bato-adv

ایلان ماسک، مریخ را ویران خواهد کرد!

ایلان ماسک، مریخ را ویران خواهد کرد!
«ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل شرکت «اسپیس» (SpaceX) در روز‌های گذشته ادعا کرد که شهری با یک میلیون نفر جمعیت طی ۳۰ سال آینده در مریخ شکوفا خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

دانشمند «کالج دانشگاهی لندن» هشدار داده که ماموریت «ایلان ماسک» به مریخ می‌تواند سیاره سرخ را ویران کند.

به گزارش ایسنا، «ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل شرکت «اسپیس» (SpaceX) در روز‌های گذشته ادعا کرد که شهری با یک میلیون نفر جمعیت طی ۳۰ سال آینده در مریخ شکوفا خواهد شد.

اکنون، یک دانشمند برجسته هشدار داده است که طرح ماسک می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. استدلال پروفسور «اندرو کوتس» (Andrew Coates) فیزیکدان و پژوهشگر حوزه مریخ از «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) این است که مهاجران انسانی، سیاره را آلوده خواهند کرد و جست‌وجوی حیات بیگانه را به خطر خواهند انداخت.

کوتس معتقد است که اگر بشر بخواهد حقیقت زندگی در منظومه شمسی را بداند، باید فقط یک فضانورد را به مریخ بفرستد. وی خاطرنشان کرد: آخرین کاری که باید انجام دهیم، این است که حیات را از زمین به مریخ ببریم. اکتشاف رباتیک، راهی برای رفتن به مریخ است.

ادعا‌های جدید ماسک درباره آینده اکتشافات انسانی در مریخ در حالی مطرح شده که اسپیس‌ایکس بزرگ‌ترین پیشرفت خود را تا به امروز انجام داده است. این شرکت در روز ۱۳ اکتبر با موفقیت تقویت‌کننده ۷۱ متری «سوپر هوی» (Super Heavy) را فرود آورد. تقویت‌کننده یک موشک به وزن ۳۰۰۰ تن را به فاصله ۶۵ کیلومتری در هوا برد و پس از جدا شدن، به سمت سکوی پرتاب بازگشت.

سوپر هوی بزرگ‌ترین تقویت‌کننده طراحی‌شده توسط اسپیس‌ایکس تا به امروز است و این شرکت آن را برای حمل موشک بزرگ «استارشیپ» (Starship) به مدار نیاز دارد.

این موفقیت، امید‌ها را برای تحقق سفر‌های فضایی ارزان‌تر و کارآمدتر با قابلیت حمل مهاجران و منابع به مریخ افزایش داد. ماسک مدت کوتاهی پس از فرود سوپر هوی در حساب ایکس خود نوشت: اگر تمدن تا ۳۰ سال آینده به طور منطقی پایدار باشد، یک شهر خودکفا با جمعیت بیش از یک میلیون نفر در مریخ ساخته خواهد شد.

با وجود این، پروفسور کوتس هشدار داده است که ساخت یک سکونتگاه انسانی در این مقیاس، مشکلات جدی را برای دانشمندان ایجاد خواهد کرد.

کوتس بخشی از گروهی است که مأموریت مریخ‌نورد «روزالیند فرانکلین» (Rosalind Franklin) ناسا را ​​توسعه می‌دهد. کاوشگر این ماموریت، زیر سطح مریخ را برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات بیگانه میکروبی حفاری خواهد کرد.

با فرستادن کاوشگران انسانی به مریخ، اسپیس‌ایکس ناخواسته سطح این سیاره را با مواد بیولوژیکی آلوده خواهد کرد. این آلودگی، تشخیص نشانه‌های ظریف را مبنی بر حضور موجودات بیگانه در گذشته یا حال سیاره سرخ برای پژوهشگرانی مانند کوتس بسیار دشوارتر می‌کند.

کوتس گفت: ایلان ماسک دوست دارد در نهایت مردم را به ماه و احتمالا مریخ ببرد، اما من فکر می‌کنم که ما باید کمی مراقب مورد دوم باشیم. ما باید در نحوه آماده‌سازی مأموریت‌ها و تمیز نگه داشتن بسیاری از فناوری‌ها مراقب باشیم تا مطمئن شویم که زندگی زمینی را به مریخ نمی‌بریم. این آخرین کاری است که ما می‌خواهیم انجام دهیم.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین