bato-adv

شرایط درست بازو هنگام گرفتن فشار خون

شرایط درست بازو هنگام گرفتن فشار خون
آن‌ها تفاوتی بین ۴ تا ۷ میلی‌متر جیوه در فشار خون سیستولیک کشف کردند که صرفاً براساس تفاوت در نحوه اندازه‌گیری آن بود! در حالی که چهار تا هفت امتیاز ممکن است تفاوت زیادی به نظر نرسد، اما همین کافی است تا طبقه‌بندی فشار خون افراد را به سطح بالاتر و در واقع غیر نرمال تغییر دهد.

اندازه گیری دقیق فشار خون بخش مهمی از روند مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه به شمار می‌رود. این موضوع بدین دلیل است که فشار خون بیش از حد بالا و یا خیلی پایین، هر یک ممکن است نشانه‌ای از مشکلات اساسی سلامت باشند. فشار خون بالا یا پایین به صورت غیر عادی می‌تواند منجر به عوارض مختلفی مانند امراض قلبی عروقی، سکته مغزی، مشکلات اندام‌ها و حتی زوال عقل شود.

به گزارش عصر ایران، دکتر تمی برادی، مدیر تحقیقات بالینی بخش اطفال دانشگاه جانز هاپکینز و همچنین مدیر پزشکی برنامه فشار خون اطفال این مرکز توضیح می‌دهد: "اندازه گیری دقیق فشار خون به منظور تشخیص و درمان فشار خون بالا امری ضروری محسوب می‌شود، چرا که کلید اصلی تلاش‌های ما با هدف پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است. "

وی نویسنده ارشد یک مطالعه جدید است که به تازگی توسط مجله پزشکی داخی جاما منتشر شده است. این مطالعه نشان داد که برخی از وضعیت‌های قرارگیری بازو که به طور معمول برای اندازه گیری فشار خون استفاده می‌شوند، ممکن است منجر به بالا رفتن کاذب فشار خون و تشخیص اشتباه شوند.

در دستورالعمل‌های اندازه گیری فشار خون، مراحل آماده سازی بیمار و موقعیت‌های مختلف شرح داده شده اند. بر اساس گزارشی از انجمن قلب آمریکا چندین مطالعه نشان داده اند که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی همیشه به این مراحل پایبند نیستند. دکتر برادی توضیح داد که هم مشاهدات مستقیم و هم تحقیقات متعدد حاکی از آن هستند که فشار خون به طور معمول از بازویی اندازه گیری می‌شود که روی پا قرار داده شده یا به سمت پهلو آویزان شده است.

وی افزود: "با در نظر گرفتن این موضوع و به امید آن که بتوانیم اندازه گیری فشار خون را تبدیل به روندی ساده‌تر کنیم، من و همکارانم در جستجوی بررسی این موضوع بودیم که حمایت از بازو و موقعیت قرارگیری آن تا چه اندازه برای دقت اندازه گیری فشار خون ضروری است. "

کدام موقعیت ممکن است منجر به تخمین بیش از حد فشار خون شود؟

برای این مطالعه، برادی و تیمش ۱۳۳ شرکت کننده بزرگسال ۱۸ تا ۸۰ ساله را انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به طور تصادفی مجموعه‌هایی از اندازه گیری‌های سه گانه فشار خون با موقعیت‌های مختلف بازو در یکی از سه حالت زیر را تجربه کردند:

بازویی که روی میز قرار گرفت 

بازویی که روی پا قرار گرفت 

بازویی که بدون تکیه گاه و در کنار پهلوی فرد آویزان بود

در نتیجه این مطالعه، محققان دریافتند که خوانش فشار خون سیستولیک برای شرکت کنندگانی که بازوی خود را روی پاهایشان نگه داشته بودند، حدود ۴ میلی متر جیوه بیش از حد تخمین زده شد. این در حالی است که خوانش‌های فشار خون سیستولیک برای افرادی که بازوی خود را بدون حمایت و در کنار پهلویشان قرار داده بودند، تقریبا ۷ میلی متر جیوه بیش از حد گزارش شد.

دکتر برادی اضافه می‌کند: "زمانی که بازو روی پا یا کنار پهلو قرار می‌گیرد، رگ‌های خونی بازو در فاصله عمودی بیشتری از قلب واقع می‌شوند و جاذبه باعث افزایش فشار در این رگ‌ها خواهد شد. همچنین هنگامی که بازو پایین‌تر از قلب است، بازگشت خون به قلب دشوارتر است. برای جبران این موضوع و بهبود بازگشت خون، رگ‌های خونی در بازو منقبض می‌شوند. علاوه بر این، زمانی که بازو تحت پشتیبانی قرار نمی‌گیرد، عضله کاملا در حالت استراحت نیست و همین مسئله سبب انقباض می‌شود. در نهایت تمامی این واکنش‌ها منجر به افزایش فشار خون خواهند شد. "

تکنیک‌های مناسب اندازه گیری فشار خون 

دکتر چنگ هان چن، متخصص قلب و عروق و مدیر پزشکی برنامه ساختاری قلب در مرکز پزشکی مموریال کر کالیفرنیا، در مورد این تحقیق صحبت کرده و توضیح داده است که به نظر او مطالعه انجام شده یک پژوهش بسیار عملی و برجسته بوده است، چرا که بر اهمیت روش‌های مناسب اندازه گیری فشار خون به گونه‌ای که افراد بتوانند دقیق‌ترین خوانش فشار خون را بدست آورند، تاکید کرده است.

چن توضیح داد: آنها تفاوتی بین ۴ تا ۷ میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک کشف کردند که صرفا بر اساس تفاوت در نحوه اندازه گیری آن، یعنی حمایت از بازو یا آویزان بودن آن به پهلو بود. در حالی که چهار تا هفت امتیاز ممکن است تفاوت زیادی به نظر نرسد، اما همین کافی است تا طبقه بندی فشار خون افراد را به سطح بالاتر و در واقع غیر نرمال تغییر دهد.

همین مسئله در ادامه می‌تواند منجر به شروع دارو‌های جدید یا تغییر دارو‌ها شود، در حالی که در غیر این صورت ممکن است فرد به داروی تجویزی نیازی نداشته باشد؛ بنابراین افرادی که فشار خون خود را اندازه گیری می‌کنند باید به خاطر داشته باشند که همیشه بازو را روی سطحی مانند میز و کنار صندلی خود نگه دارند. همانطور که اشاره شد این موضوع بسیار مهم است، صرف نظر از اینکه فشار خون در خانه اندازه گرفته شود یا در مطب پزشک.

دکتر برادی ادامه می‌دهد: کارآزمایی ما نشان می‌دهد که وضعیت بازو و حمایت نامناسب از آن می‌تواند منجر به تخمین بیش از حد فشار خون شود و به طور بالقوه مسیر درمان را به طور اشتباه پیش ببرد.

برادی ابراز امیدواری کرد که این مطالعه به ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران به طور یکسان در مورد اهمیت وضعیت بازو در اندازه گیری فشار خون هشدار خواهد داد. این روند چیزی بیشتر از گذاشتن کاف و فشردن صرفا یک دکمه است. اتاقی که فشار خون در آن اندازه گیری می‌شود نیز باید به گونه‌ای تنظیم شود که یک صندلی با میز پشتیبان در کنار آن قرار گیرد که ارتفاع مناسبی برای استراحت بازو در سطح قلب فراهم کند.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین