bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۹۹۰۴۲

سناریوی قیمت جدید بنزین؛ از 480 تا 1000تومان

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۰


دولت در حالی قصد دارد فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها را هرچه سریعتر در کشور اجرا کند که سناریوهای قیمتی مختلفی برای بنزین مطرح است. 

از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین به عنوان استراتژیک ترین کالای مصرفی اقتصاد به مرز 59 میلیون لیتر در روز رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روزانه حدود پنج درصد کاهش یافته است.

با این وجود، همزمان با کاهش مصرف بنزین نیمه یارانه ای و یارانه ای در سطح جایگاه های سوخت کشور، متوسط فروش بنزین آزاد 700 و 800 تومانی در سطح کشور با رشد بی سابقه بیش از 10 درصد همراه بوده است.

با نزدیک شدن به یکساله شدن اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها، نشست‌های شبانه ستاد هدفمندی یارانه ها و با حضور مسئولان مختلف دولتی به منظور تعیین تکلیف وضعیت قیمت و نحوه عرضه حاملهای مختلف انرژی از جمله بنزین آغاز شده است.

در شرایط فعلی سناریوهای مختلفی برای نحوه عرضه و قیمت گذاری بنزین تدوین شده که تاکنون هیچکدام از این سناریوها قطعی نشده است به طوری‌که هنوز کلاف عرضه پرطرفدارترین حامل انرژی ایران برای اجرای فاز دوم جراحی اقتصادی ایران پیچیده است و گویا برای تعیین تکلیف منتظر دستور رئیس دولت است.

محمدرضا فرزین دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت به طور رسمی بررسی سناریوی عرضه تک نرخی بنزین همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را تایید کرده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از ادامه اختصاص سهمیه، حذف عرضه کارتی و تک نرخی شدن قیمت بنزین به عنوان سایر سناریوهای بنزینی دولت در گام جدید اجرای قانون هدفمندی یارانه ها یاد کرده و تاکید می کند: هیچ کدام از این سناریوها هنوز قطعی نشده است.

از سوی دیگر، هر چند معاون وزیر اقتصاد از احتمال حذف بنزین با کارت هوشمند سوخت به عنوان یک سناریو یاد می کند که علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت از عرضه تمامی فرآورده های نفتی از سال آینده با کارت هوشمند سوخت خبر داده است.

پیش از آن، عبدالله جلالی قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور هم در گفتگو با مهر از سیاست کلان دولت برای آزادسازی قیمت بنزین و عرضه تک نرخی این فرآورده پرطرفدار نفتی در بلند مدت خبر داده بود.

بنزین 100 تومانی کارت‌ها نمی‌سوزد
پیگیری از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نشان می دهد در صورت هر گونه تصمیم بنزینی در سطح کلان دولت و همزمان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها ذخیره بنزین 100 و 400 تومانی کارتهای سوخت حفظ خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در شرایط فعلی ذخیره بنزین 100 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت به کمتر از 125 میلیون لیتر کاهش یافته است و بین 2 تا 2.5 درصد فروش بنزین جایگاه‌ها با نرخ یارانه ای انجام می شود.

گمانه زنی‌های غیر رسمی نشان می دهد با توجه به روند مصرف روزانه 2 میلیون لیتری ذخایر بنزین 100 تومانی کارتهای هوشمند سوخت تا اسفند ماه امسال باید ذخیره بنزین یارانه ای کارتهای سوخت به پایان برسد.

قیمت تولید بنزین در ایران چقدر است؟
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و مطابق با مصوبات مجلس شورای اسلامی باید بهای بنزین همچون سایر حامل‌های انرژی حداکثر 20 درصد افزایش یابد.

در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاههای کشور عرضه می شود.



بر این اساس، دولت در صورتی که قصد اجرای مصوبات مجلس برای افزایش قیمت بنزین را در فاز جدید هدفمندی یارانه ها را داشته باشد، باید به ترتیب بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای را 480 تومان، بنزین معمولی آزاد 840 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 600 تومان و بنزین سوپر آزاد 960 تومان در سطح کشور عرضه کند.

با وجود توقف واردات بنزین معمولی از خارج کشور و با توجه به قیمت 100 دلاری هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی، عرضه نفت 100 دلاری به پالایشگاههای داخلی برای تولید بنزین نیمه یارانه ای و در نهیات ایجاد آلودگی و ترافیک در کلانشهرهای کشور به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا هزینه تولید یک لیتر بنزین معمولی در پالایشگاه‌های نفت داخلی را حدود 750 تومان اعلام کرده است که با احتساب هزینه ذخیره سازی، انتقال، توزیع و کارمزد فروش، هزینه تمام شده عرضه این فرآورده نفتی پرطرفدار در جایگاهها به حدود 800 تا 830 تومان می رسد.

این در حالی است که در حال حاضر پالایشگاه‌های نفت داخلی هر یک بشکه نفت خام را با تخفیفی پنج درصد فوب خلیج فارس از دولت دریافت می کنند و قطعا با واقعی شدن بهای فروش نفت به پالایشگاهها، هزینه تولید، انتقال، توزیع و عرضه هر لیتر بنزین به مرز یکهزار تومان افزایش می یابد.

با توجه به احتمال افزایش هزینه‌های جاری دولت در بودجه سال 1391، قطعا عرضه بنزین با قیمت‌های فعلی برای دولت صرفه اقتصادی ندارد.

ناشناس
United States of America
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
يادش بخير!‌ در دولت خاتمي بنزين كه ميخواست از ليتري 80 تومن بشه 100 تومن، داد بعضي از همين حضرات در اومده بود كه مردم از كجا بيارن پول بدن؟؟!!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
قیمت جهانی یعنی چی؟ مگه تو کشور امارات که مثل ما نفت داره قیمت بنزین چقدره؟ 1 درهم که سال پیش میشد 270 تومان امسال به همت آقایون شده 390 تومان. جالب اینجاست که با این رقم شرکت های خصوصی که بنزین رو به مردم میفروشن سود هم می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
خب این که معلومه نمیشه یهو قیمت بنزین رو ببرن آسمون. اولش کارت سوخت، بعد بنزین کمی گرون تر، بعدش بنزین آزاد، بعد بنزین کارتی صد تومنی، بعد بنزین 400 تومنی، بعدشم گرون شدن سی ان جی، بعد بنزین ایکس تومنی... خوب معلومه که به سر سی ان جی هم چی قراره بیاد. بعدش (...) تا عدالت همه گیر بشه. همه چی گاماس گاماس... این فقط بنزین بود
ناشناس
-
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
پول وده، پول زور وده!!
این نحوه استدلال دولته، حال دارین هنوز باهاش بحث منطقی می کنین ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
موافقم . فقط خواهشا ماهانه 20 درصد به قيمت بنزين اضافه شود تا به نرخ واقعي اش برسد( نرخ واقعي آن بي نهايت است ).فقط يادتان باشد نرخ تورم 6 درصد است و حقوق کارمندان نبايد سالانه بيش از 6 درصد افزايش يابد
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
-
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
چرا شبها جلسه ميگذارند؟
شب نشينيه؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
نباید فراموش کنیم که قیمت دلار در اغاز هدفمندی کمتر از هزار تومان بود پس اگر قرار محاسبه قیمتی داشته باشیم باید به این قیمت هم توجه داشته باشیم
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
خدایا خودت به داد مردم برس.به خدا با همین قیمتها هم نمیتونیم یک مسافرت بریم.رحم کنید به مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
برای دولت صرف نمی کنه!
برای مردم چی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
میگه خودم کردم که لعنت برخودم باد قبلا یگ گونی برنج برای سه ماه میگرفتم 10کیلویی برای 3 نفر حالا هر وقت پول دارم کیلویی میگیرم و با این طرح باید برنج دانه ای بگیرم
ناشناس
-
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
به نظر بنده باید قیمت سوخت به روز مثل تمام دنیا باشد ولی حداقل حداقل حقوق و مزایامون هم مثل اونا باشه!!!!!!!! اونوقت میشه جلوی اسراف و ریخت پاش را گرفت چون اگه کسی به قول مسئولین تو خونواده اش چند ماشین مدل بالا داشته باشه که ثروت مملکت را میریزه تو باکش و تو خیاباونا ویراژ میده قطعا اونقدر پول داره که بنزین 1000 یا حتی 2000 تومنی بخره و اگه هم کم بیاره یا دلش به حال پولش بسوزه!!!!!! به همون نسبت افزایش قیمت بنزین از سرمایه هایی که دستش هست حداکثر سوءاستفاده را میکنه و مردم را به دردسر میندازه و بازار را هر جور دوست داشته باشه میچرخونه و دولت هم نمیتونه شبانه روز و برای تمامی این افراد نگهبان بذاره و کنترلشون کنه بنابراین به راحتی نه تنها به هدفشون میرسن بلکه از سر طمع که عادت بسیاری از ما ایرانیها هست!!!!!! به بالاتر از اون هم میرسن و اینطوری میشه که یه تورم ساختگی بوجود میاد که علت اصلیش نبود فرهنگی به نام همدلی و احساس مسئولیت در قبال همدیگر در یک جامعه و یک تصمیم بدون در نظر گرفتن این فرهنگ می باشد!!!!!!!!!! و دود یه تصمیم فقط به چشم قشر فقیر و متوسط جامعه خواهد رفت.
ناشناس
-
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
قيمت فروش نفت ايران به دليل تحريم ها كم تر از80 دلار است ونبايدآن را صد دلار خليج فارس درنظرگرفت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
ذکر چند نکته لازم می باشد...
اولا مگه من مصرف کننده دارم ماشین با کیفیت جهانی سوار می شم که قیمت بنزین رو هم جهانی بدم؟؟ بله همه ایرانی ها دوست دارند ماشینشون رو با کیفیت و قیمت جهانی بخرند و در اون صورت بنزین رو هم با قیمت بالا استفاده کنند..
دوم اینکه مردم نباید هزینه ناکارآمدی پالایشگاه ها و سیستم پخش رو بدند!!! کشوری که خودش دارای نفت و گاز هست اگر بخواهد اون رو به قیمت جهانی به مردمش برسونه پس باید همه چبزش رو هم مثل جهان بکنه از جمله سطح درآمد مردمش رو..
سوم اینکه من که تو شهر بزرگ به دلیل عدم توسعه حمل و نقل عمومی و کوتاهی دولت و غیره مجبورم از خودرو شخصی استفاده کنم چرا باید جور هزینه های دولت در پرداخت یارانه به مردم رو بکشم؟؟
چهارم اینکه این همه هزینه شد برای کارت سوخت حالا حذف بشه که چی بشه؟؟؟ پول این رو کی داد جز مردم و بیت المال؟؟ بهتر نبود مثل برخی کشورها سیستم هوشمند دیگری طراحی میشد که نه صرفا برای سهمیه بندی بلکه در آینده هم برای پرداخت هوشمند و بدون نیاز به کارت و صرف وقت از اون استفاده بشه؟؟؟ (در برخی کشورها سیستم هوشمندی روی خود خودرو نصب می کنند که با ورود به پمپ بنزین خودرو شناسایی شده و بعد از سوخت گیری هزینه اون هم از اعتبار شخص کم میشه)
و آخر اینکه با محاسبه ساده ای می شه هزینه استفاده از یک خودروی معمولی مثل پراید رو در ایران محاسبه کرد که در هر کیلومتر پیمایش مسیر چیزی در حدود دو برابر این هزینه نسبت به خودرویی با کیفیت بهتر و رنج قیمتی مشابه در کشورهای دیگه بدست می اید....
مشکل ترافیک و غیره هم هیچ ارتباطی به تعداد خودرو نداره اگه دولت سیستم حمل و نقل رو گسترش نداده.. اگه به مردم آموزش رانندگی درست داده نمیشه... اگه تمام ادارات و شرکت ها در نقاط خاصی از شهرها جمع شدن و هزار اگر دیگه که هیچ کدوم در اختیار من و دیگر مردم نیست پس چرا در نهایت باز این مصرف کنندست که باید هزینه بپردازه؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
سلام بابا چرا دولت هی میگه قیمت واقعی قیمت واقعی چرا نمی گه حقوق واقعی چرا قیمت واقعی یه پرایدیا سمند رو نمی گه.چرا یه نماینده مجلس که حداقل فیش حقوقی اش دو میلیون تومان است البته بجز موارد دیگر درآمدشان میاد و حداقل حقوق رو چهارصد هزار توان اعلام میکنه آیا خودش که مجلس بهش ماشین و بقیه امکانات رو میده می تونهبا چهرصد هزار تومان زندگی کنه که یه کارگر مستاجر بتونه.
تازه ترین عناوین