bato-adv
کد خبر: ۷۸۴۵۴۵
هزاران تخته فرش امانتی در آتش

روزی که ارتش به کمک آتش‌نشانان رفت

روزی که ارتش به کمک آتش‌نشانان رفت
به سرعت از ایستگاه آتش‌نشانی حسن آباد ۱۰ ماشین آتش نشانی برای مهار آتش به سمت این انبار حرکت کردند. نفتالین و مواد آتش‌زای دیگری که در این انبار زیرزمینی برای نگهداری مورد استفاده قرار می‌گرفت باعث انتشار گاز و دود بسیار زیادی شده و همین امر مانع ورود ماموران می‌شد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

جمعه ساعت ۲بامداد اول تیر ماه ۱۳۴۱ به ماموران خبر رسید که از یکی از دو انبار فرش بانک کارگشایی آتش و دود متصاعد می‌شود و هزاران تخته فرش طعمه حریق شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، به سرعت از ایستگاه آتش‌نشانی حسن آباد ۱۰ ماشین آتش نشانی برای مهار آتش به سمت این انبار حرکت کردند. نفتالین و مواد آتش‌زای دیگری که در این انبار زیرزمینی برای نگهداری مورد استفاده قرار می‌گرفت باعث انتشار گاز و دود بسیار زیادی شده و همین امر مانع ورود ماموران می‌شد.

 نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، درباره این حادثه تاریخی می‌گوید: «۱۷تن از ماموران آتش‌نشانی روز جمعه در همان ساعت‌های اولیه مهار آتش مصدوم شدند. آتش به حدی بود که برای اطفای آن بیش از ۲۰۰۰ نفر به این محوطه تاریخی آمدند.

هزاران تخته فرش امانتی در آتش | روزی که ارتش به کمک آتش‌نشانان رفت

همچنین ارتش و شهرداری هم با اعزام نیرو به کمک آنها شتافتند. ماموران سازمان آتش‌نشانی می‌خواستند آتش را خاموش کند ولی دو مشکل وجود داشت. اول اینکه این انبار تنها یک ورودی داشت و قرار گرفتن انبار در زیرزمین خود مزید بر علت شده بود و مشکل دوم هم به ماشین آتش‌نشانی برمی گشت که برای اطفای حریق، آب مورد نیاز را نداشتند.»

حدادی در ادامه می‌گوید: «سرانجام تصمیم گرفته شد از شاه‌لوله اصلی آب انشعابی گرفته شود و با بستن تمام منافذ انبار آب را به داخل آن هدایت کنند. برای مهار این آتش هر ساعت نزدیک به ۱۰۰۰ متر مکعب آب وارد انبار می‌شد. در نهایت تقریباً ساعت ۱۱:۳۰ صبح آتش با تلاش مضاعف ماموران آتش نشانی و نیرو‌های کمکی مهار شد. متاسفانه در این حادثه هزاران تخته فرش گرانبها در آتش‌سوزی از بین رفت. همین موضوع باعث شد تا از آن پس بانک کارگشایی از محوطه تاریخی در میدان فردوسی به خیابان مولوی منتقل شود.»

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین