روایت تصویری از جامعه
فرارو- پس از پايان عمر انواع خودروهاي سبك و سنگين و جايگزيني با محصولات جديد، منطقيترين روش، جمعآوري و بازيافت اين خودروهاست.
اين كار علاوه بر منافع اقتصادي و صنعتي، به حفظ محيط زيست نيز كمك ميكند؛ به عنوان نمونه حدود 7 هزار مركز اسقاط و بازيافت خودروهاي فرسوده در سراسر خاك ايالات متحده امريكا فعاليت ميكنند كه موجب اشتغال بيش از 40 هزار نفر شده است.
اين صنعت يكي از مهمترين منابع تأمين مواد اوليه براي صنايع فولادسازي است و ارزش افزوده آهن قراضه حاصل از خودروهاي فرسوده به مراتب بيشتر از مصرف سنگ آهن است. به همين دليل فولاد توليد شده از منبع خودروهاي فرسوده به مراتب ارزانتر از فولاد حاصل از تبديل سنگ آهن است.
براساس يك تحقيق علمي، در كارخانههاي ذوب آهني كه به جاي سنگ آهن با سولفور بالا از آهن قراضه كم سولفور استفاده ميشود، آلودگي هوا تا 86 درصد و آلودگي آب تا 76 درصد كاهش مييابد. گروهي از كارشناسان امريكايي با بررسي اين موضوع دريافتهاند كه آلودگي استفاده از آهن قراضه خودروهاي فرسوده بسيار كم است. به همين دليل توصيه ميشود اين روش بيشتر مورد استفاده قرار گيرد.
كارخانهها و مراكز اسقاط و بازيافت از نظر حجم و اندازه ميتوانند اشكال گوناگوني داشته باشند؛ گروهي در حد كارگاههاي كوچك با ظرفيت پايين و گروهي به عنوان كارخانههاي مجهز و مكانيزه فعاليت ميكنند. در برخي از اين مراكز كه از امكانات خوبي برخوردارند، چند مرحله در يك مكان انجام ميگيرد اما در مراكز كوچك، تنها بخشي از فرايند بازيافت در يك مكان واحد صورت ميپذيرد.
در کشور ما نیز محل های اسقاط خودرو عمل جدا کردن تکه های مختلف خودورو های از رده خارج را انجام می دهند؛ در این مراکز در عین حال که بخشه ای قابل بازیافت خودرو ها جداسازی می شوند بخش های قابل استفاده آنها دوباره به چرخه لوازم یدکی ها باز می گردند.
اوراقچی ها در این مراکز اتومبیل های خراب و تصادفی را می خرد و اجزای قابل استفاده آن را جداگانه می فروشد.
در همین رابطه عکاس خبرگزاری فارس با حضور در یکی از این محل ها تصاویری از گورستان خودرو های اسقاطی تهیه کرده که در ادامه مشاهده می کنید.