bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۹۷۹۸

گذر از۲۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در دولتهای نهم و دهم

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
در آستانه 29 مهرماه ، روز ملی صادرات ، وزیر صنعت معدن و تجارت با استناد به آمارهای رسمی گفت: پیش بینی می‌شود مجموع ارزش صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی طی دولتهای نهم و دهم بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در پایان شش ماه نخست سال ۹۱ با رشد 30 درصدی ، از 21 میلیارد دلار عبور کرده ، تصریح کرد: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته و رشدی که در ماه‌های اخیر در روند صادرات کالاهای غیر نفتی شاهد بودیم انتظار می‌رود این میزان در پایان امسال از مرز ۵۰ میلیارد دلار گذر کند.

وی با تاکید براینکه رشد 149 درصدی ارزش صادرات غیر نفتی فراتر از اهداف برنامه چهارم توسعه بوده ، تصریح کرد: از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال ۹۰ بالغ بر ۱۷۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ( با احتساب میعانات گازی) محقق شده و رقم خدمات فنی و مهندسی صادر شده نیز حدود 20 میلیارد دلار بوده است.

غضنفری ابراز امیدواری کرد ،  رقم ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در یک دوره هشت ساله (تا پایان دولت دهم ) محقق شود که این امر نشان از کارنامه موفق دولت در این حوزه و به بار نشستن اقدامات انجام شده برای کاهش وابستگی به صادرات نفت دارد.

وزیر صنعت معدن و تجارت می گوید: رشد صادرات غیرنفتی درشرایطی محقق می شود که غرب با انواع تحریم و فشارهای ناجوانمردانه به اقتصاد ایران درتلاش است تا مانع تداوم تعاملات ایران با دیگر کشورهای جهان شود.

غضنفری همچنین با گرامیداشت 29 مهرماه روز ملی صادرات ، گفت که دراین مراسم که عصر روز شنبه (فردا) برگزار می شود ، نزدیک به 50 صادر کننده مورد تقدیر قرار می گیرند .

وی یادآور شد: بیش از 90 درصد ازمنتخبین شانزدهمین روز ملی صادرات شرکت های غیر دولتی هستند. وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: برای اولین بار از میان منتخبین چهار شرکت واجد شرایط صادر کننده ممتاز ملی شده اند ، این شرکت ها در کارنامه خود سابقه پنج مورد انتخاب به عنوان صادر کننده نمونه را در سال های قبل دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در راستای اجرای احکام برنامه پنجم  توسعه وجهت گیری دولت به سمت توسعه صادرات با ارزش افزوده و فناوری  بالا وحمایت از صادرات محصولات تجاری تحت برند، شاخص های برند سازی و فناوری در کالاهای صادراتی از ضریب ویژه در رتبه بندی شرکت ها درسال جاری برخوردار بوده است.