bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۴۶۸۷

ایران خودرو پلتفرم جدید طراحی می کند

تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۲
ایران خودرو می گوید با وجود فشارها و محدوديت هاي تحميل شده غرب در مسير حركت خودروسازي، ايران خودرو در سال جاري، پروژه طراحي يكي از پلتفرم هاي جديد تعريف شده خود را به اجرا در مي آورد.

 به گزارش ايكو پرس ، حميدرضا تقوي نژاد، معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو با بيان اين مطلب، گفت: با همكاري مركز تحقيقات و كارشناسان گروه صنعتي ايران خودرو و با استفاده از پلتفرم هاي موجود، در سال جاري يكي از اين پلتفرم ها با روش باز مهندسي، اجرا خواهد شد.

وي طراحي پلتفرم را مهم‌ترين راهبرد صنعت خودرو در دهه 90 دانست و گفت: اين موضوع از توليد سمند به بعد در ايران‌خودرو مطرح و پروژه هاي مختلفي روي پلتفرم هاي مختلف مانند 206، ال90 و 405 انجام شد.

معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو از كاهش رتبه خودروسازي ايران از 13 در سال 2011 به 18 در سال گذشته خبر داد و اظهار اميدواري كرد، با بهبود شرايط اقتصادي و فضاي كسب و كار و تغيير ديدگاه مسوولان به صنعت خودرو، شرايط توليد بهتر شود.

تقوي نژاد اظهار كرد: تحريم موضوع جديدي نيست و ايران خودرو از حدود پنج سال پيش با آن روبه رو بوده، اما تحريم ها مرحله به مرحله سخت تر شده است.

وي قطع همكاري ناگهاني شركت پژو را در تاريخ خودروسازي جهان بي سابقه دانست و اظهار كرد: پيام هاي حاكي از عدم همكاري پژو، ايران خودرو را واداشت تا با شتاب بيش‌تر، توليد محصولات با برند داخلي را دنبال كند كه در نتيجه آن توليد رانا از چهار سال قبل در برنامه قرار گرفت. پروژه دنا نيز با روند مطلوبي در حال پيگيري بود كه ناگهان در سال 91 با تحريم داخلي روبه رو شديم.

معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو، كمبود شديد نقدينگي و بي مهري برخي مسوولان براي مقابله با تحريم هاي خارجي را عامل تشديد مشكلات و مختل شدن توليد روزانه دانست كه در نتيجه آن ايران خودرو ناچار شد اجراي پروژه هاي كوتاه مدت را در اولويت بگذارد.

وي به كارگيري تمام ظرفيت هاي مجموعه براي خودكفايي 206 و شروع توليد رانا را از جمله رويدادهاي مهم سال 91 دانست.

معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو با اشاره به حمايت دولت امريكا از صنايع خودروي اين كشور در بحران سال هاي 2009-2008، اظهار كرد: ايران‌خودرو تمامي بحران‌هاي فعلي را پيش‌بيني و براي مقابله به آنها ضرورت حمايت از صنعت خودرو را گزارش كرده بود اما متاسفانه به اين گزارش ها توجهي نشد.

تقوي نژاد با بيان اينكه توسعه همكاري با كشورهاي آسيايي براي تامين قطعات از سال90 ايران خودرو را از خطر تحريم هاي اخير رها كرد، افزود: موقعيت كنوني مي تواند فرصتي براي سرعت بخشيدن به روند داخلي سازي در قطعه‌سازي و خودروسازي كشور شود.

معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو برخي از حلقه هاي تكنولوژيك مانند مجموعه هاي الكترونيك خودرو را از جمله زمينه هايي ذكر كرد كه هنوز وابستگي به خارج وجود دارد و تاكيد كرد كه اين وابستگي بايد هر چه سريع‌تر قطع شود.

وي همكاري با رنو را مثبت ارزيابي كرد و گفت: رنو پارس به سرمايه گذاري در ايران تاكيد و برنامه‌ريزي هاي بلندمدت دارد. در همين راستا ماه آينده وانت تندر90 كه توليد آزمايشي آن آغاز شده است را عرضه مي كنيم.  محصولات جديد ديگري نيز با رنو تعريف شده و مانعي در همكاري ها وجود ندارد.

تقوي نژاد،  نگاه مطالبه گر به صنعت خودرو و بي توجهي به مزيت هاي اشتغال‌زايي و گردش مالي آن را از مشكلات موجود در ايران دانست و گفت:‌ با كاهش توليد، قطعه‌سازان بي‌كار مي شوند و تعطيلي واحد هاي توليدي عواقب بسياري بدي دارد.

تقوي نژاد درك وظايف را از جمله الزامات مهم براي خودروسازان خواند و گفت: فشارهاي بيروني بسيار سنگين بود و خودروسازان سرعت لازم براي تغيير شرايط را نداشتند و بايد دقيق تر عمل مي كردند.

معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو ادامه داد: اين شركت تا اسفند سال 90 از رشد 14 درصدي در توليد برخوردار بود كه اين روند قيمت تمام‌شده محصول را پايين نگاه مي داشت و هزينه هاي توليد را در تيراژ سر‌شكن مي كرد.

وي افزايش قيمت خودرو در دوره 14 ساله سال 76 تا سال 90 را تنها 30 درصد ذكر كرد و افزود: سال 91 تمامي مواد اوليه و نيازهاي ضروري صنعت با افزايش چند برابري قيمت روبه رو شد كه براي مديران صنعت قابل هضم بود اما ديگران، به هيچ وجه آن را موجه نمي دانستند. اين تضاد باعث شد كه سال 91 بدترين سال در صنعت خودروي كشور باشد.

وي تغييرات ساختار سازماني و واگذاري برخي شركت هاي وابسته را از اقدامات سال هاي اخير ايران خودرو به منظور چابك سازي مجموعه خود عنوان و اظهار اميدواري كرد، با تغيير نگاه مسوولان،  روزهاي اوج خودرو‌سازي كشور بار ديگر فرا رسد.