زوتی SR ۹ که به وضوح از داخل و خارج شبیه پورشه ماکان است، در سال ۲۰۱۶ در بازار چین به فروش رسید. با اینکه ممکن است این خودرو شبیه پورشه به نظر برسد، اما مطمئناً مانند آن حرکت نمیکرد. قدرت از یک موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی با ۱۹۰ اسب بخار تأمین میشد. در سال ۲۰۱۷، زوتی یک موتور الکتریکی را به این ترکیب اضافه کرد.
با وجود اینکه مقوله طراحی خودرو فرآیندی مهم و بسیار حساس است؛ اما برخی از خودروسازان مانند چینیها با تقلید و کپیکاری، این مسئله ویژه و مهم را به شیوهای غلط دور میزنند.
به گزارش خبرآنلاین، اغلب شرکتهای خودروسازی میلیونها دلار صرف راهاندازی مراکز طراحی پیشرفته میکنند. استودیوی طراحی تویوتا در کالیفرنیا نمونهای عالی از این موضوع است که مسئولیت طراحی فوررانر جدید و لندکروزر را بر عهده دارد. آنها همچنین بهترین ذهنهای خلاق جهان را استخدام میکنند که خودروهای زیبایی را طراحی و خلق کنند.
با این حال، برخی از شرکتهای خودروسازی ترجیح میدهند هزینههای زیادی را ذخیره کنند و این فرآیند را دور بزنند. در عوض، آنها طراحی محصولات خود را بر اساس خودروهای موجود در بازار انجام میدهند. با توجه به قوانین و شرایط حاکم، امکان کپی کردن و تقلید از خودروسازان به شکل بدون دردسر وجود ندارد، اما خودروسازان چینی به این موضوع اصلاً اهمیت نمیدهند. پس از طراحی و عرضه یک محصول، یک دادگاه چینی به سادگی حکم میدهد که هیچ شباهتی بین هیچ یک از خودروهای چینی و طراحی اصلی وجود ندارد. تاکنون، فقط لندروور موفق شده در یک دادگاه در چین پیروز شود که البته این فرآیند چهار سال طول کشیده است. به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی به کپی ناشیانه چینیها از خودروهای مشهور جهان بپردازیم.
در دهه ۱۹۸۰، AM General هامر را در یک نمایشگاه دفاعی در چین به نمایش گذاشت، اما هیچ استقبالی از آن نشد. در این حین، دانگ فنگ با کپیبرداری و اعمال برخی تغییرات، خودروی نظامی EQ۲۰۵۰ را معرفی کرد.
دانگ فنگ بهتازگی از نسخه غیرنظامی این مدل با نام M۵۰۰ رونمایی کرد. این خودرو از یک موتور ۶.۵ لیتری دیزلی توربوشارژ V۸ GM قدرت میگرفت. دانگ فنگ M۵۰۰ در انواع مختلف بدنه از جمله پیکاپ تک کابین گرفته و SUV و کمپر نیز موجود است.
هنگامی که جیامسی (JMC) در سال ۲۰۱۵ از مدل لندویند X۷ رونمایی کرد، بسیاری از افراد آن را با لندروور اشتباه میگرفتند. لندویند به شکل کاملاً واضحی بر اساس رنجروور ایووک طراحی شده بود و با ۴۰ درصد قیمت آن فروخته میشد.
لندروور پس از یک نبرد قانونی که چهار سال طول کشید، توانست از JMC شکایت کرده و تولید این خودرو را متوقف کند. دادگاه چینی دریافت که لندویند دارای چندین عنصر طراحی مستقیماً کپی شده از ایووک است و باعث سردرگمی بین خریداران میشود.
لندویند تولید را فوراً متوقف کرد و بلافاصله یک فیس لیفت را برای X۷ در نظر گرفت و آن را دوباره به تولید رساند، با موتور ۱٫۵ لیتری GTDI فورد با ۱۶۰ اسب بخار قدرت.
زوتی SR۹ که به وضوح از داخل و خارج شبیه پورشه ماکان است، در سال ۲۰۱۶ در بازار چین به فروش رسید. با اینکه ممکن است این خودرو شبیه پورشه به نظر برسد، اما مطمئناً مانند آن حرکت نمیکرد. قدرت از یک موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ میتسوبیشی با ۱۹۰ اسب بخار تأمین میشد. در سال ۲۰۱۷، زوتی یک موتور الکتریکی را به این ترکیب اضافه کرد.
همه مدلهای ماکان دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند، اما زوتی فقط دیفرانسیل جلو بود و قدرت آن از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی یا شش سرعته دو کلاچه به چرخها منتقل میشد.
چراغهای جلو و استایل بیوایدی شارک به شکل واضحی به به فورد F-۱۵۰ لایتنینگ اشاره دارد. شارک یک خودروی پلاگین هیبریدی است که متشکل از یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی برای محور عقب است که ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. شارک مجهز به یک باتری لیتیوم یونی ۲۹٫۶ کیلووات ساعتی است که میتواند حدود ۹۶ کیلومتر مسافت را در حالت برقی طی کند.
به گفته بیوایدی، شارک شتاب صفر تا صد را در ۵٫۷ ثانیه انجام میدهد. یک نسخه تمام الکتریکی نیز در برخی بازارها موجود است.
بایک BJ۸۰ یک کپی نسبتاً دقیق از مرسدسبنز G کلاس است. نکته قابل توجه این است که بایک BJ۸۰ سهم قابل توجهی در مرسدس بنز چین داشته و به نظر میرسد که توسط خودروساز آلمانی تأیید شده باشد. این خودرو توسط یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ نیرودهی میشود؛ این قدرت ۲۸۰ اسببخاری از طریق یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به چرخهای عقب ارسال میشود.