bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۲۸۸

"بين 13 تا 16 هزار كلاهك اتمي در جهان وجود دارد "

تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۳۰ مهر ۱۳۸۷
 رئيس كميسيون بين‌المللي خلع سلاح و عدم گسترش تسليحات هسته‌اي در استراليا اعلام كرد بين 13 تا 16 هزار كلاهك اتمي در جهان وجود دارد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «گرت اوانز» كه پيش از اين وزير خارجه استراليا بوده تاكيد كرد جهان درباره تسليحات هسته‌اي به مدت يك دهه در خواب به سر مي‌برد. 

وي با اشاره به حملاتي كه در سال 2001 عليه آمريكا انجام شد، تصريح كرد: «انفجاري كه توسط يك حادثه تسليحات هسته‌اي بزرگ رخ دهد منجر به كم‌اهميت شدن حادثه 11 سپتامبر و هر چيز ديگري از اين دست مي‌شود.» 

اوانز اين اظهارات را در حالي بيان كرد كه اين كميسيون كه دستور ايجاد آن را «كوين راد»، نخست وزير استراليا داده است، روز دوم و آخر نشست افتتاحيه خود را در سيدني برگزار كرد. 

اين گروه كه رياست آن را اوانز و «يوريكو گاواكوچي»، ديپلمات ارشد سابق ژاپن به عهده داشتند، مسئول بررسي بحث‌ها درباره گسترش تسليحات هسته‌اي و خلع سلاح است. 

اوانز به خبرنگاران گفت اينكه تاكنون يك فاجعه هسته‌اي رخ نداده، يك معجزه بوده است. 

وي كه از سال 1988 تا 1996 وزير خارجه استراليا بوده است، گفت جهان نتوانسته است به خوبي به مسئله تسليحاتي شدن هند، پاكستان و اسرائيل توجه كند. 

رئيس كميسيون بين‌المللي خلع سلاح و عدم گسترش تسليحات هسته‌اي منطقه خاورميانه را منطقه‌اي حساس خواند و تاكيد كرد: «دولتي كه از سوي اوباما تشكيل شود احتمالا بر اين مسئله تمركز مي‌كند و حتي ممكن است با دولت مك‌كين نيز پيشرفتي حاصل شود.» 

اوانز به اين مسئله اشاره كرد كه اگر آمريكا پيمان جامع منع آزمايشات هسته‌اي را امضا كند، تاثيرات آن بسيار عميق خواهد بود و منجر به آن مي‌شود كه چين خود را براي انجام چنين كاري تحت فشار ببيند. 

وي افزود: «به نظر من اين مسئله منجر به تاثيرات مستقيمي بر جامعه بين‌الملل مي‌شود.» 

اين كميسيون كه اعضاي آن شامل «ويليام پري»، وزير دفاع سابق آمريكا و «گرو هرلم برانتلند»، نخست وزير سابق نروژ مي‌شود در حال كار براي دستيابي به اجماع پيش از كنفرانس سال 2010 درباره پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي است.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین