bato-adv

چه خبر از پرونده نوکیای جعلی؟!

چه خبر از پرونده نوکیای جعلی؟!
شرکت نوکیا کورپوریشن می‌گوید آتیلا همراه آیهان مجوزی برای تولید گوشی با برند نوکیا ندارد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳

شورای رقابت در جلسه سه‌شنبه همین هفته، شکایت نوکیا و «پارس سام‌تل قشم» علیه شرکت «آتیلا همراه آیهان» را بررسی خواهد کرد.

به گزارش دیجیاتو، بنا به صورت‌جلسه شورای رقابت، در جلسه این شورا که سه‌شنبه، ۸ آبان، تشکیل خواهد شد، موضوع شکایت شرکت نوکیا کورپوریشن و شرکت پارس سام‌تل قشم علیه شرکت آتیلا همراه آیهان مبنی‌بر نقض علامت تجاری نوکیا و عرضه کالا بدون مجوز و تحت علامت تجاری این برند بررسی می‌شود.

ماجرای تولید گوشی‌های نوکیای تقلبی در شرکت آتیلا همراه آیهان بیش از یک سال است به نتیجه نرسیده است.

سفیر فنلاند فروردین سال گذشته درباره تولید گوشی‌های جعلی با برند نوکیا نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد.

در نامه سفیر فنلاند به وزیر صمت آمده بود: «بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد شرکتی به نام آتیلا همراه آیهان تجارت مستقر در زرندیه استان مرکزی، مبادرت به ساخت، تولید، عرضه و فروش گوشی‌های تلفن همراه با علامت تجاری نوکیا می‌کند که عملاً برای مصرف‌کننده عادی تمیز آن از محصولات واقعی نوکیا غیرممکن است.»

آتیلا همراه آیهان مدعی بود مجوز تولید با برند نوکیا را از شرکتی چینی دریافت کرده، اما نماینده رسمی نوکیا در ایران اسفند همان سال اعلام کرد هیچ مجوزی برای تولید تلفن همراه نوکیا به هیچ شرکتی در ایران یا چین واگذار نشده است.

ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در همان سال طرف آتیلا همراه آیهان را گرفت. استدلال ستاد تسهیل نیز این بود که نوکیا قطعات خود را جداگانه در بازار می‌فروشد و می‌داند از این قطعات برای مونتاژ استفاده می‌شود.

ستاد تسهیل افزود براساس اسناد گمرکی، تمام بسته‌هایی که این شرکت ایرانی وارد کرده، در بدو ورود، نشانه و برند نوکیا را داشته اند و هیچ چاپ و حک جدیدی در ایران روی این‌ها انجام نشده است؛ به‌این‌ترتیب نوکیا هیچ حقی برای شکایت در این زمینه نداشته و استفاده از برند آن توسط شرکت ایرانی نیز هیچ مانع قانونی ندارد.

در همین حین، براساس گزارش روزنامه فرهیختگان، اعلام شد نماینده رسمی نوکیا در ایران با انتقال تعدادی از نمونه‌های تولیدی در این شرکت ایرانی به دبی سپس فنلاند و بررسی آنها در آزمایشگاه‌های مرجع نوکیا، تشخیص دادند این گوشی‌ها در حوزه‌های مختلف با مشکل کیفیت و عدم‌تطابق مواجه‌اند و استاندارد‌های لازم نوکیا را ندارند.

«مهدی برادران»، معاون وزیر صمت، نیز در حمایت از شرکت آتیلا همراه آیهان گفته بود: «باتوجه‌به شرایط تحریمی، اگر شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران مجوز‌های لازم را اخذ کند، استفاده از نام برند خارجی دررابطه‌با این واحد تقلب نیست.»

شهریور امسال گزارش شد باوجود درخواست سازمان توسعه تجارت برای ابطال مجوز شرکت تولیدکننده نوکیا در ایران، «محمدباقر آقاعلیخانی»، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، در نامه‌ای از وزارت صمت خواسته بود برای تولید نوکیا در ایران مانع‌تراشی نکند.

در این نامه، آمده بود: «هرگونه اقدام در جهت محدودسازی و ایجاد مانع در مسیر تولید این شرکت، غیرقانونی بوده و برای وزارت صمت دارای عواقب بعدی است.»

در این نامه به حکم دادگاه استنادشده که براساس آن، اعتراض نوکیا به نقض حقوق علامت تجاری NOKIA رد شده و برای آتیلا همراه آیهان قرار منع تعقیب صادر شده است.

حالا باوجود همه این ماجراها، شکایت‌های مطرح‌شده و گزارش‌های متعدد رسانه‌ها، شرکت آتیلا همراه ایهان که متعلق به فردی به نام عباسعلی بادیانی است، به پشتوانه برخی حمایت‌ها ازجمله پشتیبانی‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، همچنان به عرضه گوشی با برند نوکیا ادامه می‌دهد. هرچند طرح شکایت در شورای رقابت لزوماً به تصمیمی نهایی و قطعی درباره این پرونده نخواهد انجامید، حداقل می‌تواند موجب شفاف‌تر شدن بیشتر آن شود.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین