصادی و صنعت را به دوش بکشند کاراتر و بهره‌ورتر کنیم. این دو مسئله مهمی است که باید به آن پرداخت.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین