موتور جدید دوو ماتیز که ساخت جنرال موتورز است، توانایی تولید ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت را دارد.
بسیاری از ایرانیان با نام دوو ماتیز در دنیای خودروسازی آشنا هستند؛ این خودروی کوچک و اقتصادی که در ایران با استقبال خوبی روبهرو شد، این بار با قدرت زیادی به میدان برگشته است.
به گزارش آخرین خودرو، ماتیز یک خودروی کوچک و اقتصادی بود که توسط دوو تولید و عرضه شد. این هاچبک شهری بعدها با نام اسپارک و تحت برند شورولت نیز به فروش رسید. همین موضوع باعث شد پای ماتیز با هویتی متفاوت با بازارهای بزرگ بینالمللی باز شود. به دلیل ماهیت اقتصادی، ماتیز یا اسپارک نیروی خود را از یک موتور کوچک دریافت میکرد. اما یک شرکت انگلستانی اخیراً تصمیم گرفته با تجهیز این خودرو به موتور قدرتمند V ۶ پروژهای متفاوت خلق کند.
در این پروژه، شرکت PowerCrazy Automotive موتور استاندارد دوو ماتیز را با یک موتور V ۶ به حجم ۳.۲ لیتر جایگزین کرده است. این تغییر عجیب و غریب خواسته مالک بوده که آرزوی کوچکترین خودرو با بزرگترین موتور ممکن را داشته است! مهندسان شرکت PowerCrazy Automotive برای تحقق این آرزو تغییرات زیادی را در محفظه موتور انجام دادهاند تا امکان نصب موتور بسیار حجیمتر در زیر کاپوت فراهم شود.
موتور جدید دوو ماتیز که ساخت جنرال موتورز است، توانایی تولید ۲۱۰ تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت را دارد. این رقم بیش از چهار برابر خروجی موتور اصلی است. شاید بدانید حجم موتور اصلی ماتیز ۷۹۶ سی سی بوده و قدرت آن به تنها ۵۰ اسب بخار میرسد. نیروی موتور جدید از طریق یک گیربکس پنج دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
به موازات استفاده از پیشرانهای قویتر، دیسکهای ترمز استاندارد جای خود را به دیسکهای متعلق به فورد فوکس RS دادهاند. با این حال، به دلیل قدرت و خطرات ناشی از استفاده از موتور پرقدرت در یک خودروی کوچک شهری، مالک ترجیح میدهد از ماتیز خود بیشتر به عنوان یک خودروی نمایشی استفاده کند تا وسیلهای برای رفت و آمدهای روزمره.
مالک این دوو ماتیز خاص تصمیم گرفته ظاهر آن را ساده و نزدیک به نسخه اصلی نگه دارد تا همچنان یک خودروی «Sleeper» بماند. این نوع خودروها با وجود ظاهری ساده و معمولی، باطنی بسیار متفاوت دارند و میتوانند مدلهای خیلی گرانقیمت و ذاتاً اسپرت را به چالش بکشند.
جالب اینجاست که طراحی داخلی دوو ماتیز ۲۲۰ اسب بخاری بدون تغییر باقی مانده و کاملاً ساده میباشد. در نمای بیرونی هم شکاف کاپوت برای تهویه بهتر و رینگهای بزرگ ۱۸ اینچی ساخت پورشه تنها تغییرات موجود هستند. این رینگها در مقایسه با جثه کوچک و ۳.۵ متری ماتیز، بسیار بزرگ دیده میشوند.
دوو ماتیز در سال ۱۹۹۸ وارد بازار شد. طراحی این خودرو توسط استودیوی معروف ایتال دیزاین انجام شده؛ این خودرو در اصل کانسپتی به نام فیات Cinquecento بود که طرح آن از سوی کمپانی ایتالیایی رد شد. در هر حال دوو ماتیز با آن ظاهر فانتزی و ویژگیهای اقتصادی توانست با استقبال مناسب مشتریان روبرو شود. پس از خرید دوو توسط جنرال موتورز در سال ۲۰۰۲، ماتیز در بازارهای مختلف تحت برند شورولت اسپارک باز طراحی و به فروش رسید.
ناگفته نماند دوو ماتیز، در حد فاصل سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ توسط شرکت کرمان موتور تولید و به بازار ایران عرضه شد. این خودرو به دلیل اعتبار برند دوو، ابعاد جمع و جور، مصرف سوخت کم و کیفیت قابل قبول توانست نظر مثبت مشتریان را جلب کند. اما با خرید سهام شرکت دوو توسط کمپانی جنرال موتورز و تحریمهای آمریکا، تولید ماتیز در ایران متوقف شد. چند سال بعد، مدیران خودرو کپی چینی این خودرو را با نام ام وی ام ۱۱۰ راهی بازار کرد.