در پی گله مندی کاپیتان شهبازی در خصوص بازنشسته شدن اجباری و زود هنگام اش ، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته است: «خلباني كه قرار است در يك هواپيما فرماندهي آن هواپيما را بر عهده بگيرد و جان صد، دويست يا سيصد نفر در اختيار وي گذاشته شود تا پرواز كند؛ هر مسئله اي كه باعث شود فكر اين خلبان مشغوليتي پيدا كند؛ مي تواند باعث شود كه به آن خلبان تذكر داده شود. چون اولين اشتباه خلبان در هنگام پرواز مي تواند آخرين اشتباه وي باشد و منجر به يك فاجعه انساني شود.»
هفته گذشته پس از تغییر چندین باره مکان کنفرانس خبری کاپیتان شهبازی، حلبان سرافراز ایران ایر، وی در منزل خود با خبرنگاران دیدار کرد و از خانه نشین شدن اجباری اش اظهار ناراحتی و تعجب کرد.
کاپیتان شهبازی با اشاره به اینکه "به لطف مسئولان ایران ایر ۹ سال زودتر از موعد بازنشسته شدهام و هم اکنون سه ماه است که حکم بازنشستگی اجباریام ابلاغ شده است و خانه نشین هستم"، تصریح کرد: در طول یک سال گذشته بارها رفتار مسئولان ایران ایر با شخص من رفتار نامناسبی بود و از من خواسته شد تا فعالیتهای اجتماعی خود را در راستای پیگیری چرایی رفتار ناجوانمردانه آمریکا در تحریم ها علیه ملت ایران، کنار بگذارم در حالی من خود را سرباز این ملت میدانم و حاضر نیستم حتی به قیمت خانه نشین شدنم دست از رسالت خود بر داردم.
وی ادامه داد: از ۱۴ اسفند سال گذشته که در اجلاس حقوق بشر ژنو به عنوان تنها خلبان مهمان در این اجلاس شرکت کردهام، مسئولان ایران ایر رویکرد مناسبی با من ندارند و با وجود تاییدیه وزیر راه، مشکلاتی برای من ایجاد شده است. این در حالی است که من در یک سال گذشته در حوزه تخصصی و در فعالیتهای اجتماعی کوچکترین کم کاری را نکردهام؛ اما نکته جالب این است که از من میخواهند فعالیت اجتماعی خود را تمام کنم تا بتوانم بار دیگر در مسند خلبانی به هموطنان خود خدمت کنم.
وی گفت: هر خلبانی دو سوم فعالیت خود را آموزش میبیند و تنها یک سوم فرصت برای خدمت رسانی من نیز در شرایطی که میتوانم خلبانی کنم ناچارم به دلیل سیاست های نادرست ایران ایر از این کار دست بکشم و خانه نشین شوم.
خانه نشینی این خلبان پر افتخار ایرانی باعث شد فرارو علت این امر را از روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران جویا شود.
آقای شاهرخ نوش آبادي، مديركل محترم روابط عمومي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) در گفتگو با فرارو گفت: «من دقيقا نمي دانم چند وقت است كه ايشان بازنشسته شده اند، اما مي دانم كه مشغول كارهاي تسويه حساب خود هستند.»
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايشان بازنشسته اجباري شده اند؟ گفت: «خير. اصلا اين موضوع امكان ندارد. مگر مي توان كسي را در دولت بازنشسته اجباري كرد؟ فرد زماني بازنشسته مي شود كه سابقه كار او پُر شده باشد.»
نوش آبادي در پاسخ به اين سوال كه كاپيتان شهبازي عنوان كرده اند که ايران اير ايشان را 9 سال زودتر از موعد بازنشسته كرده است؟، گفت: «خير. ايشان گفتند مي توانند 9 سال ديگر كار كنند. اين دليل نمي شود كه سابقه ايشان پُر نشده باشد.»
وی ادامه داد: «ايشان در همان مصاحبه عنوان كردند 35 سال است كه مشغول به كار مي باشند. قانون دولت مي گويد يك نفر كارمند مي تواند 30 سال كار كند. حالا من اميدوارم ايشان 120 سال عمر با عزت كنند و به جاي 9 سال 90 سال ديگر بتوانند كار كنند.»
مدیرکل روابط عمومی هما اظهار کرد: «شغل خلباني همچون پزشكي يك شغل بسيار بسيار حساس است. دوره آموزشي پزشكان هيچ وقت تمام نمي شود و همواره در حال آموزش هستند. خلباني هم به همين صورت است و اينكه كاپيتان شهبازي گفتند دو سوم خلباني آموزش است و يك سوم آن كار است، من نمي دانم.»
نوش آبادي در توضيح علت بازنشستگي كاپيتان شهبازي تاكيد كرد: «دليل خاصي نمي تواند داشته باشد. وقتي 30 سال سابقه من پُر شود چه دليلي مي تواند داشته باشد كه من را بازنشسته كنند. خب 30 سال من پُر شده و بازنشسته مي كنند.»
وی ادامه داد: «اما امكان دارد مثلا مديريتي كه اكنون با من كار مي كند بگويد آقاي نوش آبادي ما به خدمات شما نياز داريم، شما را يك يا دو سال ديگر تمديد مي كنيم؛ يا اينكه مي گويند ما ديگر به شما نيازي نداريم، شما 30 سال خدمت كرديد، با عزت و افتخار بنده را بازنشسته مي كنند. دليل خاصي ندارد. شما دنبال چه دليلي مي گرديد؟»
نوش آبادی در پاسخ به این سوال که كاپيتان شهبازي عنوان كرده است كه هما با فعاليت هاي اجتماعي ايشان در راستاي مبارزه با تحريم صنعت هواپيمايي ايران مخالفت كرده و علت بازنشستگي اجباري ايشان هم همين موضوع بوده است، آیا شما اين موضوع را تكذيب مي كنيد؟، گفت: «من در صحبت هاي خود عرض كردم كه شغل خلباني شغل بسيار بسيار حساسي است. عرض كردم كه خلبان ها هم مانند پزشكان همواره در حال آموزش هاي مختلف هستند، براي آنكه از سيكل پروازي خود عقب نيفتند.»
حالا چند سوال:
پس اگر اجباری بازنشسته نشده، چرا توی 30 سالگی بازنشسته نشد؟؟
چرا توی سالی که ایشون جان بیش از 100 نفر رو از مرگ نجات داد، باید بازنشسته بشه؟
یک خلبان هم همانند دیگر افراد ممکن است مشکلات زیادی در عرصه مثلا خانوادگی یا اجتماعی داشته باشد و در طول رو با 100 ها مورد برخورد کند که ذهنش رو دگیر کند، آیا همه را بازنشسته میکنید؟ اصولا مگر میتوانید انسانی را پیدا کنید که درگیری دیگری به جز کار نداشته باشد؟ آیا شما انسان را با ربات اشتباه نگرفتید؟؟؟