bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۳۳۴۷

حكم شرعي ساخت مسجد با هزينه‌هاي گزاف

جمعي از مراجع عظام تقليد به استفتايی درباره‌ حكم شرعي «ساخت مساجد با هزينه‌هاي گزاف، سخنراني ائمه جماعات در ميان دو نماز و...» پاسخ دادند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

جمعي از مراجع عظام تقليد به استفتايی درباره‌ حكم شرعي «ساخت مساجد با هزينه‌هاي گزاف، سخنراني ائمه جماعات در ميان دو نماز و...» پاسخ دادند.

متن كامل سوالات و پاسخ آيات عظام مكارم شيرازي، موسوي‌اردبيلي، نوري همداني، شبيري زنجاني،‌ علوي گرگاني و حسيني‌زنجاني به اين شرح است:

1ـ ساخت مساجد با هزينه‌هاي گزاف چه حكمي دارد؟

آيت‌الله‌ ناصر مكارم شيرازي
اسراف و تبذير در هيچ كاري صحيح نيست ولي اگر مسجد، مسجدي است كه نشانه شكوه و عظمت شيعه است مصداق اسراف نيست.

آيت‌الله موسوي اردبيلي
چنانچه هزينه از اموال عمومي باشد لازم است اولويت‌ها ملاحظه شود و اگر اموال اشخاص باشد رعايت اولويت‌ها بهتر است. محكم‌كاري نسبت به ساختمان مسجد كار پسنديده‌اي مي‌باشد ولي مناسب نيست كه از جهت ظاهرسازي، اشرافي تلقي شود و بنا بر احتياط واجب نبايد با طلا زينت شود.

آيت‌الله نوري همداني
موارد مختلف است.

آيت‌الله شبيري زنجاني
ساخت مساجد از شعاير الهي است و تناسب ساخت با مكان، زمان و شرايط مسجدي كه ساخته مي‌شود لحاظ مي‌گردد.

آيت‌الله علوي گرگاني
ساخت مساجد با توجه شرايط منطقه و لزوم وسعت آن بايد آبرومندانه انجام شود ولي از به كار بردن زخرف و تزئينات نابجا بايد خودداري شود.

آيت‌الله عز‌الدين حسيني
ساخت مسجد مستحب است و آنچه بنا بر مشهور حرام است زينت كردن مسجد با طلاست.

2ـ سخنراني ائمه جماعات در ميان دو نماز چه وجهي دارد؟

آيت‌الله‌ ناصر مكارم شيرازي
در صورتي كه كوتاه باشد كار خوبي است.

آيت‌الله موسوي اردبيلي
في‌نفسه اشكال ندارد ولي نبايد باعث ايجاد خستگي در نمازگزاران و در نتيجه عدم رغبت آنان براي شركت در نماز جماعت شود.

آيت‌الله نوري همداني
سزاوار است بر اساس مقتضيات حال نمازگزاران عمل شود.

آيت‌الله شبيري زنجاني
امام جماعت بايد با در نظر گرفتن مامومين و شرايط آنها زمان برپايي نماز، فاصله بين دو نماز، آداب و ادعيه و سخنراني را تنظيم كند. بنابراين چنانچه مصلحت نمازگزاران رعايت گردد عمل مزبور مناسب است.

آيت‌الله علوي گرگاني
در حدي كه موجب گريز مامومين و نمازگزاران از مسجد نشود اشكال ندارد.

آيت‌الله عز‌الدين حسيني
بهتر است سخنراني را بعد از دو نماز ايراد كنند تا افرادي كه كار دارند از فيض دو نماز محروم نشوند.

3ـ تسلط نداشتن ائمه جماعات بر قرائت صحيح نماز داراي چه حكمي است؟

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي
بايد با زبان خوب آنها را راهنمايي كرد كه قرائت را كاملا اصلاح كنند به طوري كه در نزد اهل زبان عربي صحيح محسوب شود هر چند تزئينات تجويدي در آن نباشد.

آيت‌الله موسوي اردبيلي
بايد قرائت امام جماعت به نظر عرف عرب صحيح باشد علاوه بر آن هر چه قرائت فصيح‌تر باشد بهتر است.

آيت‌الله نوري همداني
به مساله 1450 توضيح‌المسائل مراجعه نماييد.

((مساله 1450) امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعه دوازده امامي و عادل حلال زاده باشد و نماز را بطور صحيح بخواند و نيز اگر ماموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد و اقتدا کردن بچه مميز که خوب و بد را مي فهمد به بچه مميز ديگر مانعي ندارد اگر چه آثار جماعت بر او مترتب نمي‌شود.)(منبع: www.aviny.com)

آيت‌الله شبيري زنجاني
اگر قرائت نماز را غلط مي‌‌خواند اقامه جماعت به امامت فرد مزبور صحيح نيست.

آيت‌الله علوي گرگاني
بايد امام جماعت نماز را صحيح بخواند ولو آنكه از جهات تجويدي در حد اعلا نباشد.

آيت‌الله عز‌الدين حسيني
امام جماعت بايد فاتحه و سوره را صحيح بخواند و اگر در قرائت حمد و سوره اشكال داشته باشد اقتدا به وي جايز نيست.

4ـ اقامه طولاني نماز جماعت كه خستگي نمازگزاران و يا ترجيح اقامه نماز به صورت فرادي را به همراه داشته باشد، چه حكمي دارد؟

آيت‌الله‌ ناصر مكارم شيرازي
در دستورات ديني وارد شده است كه بر طبق توان ضعيف‌ترين ماموم بايد نماز جماعت انجام شود و اعتدال را در همه چيز بايد رعايت كرد.

آيت‌الله موسوي اردبيلي
اصل طولاني بودن نماز كار خوبي است ولي در نماز جماعت جهات ديگر از جمله رعايت حال ديگران مخصوصا ضعفا مناسب است، رعايت شود.

آيت‌الله نوري همداني
از جواب مساله 2 معلوم شد.

آيت‌الله شبيري زنجاني
امام جماعت مناسب است رعايت ضعيف‌ترين مامومين را بنمايد و با طولاني شدن نماز موجب خستگي يا ترك نماز نمازگزاران نگردد.

آيت‌الله علوي گرگاني
بايد نمازهاي جماعت را طولاني ننمايند بلكه بايد طوري اقامه جماعت شود كه مردم به نماز جماعت استقبال نشان دهند.

آيت‌الله عز‌الدين حسيني
آنچه بر امام جماعت مستحب است مراعات حال اضعف مامومين است يعني حال ناتوان‌ترين را مراعات نموده تا مجبور نشود نمازش را فرادا بخواند.

برچسب ها: مسجد مرجع شرع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
من كاري به فتاواهاي اين آقايون ندارم اما خوب ميدونم كه پيامبر عزيز فرمودند :
چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
انتشار یافته: ۱