آثار لایو اکشن و انیمهای زیادی وجود دارند که در سبک مکا ساخته شدند و توانستند جزو بهترین آثار سینمایی سبک مکا باشند.
مفهوم لباسهای مکانیکی در فیلمسازی مدرن به طور غمانگیزی مورد استفاده قرار نمیگیرد، اما تعداد کمی از آثار سینمایی وجود دارند که توانستند قدرت این زیر ژانر و سبک علمی تخیلی را ثابت کنند. در حقیقت، بهترین فیلمهایی که دارای مکا هستند، اغلب اوقات اصلاً قابل قیاس با سادهترین انیمههای مکا نیستند و همین نیز نشان میدهد که این سبک و لباس رزمی مکانیزه تا چه اندازه در فرهنگ عامه ژاپنی ریشه کرده است. با این حال، تعداد انگشت شماری از فیلمها وجود دارند که توانستند همانند آثار سریالی، رویکرد خوبی نسبت به ژانر مکا داشته باشند.
به گزارش گیمفا، ناگفته نماند که بسیاری از بهترین فیلمهایی که در زمینه مکا ساخته شدهاند، صرفاً اقتباسهای سینمایی از انیمههای مکا هستند یا اینکه آثار سینماییای هستند که در همان دنیای انیمههای سریالی جریان دارند. با این حال، هالیوود و دیگر فیلمسازان مستقل غربی نیز ماجراجوییهای لایو اکشن مکا باشکوهی داشتند، حتی با وجود شکستهای متعددی همچون فیلم Atlas محصول سرویس آنلاین نتفلیکس. از فیلمهای بلاک باستری پر هزینه با حضور بازیگران برجسته تا انیمیشنهای سینمایی نمادین، بهترین آثار سینمایی سبک مکا سطح بالایی از تنوع را برای لذت بردن ارائه میکنند.
کارگردان: گییرمو دل تورو
بازیگران: ادریس البا – جان هم – چارلی دی
محصول سال: ۲۰۱۳
مرتبطترین پاسخ برای سؤال بهترین فیلم مکا مطمئناً فیلم «حاشیه اقیانوس آرام» ساخته گییرمو دل تورو است. بدیهی است که این اثر از انیمهها الهام گرفته است، اما با این وجود، همچنان مقدار بسیار زیادی از خلاقیت فانتزی تاریک خاص دل تورو را درون خودش دارد؛ اتفاقات این اثر در آیندهای متفاوت جریان دارد که در آن، بشریت توسط موجودات غول پیکر کایجو از جهانی دیگر مورد تهاجم قرار گرفته است. برای جلوگیری از حملات این موجودات به مراکز پر جمعیت، دولتهای جهان از یِگرها برای متوقف کردن آنها استفاده میکنند، ماشینهای غول پیکری که توسط دو نفر کنترل میشوند.
موارد بسیار زیادی وجود دارند که فیلم «حاشیه اقیانوس آرام» توانسته در رابطه با ژانر مکا و همچنین ژانر علمی تخیلی درست عمل کند که از جهانسازی تا روابط بین فردی را شامل میشود. البته، نبردهای مکا که به طرز خیرهکنندهای ارائه میشوند، هنوز هم امروزه جالب توجه هستند و هر یک از مشتهای عظیم یِگرها در برابر هیولاهای خطرناک در این اثر سینمایی بسیار جذاب به نظر میرسند. واقعاً جای تأسف دارد که دنباله آن یعنی فیلم Pacific Rim: Uprising در مقایسه با فیلم اصلی بسیار ناامیدکننده بود. امید میرود که در آینده این فرنچایز فرصتی برای احیای مناسب خودش داشته باشد.
کارگردان: استوارت گوردون
بازیگران: انی ماری جانسون – گری گراهام – رابرت سمپسون
محصول سال: ۱۹۸۹
فیلم «ربات جوکس» کاملاً متضاد با بودجه خیرهکننده و زیاد فیلم «حاشیه اقیانوس آرام» را داشته و یک فیلم علمی تخیلی کمتر دیده شده است که نبردهای مکانیکی بسیار زیادی را درون خودش دارد. اتفاقات این فیلم در زمینی پسا آخرالزمانی جریان دارد که تحت یک آرماگدون اتمی قرار گرفته است؛ این فیلم داستان خلبانهای مکانیکی به نام ربات جوکس را دنبال میکند که درگیریهای بین بقایای ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را در نبردهای رسمی گلادیاتوری حل میکنند.
با چنین بودجه تولید محدودی، فیلم «ربات جوکس» توانسته از جلوههای عملی با ظرافت ساخته شده بهره ببرد و میزان قابل توجهی از اکشنهای رباتیک جذاب را برای مخاطبان به نمایش در بیاورد. حتی اگر داستان این اثر بسیار سطحی به نظر برسد، اما تحلیلهای آن نتایج شگفتانگیزی درمورد پیام ضد جنگ این اثر ارائه کرده است.
کارگردان: نوبورو ایشیگورو – شوجی کاواموری
صداپیشهها: آریهیرو هیس – ماری ایجیما – میکا دوی
محصول سال: ۱۹۸۴
انیمه سریالی Macross ممکن است به اندازه انیمههای معروف معاصر تحسین نشده باشد، اما با این وجود، توانسته یکی از بهترین فیلمهای مکا ساخته شده در دنیای انیمیشن را رقم بزند. این انیمیشن سینمایی معمولاً با عنوان اختصاری DYRL در بین طرفداران شناخته میشود و یک بازگویی متفاوت از انیمه سریالی اصلی از دهه هشتاد میلادی است. این فیلم داستان خلبانان ماکروس را روایت میکنند که اساساً تبدیلشوندگان همراه با خلبان هستند و در نبردهایی با زندراتی وحشتناک قرار دارند که یک نژاد فضایی از بیگانگان غولپیکر و انسان مانند هستند.
درست همانند عنوانش، این انیمه سینمایی یک اپرای فضایی جذاب و همچنین یک داستان مثلث عشقی کلاسیک است که روایتهای شخصی را با جهانسازی پیچیده ترکیب میکند تا یک داستان جذاب و باورنکردنی را برای مخاطبان بسازد. روابط نژاد زندراتی مضامین پیچیده و پویایی از مرد و زن را مورد کاوش قرار میدهد که همگی با موسیقیهای پاپ ژاپنی همراه شدند. همچنین شایان ذکر است که انیمه سریالی ماکروس دارای برخی از بهترین طراحیهای مکا در دنیای انیمه است و این اثر سینمایی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
کارگردان: مامورو اوشی
صداپیشهها: توشیو فوروکاوا – مینا تومیناگا – ریونوسوکه اوهبایاشی
محصول سال: ۱۹۸۹
این انیمه سینمایی در چارچوب انیمه سریالی و برجسته Mobile Police Patlabor جریان دارد و در عین اینکه یک ادامه رضایتبخش برای داستان اصلی است و همچنین برای مخاطبان جدید که با اثر اصلی آشنا نیستند نیز یک تجربه تماشای عالی و در دسترس است. اتفاقات این اثر در آیندهای نزدیک و غنی از فناوری جریان دارد و شهر توکیو را نشان میدهد که در حال بازسازی چشمگیر جزیره مصنوعی عظیمی است که بهعنوان The Ark شناخته میشود.
با این حال، زمانی که بسیاری از ماشینهای غیرنظامی معروف به Labors از کار میافتند، ساخت و ساز متوقف میشود که باعث میشود تا تیم پلیس سیار وارد این موضوع شود. آنچه در ادامه میآید نیز یک تحقیقات تاریک در مورد یک خودکشی مرموز است که توسط قهرمان داستان یعنی آسوما شینوهارا و تیمش انجام میشود و توطئه شومی را درباره ساخت و ساز The Ark آشکار میکند.
داستان این انیمه سینمایی ممکن است چندان متحولکننده و انقلابی نباشد، اما همچنان یک سکوی غنی برای نمایش برخی از نبردهای مکانیکی و انیمیشن تماشایی را فراهم میکند که با استفاده از اصول طراحی مفید و شیک انیمه سریالی ساخته شدند. شخصیتهای لذتبخش نیز سبب شده تا این اثر در کنار اکشن از رفاقتی دلپذیر نیز بهره ببرد.
کارگردان: کازویا سوروماکی – هیدیکی آنو
صداپیشهها: مگومی اگاتا – مگومی هایاشیبارا – یوکو میامورا
محصول سال: ۱۹۹۷
در حقیقت، فهرستی از بهترین فیلمهای مکا را میتوان به راحتی با فیلمهای سینمایی ساخته شده از فرنچایز Neon Genesis Evangelion پر کرد. با این حال، بهترین اثر این مجموعه در انتهای ترتیب تماشای این مجموعه قرار دارد که نام مناسب Genesis Evangelion: The End of Evangelion را دارد. در حالی که خلبان مکا شینجی به کار خودش ادامه میدهد و با تهدیدات اسرارآمیز موجودات فضایی به نام Angels مبارزه میکند، در پی خیانت دوستش کاوارو، Third Impact فاجعهبار در آیندهای نزدیک قرار دارد.
کاملاً مشخص است که چرا انیمه سریالی Neon Genesis Evangelion و به ویژه انیمه سینمایی Genesis Evangelion: The End of Evangelion چنین شهرت مقدسی در بین مخاطبان دارد. این انیمه سریالی از آزاردهنده شدن، ارائه جنبههای اخلاقی پیچیده و همچنین جنبههای باطنی هراسی ندارد و چیزی فراتر از یک نبرد ساده برای بشریت را به نمایش میگذارد. مضامین فیلم از شور مذهبی، انتقاد از فرهنگ اوتاکو، ایدئولوژیهای روانی و ارجاعات به ادبیات علمی تخیلی کلاسیک امکان تشریح بیپایان را فراهم میکند که نتیجه آن یکی از نبوغآمیزترین انیمههای سینمایی در تمام دوران است، چه برسد به ژانر مکا.
کارگردان: شینجی آراماکی
صداپیشهها: آی کوبایاشی – کویچی یامادرا – گارا تاکاشیما
محصول سال: ۲۰۰۷
برخلاف بسیاری از فرنچایزهای علمی تخیلی که تمایل دارند قوی شروع شوند و در ادامه به مرور زمان ضعیفتر میشوند، سری مکا Appleseed در ابتدا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، اما فقط به لطف دنباله آن یعنی Appleseed: Ex Machina توانست نجات داده شود. این انیمه سینمایی که بخشی از آن توسط جان وو افسانهای تولید شده بود، یک انیمه CGI است که حول محور آیندهای سایبرپانک است که در آن، نژادی از افراد تغییر ژنتیکی یافته به نام Bioroids از جنگ داخلی در ابرشهر المپوس رنج میبرند. به دنبال وقایع فیلم اول، موج جدیدی از حملات تروریستی کل شهر را فرا میگیرد.
انیمه سینمایی Appleseed: Ex Machina تبدیل به یک داستان کلاسیک پلیسی شد که قهرمان دیونان یک شریک مکانیزه جدید پیدا میکند که شبیه به معشوق رباتیک خودش از فیلم قبلی است. مسلماً تماشای این فیلم نسبت به فیلم قبلی کمتر تأثیرگذار است، اما تماشای آن باعث میشود تا پیشرفت انیمیشن سه بعدی فیلم اول تا فیلم دوم را بهتر درک کنید. جنبههای اکشن تأیید شده توسط جان وو نیز سبب شده تا تماشای این انیمه سینمایی واجب باشد.
کارگردان: هیرویوکی ایمایشی
صداپیشهها: کنیچی ماتسویاما – تایچی سائوتومه – آیانه ساکورا
محصول سال: ۲۰۱۹
انیمه سینمایی «پرومیر» یکی از آثار اخیراً ارائه شده در بین انیمههای مکا به شمار میرود که یک داستان بلند مستقل است که در میان آثار نمادین استودیو Studio Trigger توانسته برجسته باشد. در طی فاجعهای که بهعنوان Great World Blaze شناخته میشود، میلیاردها نفر در یک مورد مرموز از احتراق خود به خود انسان، جان خودشان را از دست میدهند و در این میان نیز برخی از انسانها که بهعنوان Burnish شناخته میشوند، تواناییهای پیروکینتیک به دست میآورند. برای مبارزه با اعضای شرورتر این گروه جدید یعنی Mad Burnish، گروه آتشنشانی Burning Rescue ساخته میشود که از مکاها برای خاموش کردن شعلههای شرارت استفاده میکنند.
اگرچه انیمه سینمایی «پرومیر» یک آیپی انیمهای اورجینال نسبتاً جدید است، اما به یک اثر کلاسیک و محبوب در زیر ژانر مکا تبدیل شده است. سبک انیمیشن منحصربهفرد آن نیز پیچیدهترین و شدیدترین نبردهای متحرک مکانیکی را به نمایش گذارد و این در حالی است که جهانسازی عمیق و ایده منحصربهفرد آن برای تبدیل کردن مکاها به آتشنشان بسیار جالب توجه بوده است. اگرچه این اثر الهامهای واضحی از آثاری همانند Fire Force گرفته است، مسلماً انیمه «پرومیر» از اکثرهای انیمههای قبلی خودش پیشی میگیرد.
کارگردان: یوسونائو آئوکی – نانا هارادا
صداپیشهها: یوشییوکی تومینو – هاجیمه یاتاته – کاتسویوکی سومیزاوا
محصول سال: ۲۰۰۰
انیمه سریالی نمادین Mobile Suit Gundam تقریباً بیانگر ژانر مکا است و یکی از اولین برنامههای فرهنگ عامه بوده که توانسته با رباتهای نظامی غول پیکر نام و آوازهای برای خودش دست و پا کند. در حالی که بهترین فیلمهای مرتبط با گاندام میتوانند فهرست جداگانهای برای خود ایجاد کنند، اما دستاورد این مجموعه از نظر فیلمهای سینمایی به انیمه Gundam Wing: Endless Waltz ختم میشود. این اثر سینمایی در ادامه خط زمانی از جدول زمانی Suit Gundam Wing در رده دوم قرار دارد و داستان شروع یک درگیری جدید پس از حل نبردهای زمین با مستعمرات فضایی را به نمایش در میآورد و یک جناح شورشی را معرفی میکند.
انیمه سینمایی Gundam Wing: Endless Waltz یک درام سیاسی جذاب را ارائه میدهد که طرفداران از آثار گاندام انتظار دارند. جایی که واقعاً این اثر سینمایی برجسته میشود، طراحی هنری فوقالعاده، طراحی مبارزات و همچنین طراحی هوشمندانه مکا است که حتی از میراث این فرنچایز نیز پیشی گرفته است. این انیمه سینمایی همچنین پایان رضایتبخشتری برای سری Mobile Suit Gundam Wing نسبت به انیمه سریالی اصلی ارائه میدهد و جایگاه خودش را بهعنوان اثری برجسته در این فرنچایز تثبیت میکند.
کارگردان: داگ لیمن
بازیگران: تام کروز – امیلی بلانت – بیل پاکستون
محصول سال: ۲۰۱۴
یک فیلم مکا با هنرنمایی بازیگرانی برجسته همچون تام کروز و امیلی بلانت واقعاً عالی و جذاب به نظر میرسد و فیلم سینمایی «لبه فردا» نیز توانسته ایدههای علمی تخیلی جالب خودش را به بهترین شکل ممکن ارائه کند. این فیلم بر اساس رمانی ژاپنی به نام All You Need Is Kill است و در آن، تام کروز نقش یک افسر روابط عمومی بدون تجربه جنگی را بازی میکند که وارد یک نبرد نظامی وحشتناک علیه یک نژاد بیگانه مرگبار میشود. سرگرد ویلیام کیج با بازی تام کروز در یک چرخه زمانی به سبک فیلم Groundhog’s Day گرفتار میشود و در این زمان باید به دنبال پیدا کردن راهی برای شکست دادن بیگانگان باشد.
فیلم سینمایی «لبه فردا» یک فیلم مکا، یک فیلم درباره تهاجم بیگانگان و یک فیلم درباره حلقه زمانی است و به نظر میرسد که سازندگان این اثر سینمایی توانستند به خوبی همه جنبههای فیلم را در کنار یکدیگر به کار بگیرند. با این حال، تمام این عناصر خارقالعاده در یک سمفونی درخشان از اکشن علمی تخیلی پویا با هم کار میکنند که همگی توسط قوس شخصیت کیج و عشق او به گروهبان ریتا وراتاسکی با امیلی بلانت جنبه احساسی پیدا کردند.
کارگردان: شاون لوی
بازیگران: هیو جکمن – داکوتا گویو – اونجلین لیلی
محصول سال: ۲۰۱۱
لازم نیست هر داستان مکا روایتی جهانی و تهاجمی داشته باشد یا اینکه خلبانها زندگی خودشان را به خطر بیندازند و خودشان را درون ماشینهایشان قرار بدهند. این دو مورد به خوبی توسط فیلم سینمایی «فولاد ناب» محصول سال ۲۰۱۱ میلادی ثابت شد، فیلمی کمتر مورد توجه قرار گرفته با هنرنمایی هیو جکمن که در آینده جریان دارد و داستان نبردهای مکانیکی کنترل شده از راه دور را روایت میکند که به سرگرمی ملی ایالات متحده تبدیل شده است. هیو جکمن در این فیلم نقش یک بوکسور سابق را بازی میکند که با حضور دوباره پسر ۱۱ سالهاش در زندگیاش دست و پنجه نرم میکند. این دو در ادامه یک ربات آموزشی ساده را تعمیر میکنند تا بتوانند با آن قهرمان جهان شوند.
اگرچه فرض داستانی این فیلم ممکن است یک درام ورزشی یا داستانی دلگرمکننده از رابطه عاطفی پدر و پسر باشد، اما مرکز داستان آن نیز داستانی جدی و جالب توجه قرار دارد. جلوههای کامپیوتری سال ۲۰۱۱ و همچنین موشن کپچر آن به طور قابل توجهی خوب به نظر میرسند و هر کدام از ماشینها و رباتها از جلوههای بصری و سبک متمایزی بهره میبرند. با اینکه این اثر شاید انقلابی و متحولکننده نباشد، اما به اندازه کافی بهعنوان یک فیلم مکا کم دردسر و بدون خطرات بالا، توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.