bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۶۵۸۱۰

"مضامین توحیدی دعای عرفه، در عاشورا متجلی است"

تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲
حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری گفت: در دعای عرفه مضامین عالی توحیدی و حقایقی وجود دارد که این مضامین در صحنه عاشورا تجلی پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در برنامه یاد خدا که هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی می رود گفت: برنامه های حج و ارتباط با روح حج و حقیقت حج که امام حسین علیه السلام است و همچنین همراه شدن با دل های حاجیان در این ایام به اوج خود خواهد رسید چرا که روز هشتم ذی الحجه روز حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلاست و امام حسین علیه السلام با این عمل به انسان ها  آموختند که نباید حقیقت حج را فراموش کرد و گرفتار ظواهر شد.

وی اظهار داشت: روز هشتم ذی الحجه روز بزرگی است و ذکر و توجه در این روز قدرت تأثیرگذاری در بهسازی شخصیت انسان خواهد داشت، این روز به یوم الترویه شناخته می شود و از این جهت به آن یوم الترویه می گویند که در این روز حاجیانی که برای عرفات و مشعر و منی عازم بودند آب بر می داشتند و خود را برای مراسم آماده می کردند.

این استاد حوزه با اشاره به این نکته که این ایام بهترین فرصت برای تقویت بنیه توحیدی است اظهار داشت: روز هشتم ذی الحجه روز حرکت سید الشهدا علیه السلام از مکه مکرمه به سوی کربلاست و دعای عرفه را که از زبان ایشان وارد شده را امام حسین در حج دیگری خوانده اند و بر حسب نقل گفته شده که حضرت سیدالشهدا علیه السلام ازحج خارج شدند و به سوی حجی متفاوت و قربانی کردنی متفاوت رفتند و بنابراین دل های مؤمنین از این ایام و از روز 8 ذی الحجه کربلایی می شود.

وی با تأکید بر مضامین عالی که در دعای عرفه از زبان امام حسین(ع) بیان شده گفت: در دعای عرفه مضامین عالی توحیدی و حقایقی وجود دارد که این مضامین در صحنه عاشورا رؤیت پیدا می کند. جنبه زیبایی شناسی عاشورا در حقیقت عینیت دعای عرفه است به گونه ای که این مناجات در کربلا تجلی می یابد و عشق الهی در این سرزمین طلوع می کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: امام حسین علیه السلام زندگی توحیدی را با نمونه ای که ارائه می دهند تسهیل می کنند و در حقیقت صراط توحید را با رنگ سرخ به مؤمنان نشان می دهند و این مسیرتوحید حسینی البقا است زیرا این کربلا بوده که تا به حال ایمان مؤمنان را حفظ کرده و پس از این نیز حفظ خواهد کرد.

 وی افزود: امام حسین علیه السلام درس بزرگی به حجاج دادند و آن این حقیقت بود که حج به معنای  توجه به خداوند است و تمامی این مناسک نشانه ای است که نباید در این نشانه ها توقف کرد و حقیقت را از دست داد. امام حسین علیه السلام در حج مسیر خود را عوض می کند یعنی این که اگر حج بی حقیقت شد باید از این حج خارج شوید باید حاجیان رو کنند به حق تعالی و گرفتار ظواهر و نشانه ها نشوند.

وی تأکید کرد: امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می فرماید من در تمامی آثار به این نتیجه رسیدم که تو در همه چیز خواسته ای تا خودت را به من نشان دهی. نگاه انسان مؤمن به این عالم باید این گونه و مانند امام(ع) خالص باشد و همه چیز را آیه ای از وجود خداوند ببیند. امتحان نیز برای مؤمن امتحان توحید و شرک است. این امتحان ها برای به دست آوردن اخلاص است و برای این است که حقیقت توحید در و جودمان متجلی شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: هرچند که جان انسان توحیدی و موحد خلق شده اما بر اساس ضلالت و جهالتی که در متن زندگی برای انسان پیش می آید انسان دچار شرک خواهد شد و امتحان ها باعث می شود تا مؤمن بتواند توحیدش را تقویت کرده و آن را خالص نماید. زیرا فطرت انسان فطرتی توحیدی است و انسان برای مراتب بندگی خلق شده و تمامی عالم خلق شده تا انسان به این مراتب برسد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به این مطلب که همه کائنات یاری گر انسان برای رسیدن به مراتب بندگی هستند گفت: انسان هنگامی که در جاده توحید حرکت کند می بیند که تنها نیست و همه لشگریان حق و کائنات به کمک او می آیند و با حرکت در این جاده تشویش ها از دل مؤمن بیرون می رود. با این حال در این مسیر فراز و نشیب بسیاری بر سر راه مؤمن است و دائم امتحان خواهد شد.

وی افزود: انسان با ریا و با عجب دچار شرک خفی و پنهان خواهد شد. انسانی که دارای عجب است مثل این است که دائم در حال سجده کردن به خود می باشد و در حقیقت این خودپسندی است که انسان را به خودپرستی می کشاند و این عجب خطر شرک را خواهد داشت. توجه به فقر و نیاز در برابر خداوند انسان را از این عجب حفظ می کند.

وی در رابطه با شرک خفی گفت: متأسفانه ما امروز در بسیاری از مسائل از جمله مسئله ازدواج و تشکیل خانواده نیز دچار شرک های خفی و پنهان شده ایم. در صورتی که نهاد خانواده نهادی ایمانی است که بر اساس سنت الهی است. در روایات آمده است که هیچ شفاعتی به شفاعت در ازدواج نمی رسد که فردی بین دو جوان را که هم کفو با یکدیگر هستند زمینه ازدواج را فراهم کند؛ این فرد در زیر سایه عرش خداوند قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مهریه ای که در اسلام نماد مشارکتی عاشقانه است و یک هدیه می باشد به نکبت تبدیل شده و زمینه ساز آسیب ها گشته است. حتی این شرک در برگزاری مراسم های سنگین نیز صورت می گیرد. کسانی که در این گونه مراسمها به تجملات دامن می زنند باید بدانند که در گناه بزرگ و مجرد بودن جوانان دیگر سهیم هستند. البته صدا و سیما نیز نباید در سریال ها و برنامه هایش به زندگی های تجمل گرایانه دامن بزند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در پایان خاطر نشان کرد: جامعه ما جامعه ای دینی است اما متأسفانه سبک زندگی غربی به چیزهایی مانند زیبایی ظاهری، مال و ثروت و بی بندوباری و از بین رفتن قبح طلاق، اصالت بخشیده و جامعه روحانیت، دانشگاهیان و مسئولین باید در این رابطه که بسیار خطر بزرگی است مطالعه کرده و به راه حل برسند.