bato-adv
bato-adv

نامه «مريل استريپ» به اصغر فرهادی

«جدايي نادر از سيمين» تنها يك فيلم در سينماي ايران نيست، بلكه فرصتي است براي تكرار نام كشوري كه دوستش داريم در گوشه و كنار جهان، نه چون هميشه و از منظر متداول و مرسوم سياست‌هاي بين كشورها و حكومت‌ها، بلكه به عنوان نگاه مردمي كه مي‌شود دوست‌شان داشت و با آنها همدل بود.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

«جدايي نادر از سيمين» تنها يك فيلم در سينماي ايران نيست، بلكه فرصتي است براي تكرار نام كشوري كه دوستش داريم در گوشه و كنار جهان، نه چون هميشه و از منظر متداول و مرسوم سياست‌هاي بين كشورها و حكومت‌ها، بلكه به عنوان نگاه مردمي كه مي‌شود دوست‌شان داشت و با آنها همدل بود.

فيلم «جدايي...» با يا بي‌كارگردانش به اين سو و آن سوي جهان سفر كرد و از آن استقبال شد. سفرهاي جهاني اين فيلم از ايران آغاز شد و از جشنواره فيلم فجر، كمي بعدتر در سينماهاي ايران نشان داده شد و مردم از آن استقبال كردند و بعد اين حس مشترك به سراسر جهان منتقل شد تا مردم به تماشايش بنشينند و همچون ما بغض كنند، قاضي و راوي شوند و درگير شخصيت‌ها. به هر كشوري رفت، تحسين منتقدان و مردم را برانگيخت و برخي از هنرمندان به تحسين در گفت‌وگوها و محافل سينمايي اكتفا نكردند و به فرهادي نامه نوشتند.

در روزهايي كه بحث جنگ با ايران پررنگ بود و هر روز خبري در اين‌باره منتشر مي‌شد و جنگ‌طلبان در رسانه‌هاي جهاني بر طبل جنگ عليه ايران مي‌كوبيدند، سخنان «اصغر فرهادي» به عنوان سازنده فيلم «جدايي» در اسكار و پيش از آن در گلدن‌گلوب، سخن از صلح بود، به نمايندگي از مردمي كه رسانه‌ها تصويري ديگر از آنان ارايه مي‌كردند. يكي از آنان كه به اصغر فرهادي نامه نوشت، «مريل استريپ» بود؛ بانويي كه 17 بار نامزد اسكار شده بود و سه بار برنده آن، بانويي كه لوح تقدير نامزدشدن فيلم «جدايي» در اسكار 84 را به «اصغر فرهادي» داده است.

او در نامه‌اي نكته‌هايي را درباره اين فيلم بيان كرد كه زاويه ديدي ديگر را رو به اين فيلم مي‌گشايد و آن را نه به عنوان فيلم و اثر هنري، كه به عنوان تجلي يك اتفاق انساني در قالبي هنري مي‌ستايد.

او چنين مي‌نويسد: «نمي‌دانم آيا اصغر فرهادي زماني كه فيلمش را مي‌ساخته آگاه بوده كه بر خلاف نام فيلم، تاثير جهاني «يك جدايي» مردم را به هم نزديك خواهد كرد؟! نزديك كردن ما و مردم ايران، تا از طريق داستان خانواده‌اي در حال گسست و پيچيدگي‌هاي اخلاقي و عاطفي‌شان، خانواده‌هاي ما و ايرانيان را به هم نزديك كند.»

مريل استريپ در توصيف جزييات مطرح شده در كارگرداني اين فيلم مي‌نويسد: «او اين كار را با ظرافت انجام مي‌دهد، با ارايه تصويري صميمي از پيشخوان آشپزخانه‌اي در تهران يا با نشان دادن پرتره كوچكي از انيشتين يا نقاشي ديگري از وايت به نام دنياي كريستينا. او به ما اجازه همدردي با مردي را مي‌دهد كه به تازگي تركش كرده‌اند، جايي كه براي يافتن تنظيم درست ماشين لباسشويي در تكاپوست. او مي‌گذارد تا ما عمل دردناك و سرشار از عشق شست‌وشوي پدري پير را باز‌شناسيم و مي‌گذارد شوك حاصل از بازي كودكي كه پيچ دستگاه اكسيژن را باز و بسته مي‌كند و باز مي‌بندد و باز مي‌كند را حس كنيم. همچنان كه سرنوشت با زندگي ما در حال بازي است.»

بانويي كه او را در اخلاق و ماندگاري در سينما تحسين مي‌كنند، چنين به رمزگشايي از فيلم «جدايي» مي‌پردازد: «او مي‌گذارد در خستگي مفرط قاضي‌اي سهيم شويم كه مي‌خواهد پنجره دفتر كم هوايي كه در آن تصميمات دشوار مي‌گيرد، چارتاق باز باشد:
-چه چيز هل دادن است، چه چيز ضربه زدن؟
-چه كسي پرت شد، چه كسي از حال رفت؟
-چه كسي دروغ گفته، چه كسي غيرقابل اطمينان است؟
-چه كسي خوب است، چه كسي بد؟
چگونه مي‌توان همه اينها را در جاي خود قرار داد؟ و ببينيد چه ميزان گذشت در دل مردمي است كه تحت قواعدي بي‌گذشت زندگي مي‌كنند.»

استريپ فيلم «جدايي» را فراتر از تمام همه ابزاري دانست كه مي‌تواند كشورها را به هم نزديك يا از هم دور كند. او نامه‌اش را با چنين عباراتي پايان مي‌دهد: «با ساختن اين فيلم دلپذير، اصغر فرهادي كاري كرد كه هيات‌هاي ديپلمات و اخبار روزنامه‌ها از آن عاجزند. او گذاشت تا ما خود را در آينه زندگي ديگران ببينيم و مخمصه‌هاي يكديگر را درك كنيم. مخمصه انسانيت مشترك‌مان را. اين كنش، كنشي سياستمدارانه است. در دنيايي كه مسير تماشا در آن با بدبيني و تلخي مسدود است، نياز داريم تا هنرمندان تصوير را وضوحي بهتر ببخشند. ما به «يك جدايي» محتاجيم تا به هم نزديك‌مان كند.» اصغر فرهادي براي همان يك لحظه دلنشيني كه مردم زيادي را در ايران خوشحال كرد به عنوان چهارمين چهره مجله تايم از سوي مردم برگزيده شد. اين آغاز راهي است كه او به عنوان يك هنرمند در آن قرار گرفته است و تا اكنون نشان داده است كه اين مسير را با هوشياري ادامه مي‌دهد.


ناش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
لعنت به اصغر فرهادي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
توهین نکنیم بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
" جايي كه براي يافتن تنظيم درست ماشين لباسشويي در تكاپوست."
این قسمت رو خیلی خوب اومده مریل خانم!
اقایون که خوش به حالشون شده بیشتر خوشحالی کنند چون که درک درستی از مردم ما داره!!
امریکا دوستان عزیز توجه داشته باشند اگه شما نفت رو مفت بهشون بدید یکم هم سواری روش بدید شاید افتخار عنوان نوکر خوب را به شما عطا کردند.اونوقت خوشحالیتون صد چندان بیشتر هم خواهد شد.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
روش نقد و تحلیل فیلم را یاد بگیر آقای فراستی
آرش
Finland
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
اي كاش به ارزش و اثر انكار ناپذير اصغر فرهادي ها براي اين مملكت بيشتر فكر كنيم.
حامد
United States of America
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
نکته خوبی که بهش اشاره کرده اینه که، اصغر فرهادی زندگی خود ما رو در آینه زندگی دیگران به ما نشان داد.
اون روزی هم که این فیلم رو برای اولین بار دیدم، این مهمترین نکته ای بود که در این فیلم دیدم و من رو به تحسین آن واداشت
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
زنده باد اصغر فرهادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
اين كسايي كه ميان منفي ميدن نميدونم چه جانوراني هستن؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
لطفا اگر تمام نامه را در اختیار دارید برای آقای فراستی بفرستید من هزینه اش را میدهم.
mohamad
United Arab Emirates
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
باید منتظر بود تا از امروز داد کیهان و فرج سلحشور و امثال این هادر بیاید که این خانم جاسوس و...... امریکایی!!!!! از فرهادی تقدیر کرده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
كاش بعضي ها به اشتباهشون درباره اين فيلم اعتراف كنند و مدام با تخريب ديگران ارزش هاي يك اثر را زير سئوال نبرند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
باز هم دیگران بیش از ما به ما ارزش میگذارند
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
باز هم دیگران بیش از ما به ما ارزش میگذارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
با تشکر از سایت فرارو بخاطر درج نظرات این هنرمندسر شناس و درود به فرهادی عزیز به خاطر ساختن این فیلم که تحسین جهانیان را بر انگیخت و همچنین به خاطر رساندن پیام صلح خواهی مردم ایران به جهان در هنگام دریافت جایزه اسکار
کسری
United Arab Emirates
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
مریل استریپ انسان بزرگ و عاری از فخر فروشی و تکبرهای رایج زمانه است این جدایی چه پدیده هایی از ظرافت انسانها بنمایش می گذارد و این نمایش گویی پایان ندارد.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
همه ارزش فرهادی را فهمیدند الا ما
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
گفته های مریل استریپ من رو خیلی خوشحال کرد ولی یادمون به فیلم بچه های آسمان بیافتد که چرا اسکار نگرفت.به قول اصغر فرهادی" مردم کشور ما انسانهای صلح طلبی هستند"ولی هیچ وقت سیاسیون کشورهای بیگانه رو فراموش نکنیم و بدونیم که هیچ کس بیشتر از مسولان کشورمون دلش به حال مملکت نمیسوزه پس بیشتر فکر کنیم که چرا اسکار گرفت یا چرا این فیلم رو بعد از اسکار تو اسراییل نشون میدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
حالت خوبه؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv