مکرر این را عرض کردم که ما دو طرح برای آینده ایران بیشتر نداریم؛ یکی الگوی توسعه بر مدار اقتصاد جهانی و نظم کنونی و یکی الگوی پیشرفت اسلامی بر مدار نظم آینده و مداخله در نظم آینده. طرح پیروز دومیست. [طرح]اول قطعاً شکست خورده است. چون اولا نظم کنونی در حال فروپاشی است؛ و آینده دولت ملتها دارد به شدت تغییر میکند.
فرارو- سیدمحمدمهدی میرباقری، سخنران مذهبی، عضو مجلس خبرگان و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم از ۱۳۷۹ است. میرباقری چهرهای نیست که به صورت عمومی شناخته شده باشد، اما طرفداران و حامیانی جدی دارد که در تلاش هستند او را مطرح کنند. از روز پنجشنبهای که گذشت، بار دیگر این نام بر سر زبانها افتاد. همه چیز از یک برنامه تلویزیونی و تیتر یک روزنامه اصلاحطلب شروع شد. محمدمهدی میرباقری پس از فوت آیتالله مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی و تئوریسین جریان موسوم به پایداری معرفی میشود.
به گزارش فرارو، میرباقری هفته گذشته در برنامه تلویزیونی جریان شبکه یک حاضر شد و به بیان نقطه نظرات خود از پرداخت. بخشهایی از این صحبتها در شرایط فعلی کشور و منطقه با واکنش روبرو شد و در نهایت گزارشی از آن با تیتر «تئوریسین جنگ» به عنوان عکسِ یک روی جلد روزنامه هممیهن رفت. تیتری که واکنش میرباقری و برخی هواداران او را به دنبال داشت. میرباقری در واکنش به انتقادات، منتقدان را غربزده و خود را تئوریسین مقاومت نامید.
بخشهایی از صحبتهای سیدمحمدمهدی میرباقری مورد توجه منتقدان جریان تندرو قرار گرفت. ابتدا جایی که او درباره آینده ایران صحبت میکند: «مکرر این را عرض کردم که ما دو طرح برای آینده ایران بیشتر نداریم؛ یکی الگوی توسعه بر مدار اقتصاد جهانی و نظم کنونی و یکی الگوی پیشرفت اسلامی بر مدار نظم آینده و مداخله در نظم آینده. طرح پیروز دومیست. [طرح]اول قطعاً شکست خورده است. چون اولا نظم کنونی در حال فروپاشی است؛ و آینده دولت ملتها دارد به شدت تغییر میکند.»
میرباقری در جای دیگری از صحبتهایش به این اشاره میکند که اگر نصف عالم هم در جریان طرح بزرگ کشته شوند، ارزش دارد. طرح بزرگ مد نظر میرباقری به این شرح است: «طرح خدای متعال برای سرپرستی انسانهای طرح بسیار بزرگی است که تا قیامت و بعد از قیامت هم ادامه داره و در این طرح بزرگ اجازه یک درگیری داده شده است. یعنی دستگاه شیطان و طواغیت، فرعونها و مستکبرین امداد شدند در مقابل دستگاه انبیا و درگیری بزرگی راه افتاده است. ما باید این درگیری، شکست و پیروزیهایش و پیچ و خمهای آن را در دل این طرح بزرگ ببینیم.»
به طور خلاصه، سیدمهدی میرباقری میگوید جنگ میان کافران و مسلمانان در جریان است.
روزنامه هممیهن در صفحه ۴ و ۵ خود در یک گزارش تفصیلی به بررسی مواضع این سخنران مذهبی در شرایط فعلی کشور پرداخت و نظر دو روحانی دیگر را درباره صحبت و تئوری میرباقری اخذ کرد. مجادله از اینجا آغاز شد. عبدالمجید معادیخواه پژوهشگر تاریخ اسلام درباره آن بخشی که میرباقری درباره آینده ایران صحبت میکند، گفت:
«دین اسلام طبق فرمایش پیغمبر دینی آسان، باتسامح و سعهصدر، واقعبینی به مردم، زندگی و جهان نگاه کرده است. اگر تعدادی قهرمان بخواهند زندگی را برای خودشان با سختی بگذرانند اشکالی ندارد. البته اگر راهشان درست باشد. اما نمیتوان از جامعه چنین انتظاری داشت. یک اصل پررمز و رازی در نهجالبلاغه است که امیرالمومنین آن را به سیره پیامبر مستند میکنند: «کسی که با مردم نماز میخواند و امام جماعت عدهای است باید نماز را با اضعف مامومین انطباق دهد.» یعنی در بین نمازگزاران رعایت کسی را بکند که از همه ضعیفتر است. نه اینکه نماز خود را با معیار اولیای برجسته و عاشق خدا بخواند.
در توجیه این آموزه نیز از پیامبر اکرم (ص) توضیح میدهد: «در عمل فتنه ایجاد میکند و بخش ضعیف جامعه را به سمت فتنهها هل میدهد.» اگر این اصل رعایت شود، در یک حرکت اجتماعی باید رعایت ضعیفترین شهروندان را کرد و خودمان را با او تطبیق دهیم. اگر توقع قهرمان شدن تمام مردم وجود داشته باشد، مردم را هل میدهیم به سمت فتنهها. یعنی به سمت آمریکا و اسرائیل. اگر به افراد ضعیف زور گفته شود، نمیتواند ادامه دهد و توسط افرادی که در کمین او هستند شکار میشود؛ بنابراین آنچه که ما از اسلام، سیره پیامبر و نهجالبلاغه دریافتیم این است که رعایت اضعف مامومین شود.»
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه مفید نیز در این باره گفت: «اگر براساس مطالبی زندگی کنیم که این آقایان میگویند، باید همیشه در عسر و حرج باشیم. ولی انسان در این دنیا خلق شده که با آسایش، رفاه، صلح و مدارا زندگی کند. این روشی که الان بعضی از آقایان دنبال میکنند و میخواهند دائم با جهان سر ستیز داشته باشند، این روش عقلایی نیست. حضرت علی (ع) هم در نهجالبلاغه بارها فرمودهاند که اگر دشمن از تو صلح خواست، تو صلح را قبول کن و در جنگ نباش، اما متاسفانه در این کشور بعضیها به نام متولی اسلام در این کشور صاحب تریبون هستند، اما نه فهمی از منافع ملی دارند و نه اینکه دنیا را میشناسند.
اینکه پول و پاسپورت ایران بیاعتبار باشد، زیبنده ملت ایران و اسلام نیست. ملت ایران ملتی تاریخدار، متمدن و با فرهنگ است و الان یک عده بخواهند این ملت را به جنگ بکشانند، این خلاف عقل، خلاف عرف و خلاف اسلام است و باید جلوی اینها ایستادگی کرد.»
روز گذشته ویدیویی از سوی آیتالله میرباقری در واکنش به تیتر تئوریسین جنگ منتشر شد که در آن میگوید: ««تئوریسین جنگ» آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم». غربزدهها اسم تئوری سازش و تسلیم را بهدروغ میگذارند تئوری صلح! و اسم «تئوری مقاومت» را میگذارند تئوری جنگ! حتماً ما صلحطلبیم، اما صلح پایدار از بستر مقاومت میگذرد، نه از بستر تسلیم و ذلّت.»
پیش از نشان دادن واکنش از سوی آیتالله میرباقری، تعدادی از کاربران توئیتر به این موضوع واکنش نشان دادند. علت این واکنشها دو چیز بود؛ عدهای با اشاره به تیتر یک روزنامه (آرایش جنگی اسرائیل؟) انتقاداتی مطرح کردند. در حالی که بعدا توضیح داده شد که گزارش آرایش جنگی اسرائیل، مربوط به ادعای رسانههای عبری درباره تصمیمگیری تلآویو برای پاسخ به حمله ایران بوده (صفحه ۲ - ۳) و قرار داشتن آن بالای عکس میرباقری و تیتر «تئوریسین جنگ» ارتباطی به این گزارش نداشت.
کیهان در شماره ۲۸ مهر در ستون اخبار ویژه خود، گزارش هممیهن را فعالیت مسموم خواند و نوشت: «موضوع مرتبط با فعالیت مسموم رسانهای، اقدام روز پنجشنبه هممیهن است. این روزنامه با تیتربندی مغلوط و تحریف سخنان آیتالله میرباقری عضو مجلس خبرگان، خود سعی کرده ایشان را «تئوریسین جنگ» زده و به بازی در زمین اسرائیل متهم کند و حال آن که ایشان گفته برای صلح باید دفاع و مقاومت کرد و غربگرایانی که دم از صلح در برابر تجاوزات دشمنان میزنند، دعوت به تسلیم میکنند.
جریان رسانهای آلوده و غربگرا در حالی حساب اسرائیل را از آمریکا و آمریکا را از اروپا جدا کرده و ادعا میکرد اسرائیل دنبال تله تنش و جنگ و اروپا و دموکراتهای آمریکا دنبال پرهیز از تنش و جنگ هستند که روند تحولات چند ماه اخیر نشان داد دولت دموکرات آمریکا پشتیبان کامل جنایات اسرائیل است و به تعبیر آقایان پزشکیان و ظریف، آمریکا و اروپا درباره لزوم خویشتنداری ایران برای برقراری آتشبس دروغ گفته بودند و دنبال تشدید جنگ در منطقه از یکسو و تحریمهای جدید علیه ایران از طرف دیگر بودند.
اکنون که دشمنان با شکست در میدان نقطه اتکای خود را جنگ رسانه و عملیات روانی در ترور شخصیت و هراسافکنی و اختلافافکنی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی گذاشتهاند، دستگاه قضائی و نهادهای امنیتی باید به شکل اولویتدار به تعقیب ردپاهای آشکار شبکه وطنفروش رسانهای بپردازند و با آنها با شدت و قاطعیت برخورد کنند. به ویژه دستگاههای امنیتی باید بررسی کنند ببینند که این عناصر مغرض و مریضالقلم، از کجا و کدام شبکه تغذیه میشوند؟»