bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۹۱۳۹
باربارا باكسر سناتور دموكرات:

زمان خروج از افغانستان فرا رسيده است

تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰


فرارو- سرویس بین الملل؛ باربارا باكسر سناتور دموكرات از ايالت كاليفرنيا و عضو ارشد كميته روابط خارجي سناي آمريكا در مقاله زير كه در روزنامه لس آنجلس تايمز به چاپ رسيده، بدون ذره اي توجه به تلفات بيشمار انساني در افغانستان و معضلات فراواني كه براي جامعه افغان بعد از حمله نيروهاي آمريكايي به اين كشور به وجود آمده و تنها با در نظر گرفتن منافع محض آمريكا خواستار خروج نيروهاي اين كشور از افغانستان شده است. وي صرف هزينه هاي هنگفت نظامي براي بمباران دائمي شهرهاي افغانستان را "فداكاري" براي مردم افغانستان خوانده و شانه از زير بار تعهدهاي آمريكا براي بازسازي افغانستان خالي كرده است. مقاله را در زير بخوانيد:

در سپتامبر 2001 زماني كه سناي آمريكا به اتفاق آرا به استفاده از تمامي نيروي لازم و مناسب عليه كساني كه مسئول حملات 11 سپتامبر بودند رأي داد، دشمن خود را مي شناختيم: اسامه بن لادن و شبكه القاعده وي. ظرف يك ماه ايالات متحده عمليات رزمي در افغانستان را كه دولت تحت حكومت طالبان آن محل امني براي اين سازمان تروريستي فراهم آورده بود، آغاز كرد.

امروز قريب به ده سال پس از آن ، ما به آن چه كه رييس جمهور اوباما آن را "مهم ترين موفقيت تا به امروز" در جنگ عليه القاعده ناميد دست يافته ايم و آن اين كه بن لادن مرده است. و بر طبق گفته ليون پانه تا، مدير سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، شايد حدود تنها 50 عضو القاعده در افغانستان باقي مانده باشند.

اگر چه در تلاش هاي خود براي شكست دادن القاعده بايد هشيار باقي بمانيم و به حمايت خود از مردم افغانستان ادامه دهيم، ولي هيچ توجيهي براي ادامه اعزام صد هزار نيروي آمريكايي به افغانستان وجود ندارد. در ماه جولاي آينده، رييس جمهور بايد عقب نشيني نيروهاي رزمي آمريكا را آن گونه كه قول داده بود تسريع بخشد. به علاوه، ما اكنون بايد يك تاريخ پاياني براي اعزام نيروهاي آمريكا به افغانستان تعيين كنيم.

نيروهاي آمريكايي بايد با سرعت قابل اطمينان به ميزاني كاهش يابند كه تنها براي انجام عمليات ضد تروريستي مورد هدف، آموزش نيروهاي امنيتي افغان و حفاظت از نيروهاي آمريكايي و ائتلاف كافي باشند. ريچارد هاس، رييس شوراي روابط خارجي پيشنهاد كرده است تعداد ده هزار تا 25 هزار نيرو براي انجام اين مأموريت كافي است و ظرف 12 تا 18 ماه مي توان با اطمينان به اين سطح از نيرو دست يافت.

بايد در مورد دستاوردهاي خود در افغانستان واقع بين باشيم. اين تفكر كه ايالات متحده مي تواند يك مردم سالاري به سبك غرب در افغانستان ايجاد كند، افسانه است. در عوض، ما بايد بر روي آن چه كه مي توانيم و بايد انجام دهيم تمركز كنيم و آن جلوگيري از القاعده از تهديد كردن ايالات متحده و حمايت از مردم افغان در تعيين راه خود به سوي پيشرفت مي باشد.

اخيرا از يك كارشناس اوضاع افغانستان شنيدم كه عقب نشيني نيروهاي آمريكايي خطرناك خواهد بود زيرا "تأييدي بر تصور منطقه از اين امر خواهد بود كه ايالات متحده يك متحد قابل اتكا نيست."

از اين اظهار نظر به خود لرزيدم. ما با نيت بازسازي افغانستان يا حفظ حضوري دائمي و وسيع در اين كشور به آنجا نرفتيم. به علاوه، ايالات متحده فداكاري هاي بسياري در افغانستان به عمل آورده است. ماهانه 10 مليارد دلار در آنجا هزينه مي كنيم و جمعا تقريبا نيم تريليون دلار خرج كرده ايم. 125 هزار عضو پليس و 159 هزار نيروي ارتش افغان را آموزش داده ايم و 26 ميليارد دلار براي تجهيز كردن آنها صرف كرده ايم.

متأسفانه، 1576 عضو ارتش آمريكا را نيز از دست داده ايم و 11541 نفر ديگر زخمي شده اند كه تعدادي از آنها به قدري مجروح شده اند كه زندگي آنها براي هميشه عوض شده است.

دولت اوباما هدف ما را در افغانستان به روشني تعريف كرده است: شكست القاعده و تضمين اين امر كه ديگر تهديدي جدي براي امنيت ملي ايالات متحده نخواهد بود. ما نبايد اجازه دهيم اين هدف تحريف شود و يا گسترش يابد. حقيقت اين است كه مي توانيم به متوقف كردن فعاليت هاي القاعده و از بين بردن آن با كمك گرفتن از حملات پيچيده اطلاعاتي و هدفمند ضد تروريستي ادامه دهيم همان گونه كه نيروهاي ويژه در عملياتي متهورانه بن لادن را كشتند.

قانونگذاران هر دو حزب (دموكرات و جمهوريخواه) در سناي آمريكا داراي نظرات مشابهي هستند. جان كري سناتور دموكرات و رييس كميته روابط خارجي سنا هزينه هاي آمريكا در افغانستان را "اساسا غير قابل دفاع" خواند و سناتور ريچارد لوگار از جمهوريخواهان برجسته عضو كميته مزبور گفت افغانستان "به ويژه با توجه به محدوديت هاي مالي كنوني، داراي چنان ارزش راهبردي نيست كه (اعزام) صد هزار نيروي آمريكايي و صرف صد ميليارد دلار در سال را توجيه كند."

علاوه بر اين، مردم آمريكا منتظر بازگشت نيروها به وطن هستند. بر طبق نظرسنجي مشترك گالوپ و روزنامه يو اس اي تودي، قريب به 60 درصد از مردم آمريكا احساس مي كنند كه ايالات متحده مأموريت خود را در افغانستان به اتمام رسانده و بايد نيروها را به وطن بازگرداند.

به همين دليل است كه لايحه اي را تقديم سنا كرده ام كه به موجب آن دولت موظف است برنامه اي براي اعزام مجدد نيرو كه بر طبق آن تاريخ پاياني تعيين شده باشد، ارائه نمايد.

ايالات متحده سال هايي بيشتر از هر جنگ ديگري در تاريخ اين كشور صرف جنگ در افغانستان كرده است. در هدف اصلي خود يعني فلج كردن القاعده به پيشرفت دست يافته ايم. اكنون زمان آن است كه بر روي آن هدف و تمام كردن كار تمركز كنيم. اين كار را مي توانيم با كاهش شديد تعداد نيروهاي خود كه در راه غلط به خدمت گمارده شده اند و با كاهش باري كه بر دوش پرداخت كنندگان ماليات نهاده شده، انجام دهيم. ما اين مقدار به نيروهاي خود و به مردم آمريكا مديون هستيم.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین