bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۷۷۷۲

تاثير آي فون 5 بر بازار موبايل‌هاي هوشمند

در حالی که بازار موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر همچنان رونق گرفته است، رقابتی سخت در بازار این محصولات ایجاد شده است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
در حالی که بازار موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر همچنان رونق گرفته است، رقابتی سخت در بازار این محصولات ایجاد شده است.

درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های تولیدکننده مدل‌های مختلف و متنوعی را با فاصله کم روانه بازار می‌کنند تا سهم خودشان از این بازار داغ و پررونق را حفظ کنند.

از طرفی کاربران و علاقه‌مندان تکنولوژی با ورود موبایل‌های هوشمند جدید به بازار سعی دارند محصولات فعلی خودشان را ارتقا داده و یک مدل جدید و به روز را بخرند.

در این میان ورود مدل‌های جدید گوشی پرطرفدار آی‌فون به بازار همیشه با جنجال‌های زیادی همراه بوده است. در همین راستا ورود جدیدترین نسخه این گوشی یعنی آی‌فون 5، موج جدیدی از خریداران را روانه بازار کرده است.

حالا شرکت‌های رقیب هم سعی دارند حضور پر رنگ‌تری در این بازار داشته باشند و به همین علت تمرکز بیشتری بر طراحی و تولید موبایل‌های آندرویدی کرده‌اند.

با این اوصاف است که اغلب کارشناسان و تحلیلگران بازار موبایل‌های هوشمند معتقدند که جنگ رقابتی در این بازار در حال حاضر میان گوشی‌های آی‌فون و موبایل‌های آندرویدی است.

با فراگير شدن موبایل‌های هوشمند در جهان و عرضه محصولات جديدتر و ارزان تر تمايل مردم براي خريد اين محصولات بيشتر شده است. موسسه تحقیقاتی نیلسون به‌تازگی تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد در تابستان امسال دو سوم افرادي که در آمريکا قصد خريد گوشی‌های موبایل را داشته‌اند، سراغ موبایل‌های هوشمند رفته‌اند.

براساس این آمار تعداد کاربران موبایل‌های هوشمند همچنان در آمریکا با سرعت زیادی رشد می‌کند و انتظار می‌رود بيش از نيمي از کاربران گوشی‌های موبایل در اين کشور را کاربران موبایل‌های هوشمند تشکیل بدهند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که موبایل‌های هوشمند آندرويدي همچنان محبوب‌ترين در ميان آمريکايي‌ها هستند و سهم 8/51 درصدي را به خود اختصاص داده‌اند.

موبایل‌های هوشمند مبتني بر سيستم‌عامل iOS شرکت اپل هم با سهم 3/34 درصدي در مکان دوم این بازار قرار دارند.

یک شرکت پژوهش در زمينه فناوري اطلاعات در آمريکا اعلام کرد که فروش تلفن‌هاي همراه در سه ماه دوم سال 2012 کاهش 3/2 درصدي داشته، اما فروش موبایل‌های هوشمند به 7/42 درصد افزايش يافته است.

فروش موبایل‌های هوشمند افزايش چشمگيري يافته و فروش گوشی‌های موبایل به کاربرها به 419 ميليون دستگاه در سه ماه دوم سال 2012 رسيده است، درحالي که تلفن‌هاي هوشمند 7/36 درصد از فروش کلي تلفن‌هاي همراه را تشکيل مي‌دهند.

آنشول گاپتا تحليلگر تحقيقاتي ارشد در گارتنر اظهار كرد: تقاضاي خريد در سه ماه دوم سال 2012 کاهش يافته است. فضاي اقتصادي چالش برانگيز و به تعويق انداختن به روزسازي‌ها توسط کاربر تقاضاي خريد را در بازار کاهش داده است.

تقاضا براي خريد تلفن‌هاي نيمه پيشرفته (feature phone) نيز به نحو چشمگيري کاهش يافته و بازار فروش تلفن‌هاي همراه را تضعيف کرده است.

گاپتا افزود: تلفن‌هاي هوشمند شناخته شده توليدکنندگان مشهور مانند آيفون 5 اپل مي‌تواند فروش بازار تلفن‌هاي هوشمند را ارتقا دهد، اگرچه در اين ميان تلفن‌هاي نيمه پيشرفته با فشار روبه‌رو مي‌شوند. در سه ماه دوم سال 2012 فروش تلفن همراه سامسونگ همچنان قوي باقي مانده و اين ميزان نسبت به سه ماه دوم سال 2011 افزايش 5/29 درصدي داشته و همچنان از نوکيا و اپل پيشي گرفته و در صدر جدول باقي مانده است.

اين رشد به واسطه آمار فروش تلفن‌هاي هوشمند گلکسي سامسونگ به وجود آمد، به اين معنا که تلفن‌هاي هوشمند اکنون 4/50 درصد از تمام تلفن‌هاي سامسونگ يا 6/45 ميليون دستگاه را تشکيل داده است. براساس اعلام گارتنر، گلکسي S3 پرفروش ترين دستگاه آندرويدي در سه ماه دوم سال 2012 بود.

با توجه به عرضه آي‌فون جديد، گارتنر اظهار كرده است که ممکن است اپل در سه ماه سوم سال 2012 با رکود بيشتري در فروش تلفن‌هاي خود روبه رو شود. اين درحالي است که اين شرکت آماده خواهد بود از فروش زمان تعطيلات در آمريکاي شمالي و اروپاي غربي نهايت استفاده را داشته باشد.

براساس اظهارات اين تحليلگر تحقيقاتي، سامسونگ و اپل همچنان بازار تلفن‌هاي هوشمند را تسخير کرده‌اند و روي هم رفته نيمي از سهم بازار را در اختيار دارند و شکاف را با ساير توليدکنندگان افزايش داده‌اند، اين در حالي است که هيچ توليدکننده تلفن‌هاي هوشمند ديگري نيست که سهمي نزديک به 10 درصد در اختيار داشته باشد.

سامسونگ در رقابت براي تبديل شدن به برترين توليدکننده موبایل‌های هوشمند، از اپل پيشي گرفته و سهم بازار سيستم‌عامل باز آن در سه ماه دوم سال 2012 يک و نيم برابر اپل شده است.

فروش تلفن‌هاي همراه نوکيا 8/14 درصد در سه ماه دوم سال 2012 کاهش يافته است. نوکيا به شدت با چالش توليدکنندگان جديد رو به رو است.

در همین راستا موسسه تحقیقاتی AYTM به‌تازگی گزارشی از جدیدترین آمارها و جزئیات به دست آمده درباره بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را منتشر کرده است.

این آمارها بیشتر با تمرکز بر کاربرانی ارائه شده است که تا شش ماه آینده قصد خرید یک موبایل هوشمند را دارند.

نتیجه این تحقیقات همراه با آمارها با همکاری وب‌سایت Mashable به صورت یک اینفوگرافی درآمده است. این اینفوگرافی را در اینجا می‌بینید.