bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۳۶۷۲۳

ترکيه در حال مصادره ابن سينا است

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۱
رئيس بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا که به دليل دريافت نکردن بودجه در آستانه تعطيلي قرار دارد، مي گويد: کم کاري ناشي از بي پولي، کار را به جايي رسانده است که اکنون ترکيه، کشورهاي آسياي ميانه و عرب ها در حال مصادره بوعلي هستند!

بهمن ماه سال 1383 بود که اساسنامه بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا به مرکزيت همدان توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد.

رياست بنياد بوعلي هم اکنون بر عهده آيت ا... غياث الدين طه محمدي، عضو مجلس خبرگان رهبري و امام جمعه همدان است که گفت وگوي اين خبرگزاري با وي در پي مي آيد.

حاج آقاي طه محمدي، بنياد علمي و فرهنگي بوعلي سينا بعد از برگزاري جشنواره حکمت سينوي در سال 88، فعاليت چشمگير ديگري نداشته است که به نظر مي  رسد عمده دليل آن مشکلات مالي است. تا جايي که ما مي دانيم اين بنياد پس از گذشت ۸ سال از تأسيس، هنوز جا و مکان ثابتي ندارد. با اين اوصاف فکر مي کنيد چه آينده اي در انتظار بنياد است؟

بسم ا... الرحمن الرحيم. از قديم مي گويند: بي مايه فطير است! بالاخره هر بنيادي بي دليل که بنياد نشده است، وقتي فرهيختگان در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، بنيادي را به نام يک شخصيت جهاني مثل جناب شيخ الرئيس تصويب مي کنند، قطعاً ابعاد قضيه را برآورد کرده اند که وجود اين بنياد براي تعالي فرهنگ عموم مردم، رشد و تعالي امت اسلام و سربلندي کشور ايران ضروري است. اما بنياد بدون پشتوانه مالي نمي تواند اهداف از پيش تعيين شده را محقق کند.

چندي پيش از سوي چين براي حضور در اين کشور دعوت شديم و شکر خدا، اين حضور تبليغ خوبي براي اسلام بود. همچنين بنياد بوعلي از سوي آمريکا براي حضور در همايش دعوت شده، قطعاً اين سفرها هزينه بر است و خرج روي دست بنياد مي گذارد. بنابراين مسئولان امر بايد فکري به حال بودجه بنياد بکنند وگرنه اسم بي مسمايي خواهد بود.

شنيده ايم معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري امسال 500 ميليون تومان کمک براي بنياد بوعلي تصويب کرده، اما با وجود تلاش هاي وزير ارشاد به عنوان رئيس هيئت امنا، هنوز اين مبلغ پرداخت نشده، اين در حالي است که بنياد هاي مشابه بودجه اي بالغ بر 3 ميليارد تومان دارند و خروجي ويژه اي هم ندارند.

متأسفانه ما امسال هنوز کمکي دريافت نکرده ايم. از آقايان درخواست مي کنم کمک کنند تا بنياد تعطيل نشود. آقايان بايد احساس مسئوليت و بزرگواري کنند.

البته اين را هم بگويم که مقايسه کار درستي نيست، ما همواره سعي کرده ايم مسير خود را برويم و در حد بضاعت خودمان کم نگذاريم.

با اين روند فعلي، کارهاي علمي بنياد تحت تأثير قرار مي گيرد. مثلاً کار تصحيح کتاب «قانون در طب» شيخ الرئيس که قرار است در پنج کتاب تنظيم شود، در جلد نخست متوقف مانده و تنظيم 4 جلد ديگر منوط به تزريق بودجه است. اين در حالي است که آخرين تصحيح قانون به دوران ناصرالدين شاه قاجار بازمي گردد و جاي بسي تأسف است که بهترين چاپ اين کتاب اکنون متعلق به هندوستان است!

شيخ الرئيس ده ها کتاب در رشته هاي گوناگون دارد. «قانون» يکي از اين کتاب هاست که شهرتي جهاني دارد و خوشبختانه براي تصحيح آن اقدام کرديم اما براي ادامه کار واقعاً بودجه اي در اختيارمان نيست. تصحيح و چاپ هر جلد کتاب قانون نزديک 20 ميليون تومان هزينه دارد يعني پنج جلد آن صد ميليون هزينه روي دست ما مي گذارد اما چون پولي نداريم، اين کار بزرگ به حالت تعليق در آمده است.

حتي پوسترهاي گراميداشت «هزاره نگارش قانون» را طراحي کرديم اما بودجه اي براي برگزاري آن نداريم و اگر تا الان هم بنياد روي پاست، از محل صرفه جويي در هزينه هاي برگزاري جشنواره حکمت سينوي است.

جالب تر اينکه يونسکو، سال هاي 2012 و 2013 را براي گراميداشت هزارمين سال تأليف کتاب «قانون در طب» ثبت کرده و اين موضوع را به اطلاع کشورهاي جهان رسانده است و ما در جايي که بوعلي متعلق به آنجاست، جز اقدام براي تصحيح کتاب، کار خاصي انجام نداده ايم.

يکي از افتخارات جناب شيخ الرئيس اين است که شيعه 12 امامي و محب اهل بيت(ع) است، ضمن اينکه شخصيت تک وجهي نبوده و در بسياري از علوم صاحب نظر بوده است و همين امر از جناب بوعلي شخصيتي ممتاز مي سازد.

ما هر دو سال يک بار بايد کنگره بزرگداشت بوعلي را داشته باشيم. بنياد هم با هدف معرفي جناب بوعلي به جهانيان تأسيس شد اما الان اين شخصيت بزرگ ايران زمين توسط ترکيه، کشورهاي آسياي ميانه و اعراب مصادره شده است. ترکيه مدعي است بوعلي اهل ترکيه بوده و عرب ها هم به کتاب هاي عربي بوعلي استناد مي کنند و وي را عرب معرفي مي کنند! الان در بسياري از کشورها بنياد بوعلي تأسيس شده و متأسفانه ما آخرين کشوري بوديم که اين کار را کرديم و اين در شأن جمهوري اسلامي نيست که از ديگر کشورها عقب بماند.
مجله خواندنی ها
مجله فرارو