bato-adv
کد خبر: ۱۳۸۶۵۳

فرسایش جاده ها از بهسازی راه ها سبقت گرفت

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۱

سیبنا نوشت: كارشناسان معتقدند تاخیر در اجرای پروژه های راهسازی در كنار ایجاد مشكل برای شهروندان زمینه برنامه ریزی های آتی در این خصوص را نیز از بین می برد.

طولانی شدن زمان طرح‌های نیمه تمام ملی و استانی علاوه بر تحمیل زیان  های هنگفت به اقتصاد ملی باعث ایجاد مشكلات متعدد برای جمعیت رو به افزایش كشور شده است.

 مركز پژوهش‌های مجلس در گزارشی كه در راستای بررسی لایحه بودجه سال ۹۱ منتشر ساخته اعلام كرده كه روند تحقق خاتمه طرح‌های عمرانی طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ نشان می‌دهد طی این سال‌ها به طور متوسط از ۴۷۳ طرح عمرانی كه باید به صورت سالانه در كشور به پایان برسند تنها ۲۸ درصد معادل ۱۳۴ طرح به اتمام رسیده و ۷۲ درصد طرح‌ها خاتمه نیافته و هزینه‌ای معادل ۷۵/۵۹ هزار میلیارد تومان مازاد بر پیش بینی قوانین بودجه بر اقتصاد كشور تحمیل شده است.

براساس گزارشات رسیده در بین  ۳۵۱۳ پروژه عمرانی ملی تنظیم شده ۱۱۳۷ پروژه عمرانی پیشرفتی زیر ۴۰ درصد داشته‌اند والبته گزارش فوق در برگیرنده تنها ۷۰ درصد از پروژه‌های عمرانی در سطح ملی است كه در زمان تدوین آمارهای فوق مورد بازرسی و نظارت قرارگرفته‌اند و می‌توان استنباط كرد میزان پروژه‌های با پیشرفت زیر۴۰ درصد بیش از ۳۹ درصد بود.

مشكلات عدم اجرای طرح های عمرانی چیست؟

عدم تخصیص بودجه یكی ازمهمترین دلایل تاخیر در پروژه ها محسوب می شود بطوریكه بر اساس گزارش مركز پژوهش های مجلس این موضوع گاهاً 36 درصد از سهم كل مشكلات در انجام پروژه ها را در بر می گیرد.

طبق اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی در بخش آزاد راه ها در حال حاضر 2هزار و 200 كیلومتر آزاد راه در كشور داریم و بیش از 3 هزار كیلومتر نیز در دست اجرا و مطالعه است؛ طرحی كه به گفته صادقی ومعاون وزیر راه و شهر سازی برای دست یابی به آن تا پایان برنامه پنجم توسعه  388 هزار و 750 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

اما در كنار مسائل بودجه ای عوامل دیگری هم  نظیر ضعف دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف عمرانی محوله و مشكلات پیمانكاری در تاخیر اجرای این طرح ها نیز اثرگذار هستند اما نمی توان این مشكلات را در برابر كمبودبودجه در این امر اساسی دانست.

دربین پروژه های عمرانی راه سازی یكی از مهمترین بخش ها در ایجاد پیشرفت و بالا بردن مولفه های شاخص توسعه اجتماعی است و صاحبنظران معتقدند عدم بستر سازی مناسب در خصوص افزایش كیفی و كمی جاده های كشور باعث بوجود آمدن مشكلات بسیار بزرگ در زندگی اقشار مختلف جامعه شده و این عدم اجرا منتقدان بسیاری داشته كه این عده معتقدند كه عدم اجرا و ساماندهی این مسائل بازی رابطه مستقیمی در آسایش وجان مردم دارند.

علاوه بر این كارشناسان بر این نكته اذعان دارند كه تاخیر در اجرای پروژه های راهسازی در كنارایجاد مشكل برای شهروندان زمینه برنامه ریزی های آتی در این خصوص را نیز از بین می برد.

محمد حسین فرهنگی عضو كمیسیون عمران مجلس با تائید این مطلب كه جاده های كشور انتظارات را در این زمینه فراهم نكرده اند به خبرنگار سیبنا گفت: متاسفانه وجود تصادفات گسترده در سطح جاده های كشور ، عدم پاسخگویی جاده های كشور به نیاز های این بخش را  نشان می دهد.

این نماینده مجلس افزود: نقاط حادثه خیز فراوانی در كشور وجود دارد و فرآیند حذف این نقاط، با كندی بسیار در حال انجام است .ضمن آنكه در توسعه و بهسازی نیز گام های جدی تری مورد نیاز است.

این عضو كمیسیون عمران مجلس با اشاره به مصوبه 10 هزار میلیاردی مصوب در مجلس هشتم تصریح كرد: مجلس مصوبات خوبی برای توسعه حمل و نقل مصوب كرد و در این راستا امكانات خوبی برای سهولت استفاده  ناوگان حمل و نقل عمومی و بار و مسافر داشت كه در صورت انجام آن می توانست امیدوار بود كه گره بزرگی از مشكلات جاده ها گشوده شود و متاسفانه این امر تا به امروز با پیشرفت كندی به اجرا گذاشته شد.

وی درتشریح علت عدم اجرای این مصوبات گفت: متاسفانه عدم تامین بودجه های لازم در این بخش باعث كندی در اجرای كامل این مصوبات شده است و به همین واسطه توسعه راهها انتظارات مورد نیاز شهروندان و مسافران را برآورده نكرده است.

فرهنگی اعمال سلایق مختلف را یكی از مهمترین مشكلات عدم توسعه راه ها دانست و اذعان كرد: علاوه براین الزام به استانداردها در كنار مشكلاتی مثل تامین منابع كه در مقاطع مختلف وجود داشته است راه سازی را با موانع جدی مواجه كرده است

این عضو كمیسیون عمران مجلس سرعت فرسایش جاده ها را بیشتر از سرعت بهسازی دانست و تاكید كرد: نبود نگاه جامع و كلان نگر و عدم تامین منابع و در برخی از وجود ایرادات زیاد در اجرا باعث شده است كه ما به نقاط مطلوب نرسیم .

نماینده مردم تبریز با اشاره به لزوم توسعه بیشتر در خصوص جاده های كشور افزود: توسعه جاده های كشور از نظر كیفی متانسب با نیازها نبوده و مسائلی همچون گسترش تولید خودرو و تغییر الگوی مصرف میان مردم و ازدیاد خودروهای شخصی وعمومی باعث شده است كه این نیازها برای چند سال آینده نیز كافی نباشد و باید در مقاطع بعدی نیز برنامه ریزی های دیگری را دراین خصوص انجام داد.

فرهنگی خواستارتسریع در انجام مصوبات قبلی مجلس شد و حاطر نشان كرد : اگر مصوبه مجلس هشتم در این خصوص بطور منظم تامین می شد شاید سرعت ما با نیاز ها متناسب تر بود و حركت لاك پشتی در انجام این طرح ها باعث تاخیرهای طولانی در اجرای این مصوبات شد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv