به گفته اورالوغلو، پروژههایی که شامل توسعه بزرگراهها، بهبود نقاط حادثهخیز، گسترش جادههای دوستدار محیطزیست و نگهداری مداوم مسیرها هستند، در آینده نزدیک تکمیل شده و در خدمت مردم قرار خواهند گرفت.
پروژههای راهسازی که از دهه ۱۹۶۰ میلادی در برنامههای سرمایهگذاری ترکیه قرار گرفته بودند، اما به دلیل مشکلات مختلف هنوز به اتمام نرسیدهاند، تا سال ۲۰۲۸ تکمیل و به بهرهبرداری خواهند رسید.
به گزارش عصرترکیه به نقل از سی ان ان ترک، بر اساس اطلاعات برنامه سرمایهگذاری سال ۲۰۲۵، اداره کل راههای ترکیه با همکاری سایر نهادها اجرای ۵۵۲ پروژه راهسازی را در دست دارد و برای این پروژهها، بودجهای بالغ بر ۱۵۷ میلیارد و ۵۸۳ میلیون لیر تخصیص داده شده است. علاوه بر آغاز پروژههای جدید، تلاش برای تکمیل طرحهای قدیمی نیز در اولویت قرار گرفته است.
برخی از این پروژهها شامل جادههایی است که ساخت آنها از دهههای گذشته آغاز شده، اما به دلیل مشکلات فنی، مالی یا تغییرات در برنامههای زیرساختی هنوز تکمیل نشدهاند. بهعنوان نمونه، جاده “بوزکیر- هادم – ادیلر” که قونیه و کارامان را به هم متصل میکند، از سال ۱۹۶۵ در حال ساخت است. همچنین، جاده “زونگولداغ – ارغلی” که از سال ۱۹۷۴ در برنامه قرار گرفته و جاده “نالیهان-گوینوک” در بولو که ساخت آن از سال ۱۹۷۶ آغاز شده، از جمله پروژههایی هستند که تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهند شد.
در همین حال عبدالقادر اورالوغلو، وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه، با اشاره به وضعیت نامناسب جادههای کشور پیش از سال ۲۰۰۳ گفت که در آن زمان تنها ۶ استان به وسیله جادههای فرعی به هم متصل بودند و بسیاری از مسیرها از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند. او افزود که با افزایش استانداردهای ساختوساز، ترکیه اکنون به شبکهای از جادههای ایمن و مدرن دست یافته است.
به گفته اورالوغلو، پروژههایی که شامل توسعه بزرگراهها، بهبود نقاط حادثهخیز، گسترش جادههای دوستدار محیطزیست و نگهداری مداوم مسیرها هستند، در آینده نزدیک تکمیل شده و در خدمت مردم قرار خواهند گرفت.