bato-adv

متقاضیان وام ازدواج چشم انتظار کاهش صف طولانی

متقاضیان وام ازدواج چشم انتظار کاهش صف طولانی
یک کارشناس اقتصادی، گفت: این که مشکل ثبت‌نام وام ازدواج با شبانه روزی شدن سامانه تسهیل پیدا کرد اقدام بسیاری مناسبی است که باید خیلی قبل‌تر از اینها تعیین تکلیف و پیگیری می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

۷ مهرماه سامانه ثبت نام وام ازدواج شبانه‌روزی شد تا یکی از مشکلات پرداخت این تسهیلات مرتفع شود، اما بسیاری از متقاضیان برای صف طولانی آن گلایه‌مند هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در کنار تمام چالش‌های دریافت تسهیلات وام ازدواج یکی از مهمترین دغدغه‌های متقاضیان مشکلات مربوطه به ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج بود مشکلی که حتی صدای نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی کشور را هم در آورد بر همین اساس هم ۲۷ شهریور پس از جلسات مختلف به بانک مرکزی فرصت داده شد تا حداقل این مشکل مرتفع شود.

در همین راستا هم نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود: نهایتا قرار شد یک هفته تا ۱۰ روز آینده سامانه وام ازدواج بازگشایی شود و کسی را معطل برای ثبت‌نام در سامانه نداشته باشیم.

همچنین علی کشوری سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید براینکه کمیسیون اصل ۹۰ چند مورد را برای بانک مرکزی تعیین کرده و اولتیماتوم اجرایی تا یک هفته آینده به این بانک داده است، گفت: به بانک مرکزی اعلام کردیم تا یک هفته آینده سامانه ثبت نام وام قرض الحسنه ازدواج و فرزند باز شود تا کسانی که پشت خط هستند بتوانند ثبت نام کنند.

مشکلات ثبت‌نام وام ازدواج که خانم اسدی در این خصوص گفت: امیدواریم حداقل مشکل ثبت‌نام دریافت تسهیلات ازدواج حل شود صف طولانی و معطلی چند روزه برای ثبت‌نام بسیار کلافه کننده است.

در ادامه یزدان‌پناه، گفت: بالغ بر یک هفته است می‌خواهم برای دریافت ثبت‌نام وام ازدواج اقدام کنم و سامانه اجازه نمی‌دهد و اعلام می‌شود اعتبار استان کافی نیست مگر قرار نبود این مشکل حل شود؟ لطفا آن را پیگیری کنید تا حداقل بتوانیم ثبت‌نام را انجام دهیم.

حالا با با پایان یافتن مهلت ۱۰ روزه ۷ مهرماه بود که بانک مرکزی خبر داد سامانه ثبت نام وام ازدواج شبانه‌روزی شد و در همین رابطه مهدی صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: با به روزرسانی جدید سامانه ثبت نام قرض‌الحسنه ازدواج، متقاضیان می‌توانند در تمام ساعات شبانه روز، ثبت نام اولیه را انجام دهند و چنانچه بانک عامل مورد نظر آنها دارای سهمیه نبود آن بانک را رزرو کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته ثبت نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سامانه بانک مرکزی با دشواری‌هایی همراه بود، تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی مبنی بر دشواری ثبت نام در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج، این سامانه به‌روز و تغییراتی در آن ایجاد شده است.

او در ادامه به تشریح روند ثبت نام متقاضیان در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت و تصریح کرد: بر اساس به‌روزرسانی‌های جدید، متقاضیان می‌توانند در هر ساعت از شبانه روز وارد سامانه بانک مرکزی شوند و پس از احراز هویت از طریق کد ملی و شماره همراه خود، ثبت نام اولیه را انجام دهند. در ثبت نام اولیه، اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات هویتی، سکونتی و سایر اطلاعاتی که برای استعلام توسط سامانه بانک مرکزی مورد نیاز است، وارد می‌شود.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از ثبت نام اولیه در سامانه، پیامی با عنوان «ثبت نام اولیه انجام شد» در سامانه مشاهده خواهند کرد، بیان داشت: پس از دریافت این پیام، متقاضیان می‌توانند روند ثبت نام را ادامه و گزینه «انتخاب بانک مورد نظر» را انتخاب کنند. بر این اساس، چنانچه بانک عاملی که مدنظر فرد متقاضی است، دارای سهمیه باشد می‌تواند آن بانک را انتخاب کند و پس از دریافت کد رهگیری ثبت نام او قطعی می‌شود. اما چنانچه بانک مدنظر فرد متقاضی دارای سهمیه نباشد وی می‌تواند با مشاهده فهرست بانک‌های ذخیره که در آن تعداد متقاضیان ذخیره هر بانک نشان داده می‌شود، ثبت نام انجام دهد.

صحابی در ادامه بیان کرد: چنانچه متقاضی در فهرست ذخیره یک بانک قرار گیرد مجدداً پیامی مبنی بر «ثبت نام اولیه و انتخاب بانک ذخیره انجام شد» در سامانه مشاهده خواهد کرد. بر این اساس هر زمان متقاضی به قسمت «مشاهده وضعیت» سامانه ثبت نام مراجعه کند می‌تواند وضعیت ثبت نام خود را مشاهده کند.

او افزود: پس از انتخاب بانک عامل موجود در فهرست ذخیره توسط فرد متقاضی، سامانه پس از تخصیص سهمیه آن بانک به صورت هوشمند ثبت نام فرد را قطعی می‌کند و برای فرد متقاضی کد رهگیری به صورت پیامک ارسال می‌شود. سایر مراحل از جمله تعیین شعبه نیز به مرور انجام خواهد شد در به روزرسانی جدید سامانه، این امکان وجود دارد که هر فرد بتواند تا دو مرتبه بانک رزرو شده خود را تغییر دهد.

ثبت‌نام متقاضیان یکی مشکلات تسهیلات ازدواج بود

حل مشکل ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج که سیاوش غیبی‌پور کارشناس اقتصادی گفت: این که مشکل ثبت‌نام وام ازدواج با شبانه روزی شدن سامانه تسهیل پیدا کرد اقدام بسیاری مناسبی است که باید خیلی قبل‌تر از اینها تعیین تکلیف و پیگیری می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: اما یادمان نرود که یکی از مشکلات تسهیلات ازدواج ثبت‌نام بود و مهم‌ترین مشکل این تسهیلات صف طولانی آن است که بسیاری از متقاضیان از آن گلایه دارند مسئله‌ای که باید برای آن چاره‌اندیشی شود چرا که دائم بر این صف هم افزوده می‌شود. بر این اساس همکاری بخش‌های مختلف، مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها و افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها می‌تواند مقداری بر بهبود شرایط موثر باشد چرا که در نهایت باید این تسهیلات بر اساس قانون برای بازگشایی برخی از گره‌ها به زوج‌های جوان پرداخت شود.

در ادامه هم برخی از مخاطبان با گلایه از صف طولانی و مشکلات پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج بیان کردند: با وجود پیگیری‌های مکرر دولت و بانک مرکزی و همینطور صدور نامه رسمی به بانک‌ها ابلاغ شد مبنی بر تسریع پرداخت وام ازدواج؛ اما متاسفانه باوجود ثبت نام در سامانه وام ازدواج همچنان وقتی حضوری به شعب بانک‌ها مراجعه می‌نمائیم پاسخ درستی نمی‌دهند بنده بیش از ۲ ماه است در سامانه برای بانک ملی ثبت نام انجام داده‌ام.

همچنین یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: لطفا از بانک مرکزی وام ازدواج را پیگیری کنید بدانیم چه زمانی تعیین شعبه بعد از بیش از سه ماه می‌شویم، چون وقتی به بانک مراجعه می‌کنیم ما را به بانک مرکزی ارجاع می‌دهد و وقتی هم به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم ما را به شعب انتخابی ارجاع می‌دهد و شعب هم می‌گوید معلوم نیست.

گفتنی است، بر اساس آمار بانک مرکزی از ابتدای امسال تا تاریخ ۷ مهرماه ۱۴۰۳، بالغ بر ۹۱۵ هزار میلیارد ریال شامل ۲۷۵.۰۰۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده است؛ هر چند بنابر اعلام مسئولان بانک مرکزی تاکنون نسبت به تکالیف مشخص شده عملکرد بانک‌ها مناسب بوده، اما به گفته بسیاری از متقاضیان مشکلات پرداخت تسهیلات تکلیفی ازدواج بسیار زیاد است که می‌طلبد علاوه بر افزایش نظارت برای مرتفع شدن این مشکلات چاره اندیشی شود.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین