bato-adv
کد خبر: ۷۹۰۸۹۴

هشدار هواشناسی؛ رگبار شدید باران و احتمال وقوع سیل در این مناطق

هشدار هواشناسی؛ رگبار شدید باران و احتمال وقوع سیل در این مناطق
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار شدید باران، کاهش دما و احتمال وقوع سیل در چهار استان شمالی کشور هشدار داد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار شدید باران، بارش برف در نواحی سردسیر و ارتفاعات، کاهش محسوس دما و وزش باد شدید موقتی امروز (۵ آبان) در گیلان، نوار شرقی اردبیل و غرب مازندران و یکشنبه (۶ آبان) در گیلان، مازندران، نوار شرقی اردبیل و دامنه و ارتفاعات گلستان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اختلال در ناوگان حمل و نقل عمومی، احتمال انسداد راه‌های روستایی در نواحی کوهستانی، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، صاعقه، پدیده مه، کاهش دید افقی، جاری شدن روان آب، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید موقتی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی از اثرات این مخاطره جوی است.

سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفر‌های غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر، مجهز بودن خودرو‌ها به سوخت کافی و وسایل گرمایشی بویژه در نواحی سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین