bato-adv

چگونه ساعت مچی هوشمند جان انسان را نجات می‌دهد؟

چگونه ساعت مچی هوشمند جان انسان را نجات می‌دهد؟
برخی از ساعت‌های هوشمند که اخیرا ساخته می‌شوند، مجهز به مانیتور ضربان قلب هستند. الودی در آن روز یک ساعت هوشمند روی مچ داشت که در سال ۲۰۲۴ عرضه شده بود و یکی از این مانیتورها را داشت. این ابزار قادر است به‌صورت پیوسته نبض کاربر را نظارت کند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

نسل جدید ساعت‌های مچی هوشمند به شما امکان می‌دهد که وضعیت بدن خود را کنترل و سلامتی خود را حفظ کنید، اما این وسیله در دنیایی که هر ثانیه‌اش اهمیت دارد، همچنین می‌تواند بین زندگی و مرگ فاصله بیندازد.

به گزارش یورونیوز، اخیرا رسانه‌های فرانسوی نوشتند که الودی، زنی ۳۵ ساله اهل شهر لیون، در پستی در فیسبوک نحوه نجات زندگی‌اش به کمک ساعت مچی‌اش را روایت کرده است. پایگاه اینترنتی چالش سلامت از قول این زن نوشت که او بعد از ظهر دوشنبه ۲۳ سپتامبر تصمیم گرفت چرتی بزند، چون احساس خستگی و سرگیجه داشت. او بدون اینکه نگرانی خاصی داشته باشد، تصمیم گرفت کمی بخوابد و درست در همان لحظه بود که ساعتش به صدا درآمد.

الودی میگوید: «حدود یک ساعت و نیم خوابیدم تا این که با آلارم ساعت مچی هوشمندم بیدار شدم. ساعت می‌گفت ضربان قلبم برای مدت طولانی، یعنی بیش از ده دقیقه خیلی بالا بوده است؛ ۱۷۸ ضربه در دقیقه که معادل ضربان قلب یک ورزشکار در اوج فعالیت است.»

برخی از ساعت‌های هوشمند که اخیرا ساخته می‌شوند، مجهز به مانیتور ضربان قلب هستند. الودی در آن روز یک ساعت هوشمند روی مچ داشت که در سال ۲۰۲۴ عرضه شده بود و یکی از این مانیتور‌ها را داشت. این ابزار قادر است به‌صورت پیوسته نبض کاربر را نظارت کند.

خونریزی داخلی جدی تشخیص‌ناپذیر

الودی توضیح داد که پس از دریافت هشدار، فعالیت خود برای بقیه روزش را متوقف کرده و استراحت کرده است. اما در حالی که او در خانه دراز کشیده بود، هشدار‌های ساعت ادامه پیدا کرد. او این بار با حالتی نگران با پزشکش تماس گرفت تا مشاوره بگیرد.

بسیاری از ساعت‌های هوشمند جدید مجهز به اُکسی‌متر برای سنجش میزان اکسیژن خون در بدن هستند. این ابزار قادر است با استفاده از ال‌ای‌دی‌هایی که زیر قاب ساعت قرار دارند اشباع اکسیژن را در خون اندازه‌گیری کند. الودی با همین وسیله میزان اشباع اکسیژن در خونش را به پزشک گزارش داد. سپس پزشک فوراً تصمیم به تماس با خدمات اورژانس گرفت و این شهروند به بیمارستان منتقل شد.

پزشکان اورژانس ابتدا فکر کردند که حمله قلبی است، اما در واقع خونریزی گوارشی بود که به راحتی تشخیص‌پذیر نبوده و نیاز تزریق خون وجود داشت.

ساعت مچی هوشمند به‌طور خاص برای تشخیص خونریزی داخلی طراحی نشده است. اما این وسیله مجهز به حسگر‌هایی است که قادر به شناسایی تغییرات ناگهانی در وضعیت سلامتی کاربر هستند. بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با مشاهده ضربان قلب تشخیص داد، مانند سکته‌های مغزی، پرکاری تیروئید یا آمبولی ریه.

این نخستین بار نیست که ساعت مچی هوشمند به نجات جان یک کاربر کمک می‌کند. در اینترنت می‌توان تعداد زیادی از مواردی را پیدا کرد که افراد به یمن هشدار‌های این ساعت نجات یافته‌اند.

متخصصان قلب استفاده از این ساعت‌ها را به ویژه برای افراد سالمند توصیه کرده‌اند. دکتر ریچارد بکر، متخصص قلب دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۲۲ گفت: «من فکر می‌کنم هر کسی باید ساعتی داشته باشد که ضربان قلبش را پیگیری کند، به‌ویژه افراد مسن و افراد در معرض خطر.»

امتیازات دیگر

مزیت‌های ساعت مچی هوشمند نسبت به تلفن هوشمند از همان ابتدای اختراعش آشکار شده بود. برای مثال کاربران می‌دانند که با این ساعت مچی، دیگر برای دریافت پیام و جواب دادن به تلفن نیازی به بیرون آوردن و در دست گرفتن تلفن شان ندارند. موسیقی، اعلام وضع آب و هوا، زنگ هشدار قرار ملاقات، مکان‌یابی و تقریبا هر کارکرد دیگری که در تلفن هوشمند هست، در ساعت مچی هوشمند نیز وجود دارد.

اما خوبی بزرگ نسل جدید این وسیله آن است که در صورت وجود هرگونه مشکل در ضربان قلب، حتی زمانی که فرد در حال استراحت است، فوراً هشدار صادر می‌کند.

نکته دیگر آن که در صورت نبود هوشیاری، بیهوشی کامل یا از دست دادن قدرت فعالیت و تکلم فرد، افراد نزدیک یا امدادگران نیز می‌توانند از وضعیت هشداری که روی ساعت مچی اوست، آگاه شوند.

برخی از این نوع ساعت‌ها قابلیت‌های کاربردی دیگری نظیر پایش دمای بدن، اکسیژن خون و خواب فرد را نیز دارند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین