bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۶۸۰۶
پیش بینی بازار خودرو در ماه های آینده

افزایش قیمت، کاهش کیفیت؟

زمزمه های توقف تولید محصولات رنو در حالی به گوش می رسد که قطعه سازان از افزایش 40 تا 50 درصدی هزینه واردات قطعه کم کیفیت از چین خبر می دهند.

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۲
فرارو- زمزمه های توقف تولید محصولات رنو در ایران در حالی به گوش می رسد که قطعه سازان از افزایش 40 تا 50 درصدی هزینه واردات قطعه کم کیفیت از چین خبر می دهند.

به گزارش فرارو، یک هفته پیش خبر توقف تولید محصولات شرکت رنو در ایران مسئولین ایران خودرو را بر آن داشت تا به این خبر واکنش نشان دهند. ایران خودرویی ها این خبر را تکذیب کردند و گفتند تنها کاهش تولید در دستور کار است. حالا خبر می رسد که تولید روزانه تندر 90 و مگان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.

«عدم پرداخت پول از طرف ایران خودرو و پارس خودرو» به دلیل محدودیت‌های مربوط به نقل و انتقال پول در اثر تحریم ها مسئله اصلی مطرح شده در نامه شرکت رنو بود که حالا از سوی یک منبع آگاه اعلام شده است که این شرکت فرانسوی از دو شرکت ایرانی چند صد میلیارد تومان طلبکار است و بدهی تنها یکی از دو شرکت ایرانی 400 میلیارد تومان است.

در شرایطی که تولید انواع خودروهای سواری در ایران در یکسال اخیر حدود ۵۷ درصد کاهش و تولید پژو ۲۰۶ فرانسوی نیز به صفر رسیده است اما تیراژ تولید تندر ۹۰ در سال گذشته 20 درصد رشد داشت. در سال 91 حدود 34 هزار و 230 دستگاه تندر در شركت ايران خودرو توليد شده است و شرکت ایران خودرو در سال جاری برنامه تولید 65 هزار دستگاه تندر90 را در دستور کار داشت.

هم اکنون قیمت این دو خودرو به دلیل تیراژ اندک و همچنین بالا رفتن نرخ ارز همچنان بالا است، به نحوی که تندر - 90 فول در حال حاضر حدود 35 میلیون تومان قیمت دارد و مگان نیز خودرویی 88 میلیونی در بازار به حساب می‌آید. 

با این حال حميدرضا تقوي نژاد، معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو از ورود محصولات جدید رنو به سبد سبد محصولات ايران خودرو  خبر می دهد. وی همچنین گفته است که با ايجاد محدوديت هاي بين المللي، برقراري ارتباط با شركت هاي برتر آسيايي كره،‌ چين، ژاپن و هند نيز در دستور كار قرار دارد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تحت تاثیر تحریمهای بی سابقه در صنعت خودرو که از ابتدای ماه جولای به مورد اجرا گذاشته شده و شرکتهای کره ای پیشتاز آن هستند، هزینه تولید در شرکتهای خودروسازی و قطعه سازان تا 40درصد افزایش خواهد یافت. تا پیش از اعمال این تحریم تازه، شرکتهای کره ای تامین کننده حدود 60 قطعه از انواع خودرو برای خودروسازان ایرانی بودند که اکثریت آن را می توان با صرف هزینه بیشتر در داخل کشور تولید کرد. 

خودروسازان داخلی در تلاشند شرکتهای چینی را جایگزین طرفهای کره ای خود کنند.  رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مذاکره خودروسازان ایرانی با خودروسازان چینی گفته است که  این توافقات باید دو طرفه و در راستای واردات خودروهای به روز و با کیفیت باشد. در غیراینصورت مجلس به این موضوع ورود پیدا می‌کند. دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز هفته پیش گفته بود که مجبوریم با صاحب پایین‌ترین تکنولوژی صنعت خودروجهان مذاکره کنیم.

در همین حال رییس شورای رقابت نیز اعلام کرده است که موضوع تغییر پایه قیمت‌گذاری خودروها در جلسه این شورا بررسی خواهد شد. با این شرایط آیا بازار خودرو در ماه های آینده شاهد افزایش قیمت و کاهش بیشتر کیفیت خواهد بود؟

برچسب ها: خودرو چین قطعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
تعطيل كنيد اين به اصطلاح صنعت رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
حالا كه دلاردرحال كاهشه ظاهرا" به اينها ربطي نداره چون تمام محصولاتشان داخلي است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
واقعا چرا باید ما ایرانیها فقط اوضاع واحوالمون اینطوری باشه ؟!!! کی جوابگو هست ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
خدا کنه در کارخانه خودرو سازی را تخته کنند .
انتشار یافته: ۴