bato-adv
bato-adv
نه تولید محتوا، نه حق پخش!

درآمدزایی سرسام‌آور صدا و سیما در یلدا از صدقه سر فوتبال

درآمدزایی سرسام‌آور صدا و سیما در یلدا از صدقه سر فوتبال

صدا و سیمایی که حتی برای تولید محتوای غیرفوتبالی خود، دست به دامن ستاره‌های فوتبال می‌شود، چطور از پرداخت حق پخش طفره می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۱ دی ۱۴۰۳

با نزدیک شدن به شب یلدا، صدا و سیما همانند سال‌های گذشته، ویژه‌برنامه‌هایی را به این مناسبت تدارک دیده است. این برنامه‌ها نه‌تنها به خانواده‌ها فرصتی برای گردهمایی و گذران وقت ارائه می‌دهند، بلکه در این شب‌های خاص میزبان چهره‌های سرشناس مختلفی نیز هستند. در میان این چهره‌ها، ستاره‌های فوتبال کشورمان مانند علیرضا منصوریان، خداداد عزیزی و... به وضوح به چشم می‌خورند.

حضور این سلبریتی‌های فوتبالی در برنامه‌های تلویزیونی نه‌تنها به سرگرمی مخاطبین کمک می‌کند، بلکه آنها توانسته‌اند با استفاده از این موضوع بستر مالی برای خود ایجاد کنند. با اینکه دوران فعالیت حرفه‌ای این بازیکنان به پایان رسیده است، اما با حضور در برنامه‌های تلویزیونی، به درآمدزایی و تولید محتوای طنز پرداخته‌اند که به نوعی برای بینندگان جذاب است. در این شرایط، صدا و سیما که سال‌هاست از پرداخت حق پخش به فوتبال غفلت کرده، به موازات حتی برای تولید محتوای غیرفوتبالی، به سراغ سلبریتی‌های فوتبالی می‌رود. این در حالی است که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری صدا و سیما بدون توجه به فوتبال رونق پیدا نمی‌کند. طبق گزارش‌ها، این رسانه در دو شب ویژه برنامه یلدایی خود، در مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان از تبلیغات درآمد داشته است.

برنامه «یلدای مادرانه» ویژه‌برنامه شب یلدا از شبکه سه که بیشترین چهره‌های فوتبالی را در دو روز گذشته به روی آنتن آورده، برای این سازمان بسیار درآمدزا بوده است؛ با توجه به تعرفه ۳۲۷.۰۱۱.۲۵۰ میلیون تومانی تبلیغات در سال ۱۴۰۲، این برنامه یک آگهی تبلیغاتی قبل از شروع برنامه به مدت ده دقیقه و سی ثانیه دارد و با یک حساب و کتاب سرانگشتی و اضافه کردن نرخ تورم ۳۰ درصدی می‌توان متوجه شد تنها از تبلیغات پیش از شروع این برنامه، صدا و سیما در دو شب مبلغ ۵۳۵۶۴۴۴۲۷۵۰۰ تومان درآمد داشته است. مبلغی دقیقاً در حدود بودجه یکی از تیم‌های بالانشین لیگ برتر!

نکته قابل توجه دیگر به طور خاص، حضور ستاره‌های تیم‌های بزرگ مانند پرسپولیس در برنامه‌ها نیز جالب توجه است. به عنوان نمونه، اوستون اورونوف، امید عالیشاه و مرتضی پورعلی‌گنجی یکی از بازیکنان معروف پرسپولیس، در یکی از این ویژه‌برنامه‌ها حاضر شدند که اسپانسر آن برنامه بانک شهر بوده است. نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه مالکیت باشگاه پرسپولیس با این بانک است و این هم‌افزایی میان بانک و برنامه تلویزیونی غیرقابل انکار است، اما همان سازمان به این بانک به عنوان مالک باشگاه پرسپولیس حق پخش پرداخت نمی‌کند!

پیش‌تر نیز شنیده‌ها نشان می‌داد که بازیکنان منتخب برای حضور در این برنامه‌ها مبلغی به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. در واقع، برخی از بازیکنان تیم ملی به ازای حضور در برنامه‌های نوروزی، به مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان دست یافته‌اند و احتمالاً سایر بازیکنان نیز برای حضور در این برنامه دریافتی خواهند داشت. اما این اسامی به واسطه حضور در صحنه‌ای مانند تیم ملی و تیم‌های باشگاهی بزرگ به جایگاهی رسیدند که بتوانند از فوتبال درآمد داشته باشند، اما سهم تیم‌ها از این درآمد هیچ است.

این گردش مالی عظیم تنها بخشی از درآمد‌های حاصل از ویژه‌برنامه‌های یلدایی صدا و سیماست که عموماً از مربیگری فوتبال و بازیکنان معروف بهره‌برداری می‌شود. علی‌رغم اینکه فوتبال در حقیقت یکی از عوامل اصلی موفقیت و تأمین مالی برای رسانه‌هایی، چون صدا و سیما به شمار می‌آید، اما این ورزش همچنان از این ارقام به طرز عجیبی جا مانده است.

در پایان، جای این سؤال باقی است؛ صدا و سیمایی که حتی برای تولید محتوای غیرفوتبالی خود، دست به دامن ستاره‌های فوتبال می‌شود، چطور از پرداخت حق پخش طفره می‌رود؟

 

منبع: ورزش سه

برچسب ها: صدا و سیما فوتبال
bato-adv
bato-adv
bato-adv