bato-adv

سقوط آزاد فرصت‌های شغلی در بازار کار کشور؛ کاهش معنادار دستمزد‌ها

سقوط آزاد فرصت‌های شغلی در بازار کار کشور؛ کاهش معنادار دستمزد‌ها
در فصل تابستان فرصت‌های شغلی در تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین کاهش را داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

گزارش فصل تابستان وضعیت بازار کار جاب‌ویژن امروز منتشر شد؛ این گزارش آیینه‌ای از وضعیت بازار کار کشور از نظر حقوق و دستمزد، تقاضا و فرصت‌های شغلی است.

به گزارش خبرآنلاین، وضعیت بازار کار و اشتغال را می‌توان از دو جنبه فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد؛ اشتغال بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد و امنیت مالی منجر به ارتقای کیفیت زندگی و شاد زیستی می‌شود، از جنبه اجتماعی نیز بازار کار موتور محرک رشد اقتصادی کشور است و اشتغال منجر به ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی، کاهش فقر و نابرابری و شکل‌گیری همبستگی اجتماعی می‌شود.

در بازار کار ایران و طول سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین موانع رشد و سقوط شرکت‌ها حضور و فقدان نیرو‌های توانمند و متخصص بوده است و از آنجایی که نظام آموزشی و تحصیلی ما متناسب با بازار کار نیست، بحران فقدان نیروی متخصص همواره گریبان‌گیر کسب‌وکار‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

گزارش فصل تابستان وضعیت بازار کار جاب‌ویژن با بررسی داده‌هایی از ۵ میلیون آگهی و ۵۰ میلیون درخواست شغلی در فصل گذشته، اطلاعات نگران‌کننده‌ای در خود داشت؛ از تشدید رقابت برای استخدام در کنار کاهش فرصت‌های شغلی گرفته تا عقب‌افتادگی چشمگیر حقوق و دستمزد‌ها از تورم!

سقوط آزاد فرصت‌های شغلی در بازار کار کشور

بنابر این گزارش در بازار کار کشور، فرصت‌های شغلی در یک سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است و در فصل تابستان نیز فرصت‌های شغلی کاهش ۱۱ درصدی داشته است. در کنار کاهش فرصت‌های شغلی، شدت رقابت در بازه زمانی یک سال گذشته، رشد ۳۳ درصدی داشته است و در فصل تابستان نیز رقابت در بازار کار ۶ درصد تشدید شده است.

کاهش دستمزد‌ها در یک سال گذشته

یکی از نگران‌کننده‌ترین داده‌های این گزارش مربوط به بخش حقوق و دستمزد‌ها است؛ براساس این گزارش دستمزد‌ها در بازه زمانی یک ساله رشد ۳۳ درصدی داشته است و در فصل تابستان نیز افزایش دستمزد‌ها ۶ درصد تخمین زده شده است.

افزایش ۳۳ درصدی دستمزدها، در حالی است که بنابر گزارش‌های رسمی نرخ تورم سالانه کشور ۳۴.۲ درصد است؛ براین أساس کارگر ایرانی نه تنها افزایش حقوقی را در یک سال گذشته تجربه نکرده است، بلکه شاهد کاهش درآمد خود در این بازه زمانی بوده است.

سقوط آزاد موقعیت‌های شغلی برای این افراد

سه گروه شغلی لجستیک، حمل ونقل و انبارداری، مالی و حسابداری و طراحی گرافیک و انیمیشن بیشترین کاهش موقعیت‌های شغلی را در فصل تابستان داشته‌اند.

سقوط آزاد فرصت‌های شغلی و تشدید رقابت در بازار کار کشور / دستمزد‌ها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش داشته است! ///

در فصل تابستان فرصت‌های شغلی در تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین کاهش را داشته است. از نظر حقوق و دستمزد نیز سه استان تهران، خراساسن رضوی و اصفهان بیشترین افزایش دستمزد را داشته‌اند و در بحث رقابت نیز به ترتیب استان‌ها نامبرده شده در رتبه نخست افزایش رقابت برای شغل جدید ایستاده‌اند.

سقوط آزاد فرصت‌های شغلی و تشدید رقابت در بازار کار کشور / دستمزد‌ها نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش داشته است! ///

از دست رفتن بی‌سابقه فرصت‌های شغلی در یک استان

در بازه زمانی یک ساله استان البرز با افت ۲۳ درصدی بیشترین کاهش فرصت‌های شغلی در کشور را تجربه کرده است و در مقابل آن در استان قم فرصت‌های شغلی با افزایش ۷ درصدی بیشترین رشد را داشته است.

در این گزارش وضعیت بازار کار به تفکیک استان‌ها نیز نمایش داده شده است، در استان تهران فرصت‌های شغلی به ترتیب در بازه زمانی یک ساله و فصلی ۱۱ و ۱۳ درصد کاهش داشته است.

حقوق و دستمزد نیز در استان تهران و در بازه زمانی یک ساله و فصلی به ترتیب ۳۶ و ۷ درصد رشد داشته است و شدت رقابت برای شغل نیز در استان تهران در بازه زمانی یک ساله و فصلی به ترتیب ۳۴ و ۲ درصد رشد داشته است.

برچسب ها: بازار کار شغل
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین