bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۱۸۱۹
مجلس بررسی می کند؛

عامل افزایش قیمت خودرو چیست؟!

تلاش های دولت در تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است و خودرو سازان مشکل اصلی خود را بی پولی می دانند. از سوی دیگر نمایندگان مجلس به تاثیر افزایش قیمت ارز بر مشکلات صنعت خودرو تردید دارند و خواستار بازرسی از پارکینگ های این خودرو سازان هستند.

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
فرارو- در حالی که بر اساس آخرین آمار، تولید صنعت خودرو به نصف کاهش یافته است و خودرو سازان افزایش هزینه را عامل کاهش تیراژ تولید و افزایش قیمت آن می دانند قرار است فردا در مجلس تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان در خصوص عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت های خودروساز مورد بررسی قرار گیرد. نمایندگان به تاثیر افزایش قیمت ارز بر مشکلات صنعت خودرو تردید دارند و خواستار بازرسی از پارکینگ های این خودرو سازان هستند. 

به گزارش فرارو؛ براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مهرماه سال جاری در مجموع 69 هزار و 846 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این مقدار نسبت به تولید 159 هزار و 16 دستگاهی مهر سال گذشته، 56.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.

خودرو سازان این کاهش تولید را نتیجه افزایش هزینه در صنعت خودرو می دانند. اما ظاهرا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هنوز به افزایش هزینه تولید در خودروسازی ها باور ندارند. ایشان از وزیر صنعت در خواست کرده اند که گزارشی از روند افزایش قیمت خودرو به مجلسی ها ارائه کند.

همچنین پنجشنبه گذشته شرکت سایپا برای سومین بار در دو ماهه اخیر اقدام به درخواست افزایش قیمت داده است. این شرکت مانند سایر شرکتهای خودرو ساز داخلی افزایش هزینه تولید را عامل افزایش قیمت و کاهش تولید می دانند. 

سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است که قیمت تمام شده تولید پراید با احتساب ارز 2500 تومانی اتاق مبادلات حدود 15 میلیون تومان است و قیمت پیشنهادی فروش این محصول نیز پس از تایید سازمان حمایت اعلام خواهد شد.

هفته گذشته وزیر صنعت از عدم پایبندی شرکت ها حودرو ساز به شروط افزایش قیمت خودرو گله کرده بود. به گفته وی قرار بود که شرکت های خودرو ساز در  عوض افزایش قیمت خودرو ها بازار خودرو را مدیریت کنند که این اتفاق رخ نداده است.

این در حالی است که علي سبحاني‌فرد عضو کمیسیون صنعت و معدن عنوان می‌کند که به اعتقاد مجلسیان دلایل مقامات صنعتی کشور مبنی بر افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت خودرو نمی‌تواند خیلی قانع کننده باشد.وی تاکید می‌کند که افزایش قیمت در خودروهایی که ارزبری ندارند و مواد اولیه آنها هم در داخل تامین می‌شود تاکنون نتوانسته اعضاي کمیسیون صنعت و معدن را قانع کند.

وی همچنین اظهار كرد که به توجه به کاهش عرضه و کمبود خودرو در بازار خودروسازان باید در اين زمينه پاسخگو باشند. سبحاني در ادامه عنوان کرد که نمایندگان خواستار بازرسی پارکینگ‌های خودروسازان هستند تا اخلالی در عرضه خودرو صورت نگرفته باشد.

در همین زمینه امروز صادقی نیچ کوهی معاون تعزیرات تهران اعلام کرد: در یکی از پرونده های بزرگ، حساب یکی از خودروسازهای مطرح کشور به دلیل جریمه میلیاردی به اتهام گران فروشی و احتکار و نپرداختن مبلغ جریمه حسابهای بانکی اش مسدود شده که در مرحله بعدی اقدم به پلمپ این کارخانه می کنیم. وی گفت: ممنوع المعامله شدن محصولات این خوردو سازی هم در دستور کار تعزیرات قرار دارد.

از سوی دیگر دبیر انجمن خودروسازان کشور در نامه ای به رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، سیاست های این سازمان را در برخورد با نابسامانیهای اقتصادی موجب کاهش تولید و ضرر مصرف کننده دانسته است.

احمد نعمت بخش در نامه خود با اشاره به در خواست افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت از سوی خودروسازان و موافقت 16 تا 24 درصدی سازمان حمایت می نویسد که علیرغم چند برابر شدن قیمت مواد اولیه تولید داخل مانند فولاد و مس و ... و همچنین قیمت ارز در کشور سازمان حمایت همچنان به خواسته خودرو سازان بی اعتنا است.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی دستمزدها و افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت قطعات که 80 درصد قیمت خودرو را تشکیل می دهد، از سیاست های سازمان حمایت در پیگیری مشکلات خودرو سازات انتقاد کرد و از زیان 10 تا 500 میلیارد تومانی تمامی خودرو سازان خیر داد.
امروز همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از نامه‌نگاری روسای کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس به مسوولان اقتصادی کشور برای حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه خبر داد.
به گفته ساسان قربانی، روسای کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس به شدت پیگیر حل مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان هستند.

افزایش قیمت خودرو های داخلی در حالی صورت می گیرد که مصرف کنندگان از کیفیت این محصولات رضایت ندارند. به تازگی یکی شرکت خودروساز محصولات ثبت نامی خود را بدون سپرهای عقب و جلو به مشتری ارائه کرده است و همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از دریافت مجوز شماره‌گذاری پراید بدون کیسه هوا خبر داده و اظهار کرده است: «ظرف دو سه روز آینده شماره‌گذاری پرایدهای بدون کیسه هوا آغاز شده و این خودروها تحویل خریداران خواهد شد.» این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود که نصب کیسه های هوا در خودروهای داخلی اجباری شود.

تلاش های دولت در تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو تاکنون نتیجه ای در بر نداشته است و خودرو سازان مشکل اصلی خود را بی پولی می دانند. از سوی دیگر نمایندگان مجلس به تاثیر افزایش قیمت ارز بر مشکلات صنعت خودرو تردید دارند و خواستار بازرسی از پارکینگ های این خودرو سازان هستند. 

اگر احتکار خودرو سازان، آنطور که مجلسی ها می گویند حقیقت داشته باشد، با توجه به کاهش 50 درصدی تولید خودرو در چند ماه اخیر، ورود خودرو های احتکاری دردی را از این بازار درمان نخواهد کرد. زیرا در کوتاه مدت باز هم بازار خودرو با کاهش عرضه روبرو خواهد شد. به نظر می رسد که متصدیان امر باید به فکر چاره ای اساسی برای این مشکل باشند.
نام آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
یعنی این همه نابسامانی درحوزه های مختلف"کالا وخدمات"یک مقصرنداردکه بیایدوجوابگوی مشکلات مردم بخت برگشته باشد؟اینقدرهمه چی آرومه که تاحالایکی پیدانشده یک توضیح ازوزیرویامدیرعامل آن بخش بخواهد؟واقعاًکه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
دیگه کار از کار گذشته و حمایت کردن از خودروسازان بی فایده هستش و هرچه قدر هم گران کنند مردم دیگه نمیرن طرف این خودروهای از رده خارج و بی کیفیت
دوکتور حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
دشمن!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
عامل افزایش قیمت خودرو چیست؟! بی کفایتی و حمایت کورکورانه مسئولين برای يک صنعت بيمار .
ناشناس
Saudi Arabia
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
آخرش این سرعت عمل مجلس را چشم می زنند.
انتشار یافته: ۱۲
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
بخور بخور های بیش از حد و عدک مدیریتهای صحیح را عامل ورشکستگی خودرو میتوان یافت انجام پروژه های شکست خودرو از جمله پروژه کاروان - زانتیای 2- تیبا - وانت پراید و مدیریتهای نا کارامدی که یکی از انها نماینده مجلس شده باید گریبان انها را گرفت که هر کدام انها امدند برای پله بعدی خود هزینه های گوناگون انجام دادند و رفتن
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
من يكي از كساني هستم كه در يكي از دو شركت بزرگ خودروسازي مشغول كار هستم. من تعجب مي كنم از مردمي كه وقتي قيمت محصولات روزمرشون از مرز 300 درصد ميگزره و صداشون در نمي ياد نسبت به خودرويي با وجود اين همه تحريم تغيير قيمت محسوسي نداشته اعتراص مي كنند. وضعيت صنعت خودرو واقعاً افتضاحه و اگه كمكي به اين صنعت نشه تا انتهاي سال به مرز ورشكستگي مي رسه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
نمایندگان مجلسی که هنوز خب ندارند خودرو سازی که هیچ کل صنعت کشور وابسته به ارز هست و قطعات یدکی ماشین آلات تولید و بخش زیادی از مواد اولیه از خارج از کشور تامین می شود که با نرخ دلار و یورو جمشید بسم الله توهمی آقایان بالا وپایین میشه این صنایع رو به ورشکستگی گذاشته اند حالا میخواهند تحقیق و تفحص کنند که چه بشود؟!
دولت و مجلس توهم زدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
دبير انجمن خودروسازان كشور گفته اند افزايش 30% دستمزدها و .... در مورد فلزات و مواد اوليه درصد افزايش ها را قبول دارم اما 30% افزايش دستمزد كو؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
بذارید تویوتا بیاد تو کشور ببینم این آقایان به اصطلاح تولید کننده میتونن 2 روز زنده بمونن؟مشکل از انحصاره همین.
نام آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
افزایش قیمت چاره کارنیست.. وبایدفکراساسی برای این صنعت کرد.بنده اعتقادم این است افزایش نرخ ارزدرکوتاه مدت نمی توانست تاثیری درگران شدن خودروداشته باشد..عدم عرضه این محصول توسط خودروسازان باهدف تشنه کردن بازاروعرضه محصولات خودروسازی؛باقیمت گذاف سابقه قبلی هم دارد.(اگرخودروهای موجوددرپارکینگهای خودروسازان بدون وقفه عرضه میگردیدحداقل به این زودی بااین قحطی خودرومواجه نمی شدیم)چراباقیمت بازارآزادوجوددارد؟اماباقیمت مصوب سازمان حمایت...گیرکسی نمی آید)؟پس خواهشاًبدون اقماض وبادرنظرگرفتن حقوق مردم تصمیم گیری نمایید.بلکه برای همیشه دست عوامل دلال ازاین صنعت قطع گزدد.
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
اگه قرارباشه دنبال مقصرباشیم بایدازمجلس شروع کنیم چون اگرنمایندگان مجلس به موقع واردکارمی شدندوعملکرداین صنعت ازهرنظرکنترل میکردند.کاربه اینجانمی کشید.مردم هرچه التماس کردندوازکیفیت وقیمت خودروساخت داخل معترض شدنداحدی جوابگونبود..
bato-adv
bato-adv
bato-adv