bato-adv
کد خبر: ۷۸۹۰۰۲
نگرانی پنتاگون از افزایش تنش‌ها

اعزام نیرو‌های آمریکا به اسرائیل؛ گامی به سوی گسترش جنگ

اعزام نیرو‌های آمریکا به اسرائیل؛ گامی به سوی گسترش جنگ
 اعزام نیرو‌های آمریکایی برای مدیریت سامانه دفاعی تاد، نشان‌دهنده تعهد بی‌قید و شرط آمریکا به دفاع از اسرائیل است. این اقدام علاوه بر تشدید تنش‌ها، خطرات بیشتری را برای نیرو‌های آمریکایی به همراه دارد. در عین حال، بسیاری از مردم آمریکا از این رویکرد حمایت نمی‌کنند و پنتاگون نیز نسبت به تأثیر منفی آن بر آمادگی نظامی ایالات متحده در سایر مناطق نگران است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳

اعزام نیرو‌های آمریکا به اسرائیل؛ گامی به سوی گسترش جنگفرارو– بینوی کامپمارک، استاد دانشگاه موسسه سلطنتی فناوری ملبورن

به گزارش فرارو به نقل از میدل ایست مانیتور،  تلاش اسرائیل برای بازتعریف خاورمیانه نه تنها امنیت پایدار این کشور را تضمین نخواهد کرد، بلکه آن را آسیب‌پذیرتر و بی‌ثبات‌تر از گذشته خواهد ساخت. در اقدامی که می‌بایست بیشتر در کانون توجه رسانه‌ها قرار می‌گرفت، دولت بایدن اعلام کرد که حدود ۱۰۰ سرباز آمریکایی برای مدیریت سیستم دفاع موشکی تاد به اسرائیل اعزام خواهند شد. این نیرو‌ها به درگیری‌ای فرستاده می‌شوند که مانند قطاری با سرعتی بی‌وقفه در حرکت است و هیچ نشانه‌ای از توقف در آن دیده نمی‌شود.

در نشست ۱۶ اکتبر میان لوید آستین وزیر دفاع آمریکا و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، استقرار سامانه دفاع موشکی تاد به‌عنوان نمادی از «تعهد بی‌قید و شرط آمریکا به دفاع از اسرائیل» مورد تأکید قرار گرفت. در این نشست همچنین توصیه‌هایی ارائه شد، از جمله اینکه اسرائیل باید برای کاهش بحران انسانی و تأمین امنیت نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان اقداماتی جدی به عمل آورد. در گفتگو‌های بعدی نیز بار دیگر بر اهمیت سامانه تاد در دفاع از اسرائیل تأکید شد. این اقدام، همانند تأکید مکرر بر سیستم دفاعی گنبد آهنین، گواهی بر تعهد قاطع و پایدار ایالات متحده به امنیت اسرائیل است.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، تلاش کرد تا تهدیدات مربوط به استقرار سامانه موشکی تاد را کم‌اهمیت جلوه دهد و اعلام کرد که این سامانه صرفاً با هدف تقویت دفاع هوایی اسرائیل و حفاظت از شهروندان آمریکایی حاضر در این کشور نصب شده است.

با این حال، حضور علنی نیرو‌های آمریکایی در کنار نیرو‌های اسرائیلی نه تنها نشان‌دهنده ناتوانی واشنگتن در کنترل متحد خود است، بلکه تعهد آمریکا به تقویت و پشتیبانی بیشتر از اسرائیل را نیز به‌روشنی آشکار می‌کند. این اقدام، نیرو‌های آمریکایی را در معرض خطرات بیشتری قرار داده و به‌مثابه دعوتی بی‌پروا به سوی جنگ است.

اعزام بیشتر جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی به منطقه تنها باعث تشدید تنش‌ها و افزایش احتمال گسترش جنگ می‌شود و این امر به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اطمینان می‌دهد که از پیامد‌های اقدامات خود مصون خواهد بود. دانیل دیویس، کارشناس نظامی نیز در همین راستا هشدار داده است که اعزام نیرو‌های آمریکایی برای دفاع از اسرائیل می‌تواند فاجعه‌بار باشد. وی تاکید می‌کند: «اگر آمریکایی‌ها در حین انجام وظایف خود کشته شوند، جنگ‌طلبان غربی رئیس‌جمهور را تحت فشار قرار خواهند داد تا با حمله به کشور حمله کننده، از نیرو‌های ما دفاع کنند.» این دقیقاً همان سناریویی است که ملت‌ها را به جنگ‌هایی وارد می‌کند که هیچ تمایلی به شرکت در آن ندارند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مردم آمریکا برای اعزام نیرو‌های خود برای دفاع از اسرائیل تمایل چندانی ندارد. مطابق نظرسنجی که توسط شورای روابط خارجی شیکاگو منتشر شد، تنها ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها از اعزام نیرو‌های نظامی برای دفاع از اسرائیل حمایت می‌کنند. این میزان در میان جمهوری‌خواهان ۵۳ درصد است، در حالی که ۴۲ درصد از مستقلین و تنها ۳۴ درصد از دموکرات‌ها از چنین اقدامی حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، پنتاگون نیز درباره گسترش فعالیت‌های نظامی اسرائیل، به‌ویژه علیه حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، ژنرال چارلز کیو براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نسبت به افزایش حضور نظامی ایالات متحده در منطقه نگران است، زیرا این مسئله می‌تواند آمادگی نیرو‌های آمریکا برای سایر درگیری‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. این نگرانی‌ها تنها آغاز ماجراست.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین