bato-adv
کد خبر: ۱۶۸۷۱۰

شعور شور عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۲
محمدحسین خوشوقت – سالگشت شهادت آگاهانه، عاشقانه، شجاعانه و مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین و یاران پاکش در رسیده و دیگر بار، خداوند مهربان، توفیق عزاداری و گریه بر او را نصیب ما گردانیده است.

فجایع بشری و جنایات تکان دهنده یاران ابلیس علیه انسان های پاکباخته و آزاده و مظلوم، کم نبوده است اما کسی را نمی توان در تاریخ بشریت یافت که همانند حسین(ع) شربت شهادت نوشیده باشد و پس از قرن ها، دوست دارانش چنین پرشور و پر گداز برایش مجلس عزا به پا دارند و گریه کنند و بر سر و سینه زنند.

علت چیست؟

چرا گریه این چنین فقط برای حسین؟!

کیفیت شهادت حسین و یارانش، یکی از علت هاست. او به دعوت کوفیان، همراه با زنان و فرزندان و اندک یارانش به سوی مقتل خویش روان شد. دنیا طلبی و ترس و حقارت کوفیان سبب شد که آنان در میانه راه، دست از حمایت حسین کشیدند وسپس او را با انبوه دشمنان کینه توز و جنایت کارش تنها گذاردند. دشمنان، در یک روز داغ تابستان، او، فرزندان، خواهرزادگان، برادر زادگان ، برادر نازنین اش عباس ابن علی و یاران کم تعدادش را غریبانه و با لبان تشنه، به طرز فجیع و دلخراشی در برابر اهل بیت اش کشتند؛ سپس، بر بدن های پاکشان، اسب تاختند و زنان و کودکانشان را با  بی حرمتی و توهین ، به اسارت بردند. کسی را نمی توان در تاریخ سراغ گرفت که این گونه کشته شده باشد. این گونه شهادت مظلومانه و غریبانه و آن گونه اسارت، دل هر انسانی را به درد می آورد و عواطف را به جوش .

علت دیگر آن است که حسین، امام معصوم و فرزند پیامبر بزرگ خداست. حسینی که بسیاری از مردم ، اظهارات محبت آمیز و عاشقانه پیامبر اسلام (ص) در مورد او را به یاد داشتند.

علت سوم، انگیزه و هدف حضرت امام حسین(ع) از سرپیچی از بیعت یزید و پای گذاردنش در قتلگاه است. او بارها فرموده بود که هدف اش ، اصلاح در امت رسول الله است. امتی که بر اثر فتنه انگیزی ها و سیاست های منحرفانه ی معاویه ، از اسلام ناب دور شده بودند و اینک، یزید ابن معاویه، بر مسند خلافت رسول الله، علنا می گفت اسلام و قرآن همه بازیچه است؛ نه خبری آمده و نه وحیی نازل شده است! او در آن مقام، فاش، شراب می نوشید و عیاشی می نمود و انتظار داشت که امام حسین دست بیعت به او  بدهد و او را به عنوان جانشین پیامبر اسلام، به رسمیت بشناسد و ولایت اش را بپذیرد!

امام حسین (ع) می دانست که اگر به خواسته ی  یزید تن در دهد، فنای اسلام و قرآن را رسما و عملا  امضا کرده است. بدین سبب، راه کشته شدن خود و اسارت اهل اش را فقط برای حفظ اسلام و قرآن و عترت پاک پیامبر، بر گزید؛ عترتی که پیامبر اسلام(ص) در غدیر خم اعلام فرموده بود که اگر مسلمانان به آن و قرآن، همزمان، تمسک کنند هیچ گاه گمراه نخواهند شد... انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا( من، دو چیز گرانبها نزد شما به یادگار می گذارم؛ کتاب خدا و اهل بیتم را؛ تا زمانی که به آن دو چنگ زنید از مسیر هدایت و سعادت بیرون نخواهید رفت).

کشته شدن شجاعانه  در راه حفظ خود یا سرزمین خود البته ارزشمند است اما قربانی شدن برای حفظ دین خدا بسیار ارزشمند تر و افتخار آمیز تر است. حفظ دین خدا، جز با کشته شدن حسین و یاران و اسارت اهل اش میسر نبود. حسین رفت تا قرآن و اهل بیت رسول خدا تا قیامت بمانند. از این روی، حسین (ع)، "خون خدا" نام گرفته است.

پیوست تکان دهنده شهادت حسین در عاشورا، اسارت زینب و زنان و کودکان است. این اسارت، رسالت شهادت حسین را به ثمر نشاند . زنان و کودکان حسین و یاران، گرسنه و زنجیر به گردن، در کوفه و شام گردانیده شدند و دل های خفته ی مردم فریب خورده را بیدار کردند و حسین و مظلومیت و حقانیت او را نمایاندند. همین اسارت و نیز سخنان علی گونه زینب (س) بود که کاخ ستم یزید را بر سرش ویران کرد و اسلام را از اسارت دژخیمان دنیاطلب نجات داد.

شهادت حسین؛ تراژدی یا حماسه؟

آن چه گفته آمد، نشان از آن دارد که شهادت مظلومانه و شجاعانه حسین و یاران نازنین اش، دارای دو بعد تراژدیک و حماسی است. گریه و بر سر و سینه زدن عاشقان حسین(ع) ناظر بر بعد غم انگیز و دلخراش قیام عاشورا است اما بسنده کردن بدین بعد، جفا بر حسین و شهادت او و اسارت اهل بیت او است. حسین(ع) و یارانش، آن گونه جگرسوز، آگاهانه و شجاعانه  به قتلگاه رفتند تا قرآن و اسلام و ارزش های والای انسانی باقی بمانند؛ و این، بعد حماسی عاشوراست.

بی توجهی به بعد حماسی شهادت عاشورائیان، ظلمی مضاعف بر آنان است. فرو کاستن عاشورا به گریه و عزا و نادیده گرفتن علت قیام فرزند پیامبر، غافلان را از مسیر حسین، که همان مسیر قرآن و اهل بیت پیامبر و عدالت و شرف و آزادگی و ظلم ستیزی و فضیلت های اخلاقی است، دور می سازد.

غفلت از همین بعد است که سبب می شود ما، هم بر حسین بگرییم و هم دروغ بگوییم، ستم کنیم، دل بسوزانیم، زبان به تهمت و غیبت بگشاییم، دست اوفتاده را نگیریم، به ظالم کمک کنیم و از انجام گناهان بزرگ و کوچک  نهراسیم!

عزای حسین، حتما شایسته و ضروری است اما بدون معرفت نسبت به شخصیت و خواست و منش و حقانیت او و راه او و بدون التزام به رسالت او و آموزه های نورانی او، ما را به سعادت نخواهد رساند. چنین گریه ها و مویه هایی، می تواند با هر پلشتی و گناهی همنشین باشد!

توقف در بعد تراژدیک عاشورا با بر پا ساختن مجلس عزای امام حسین(ع) از سوی پادشاهان ستمگر صفوی و قاجار و پهلوی هم سازگار است. اگر حسین و زینب کبری در گریه ی تنها خلاصه شوند، صدام حسین هم برایش مجلس عزا به پا می کند!

بیایید دست در دستان خون آلود حسین بگذاریم و به حضرتش تعهد دهیم که هم با چشمان گریان و دل های سوخته مان  و هم با رفتار و گفتار قرآنی و حسینی مان خون پاکش و راه نورانی اش را پاس خواهیم داشت.

مباد که با چشمان گریان بر حسین، به او و راه او نیزه های جفا پرتاب کنیم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
ولی درحال حاضر آزاده زیستی ارزشی ندارد وباید مثل من بیکار باشی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
1-ابا عبداله خود توضيح مي دهد و مي فرمايد مثلي لا يبايع مثله يعني مانند من(حسين) با مانند او (يزيد) بيعت نميكند . پس هر چه حكام به اخلاق و رفتار يزيد متخلق شوند به همان نسبت نميشود بيعتشان را تاييد كرد حتي اگر حاكم و والي بلاد اسلامي باشد .
2- اين عقل ناقص من ميگويد هر كس با سعي و توان و زحمت خود به گوهري دست يابد هنرمند تر از كسي كه با كمك ديگران به اين گوهر رسيده باشد اينكه ميگوييم شائ اله ان يراك قتيلا و از اين موارد گوياي اراده خداوند است و نه هنر حسين ابن علي و به همين دليل ميگويم امام از شهادت خود بي اطلاع بود اما چون بر حق است هر چه پيش ميامد مورد قبولش بود و البته اسارت حرم ال علي بسيار سختر از شهادت است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
دنیا طلبی و ترس و حقارت کوفیان سبب شد که آنان در میانه راه، دست از حمایت حسین کشیدند""""""::::::
و مگر اكثر اصولگرايان و جمعي از اصلاح طلبان اينچنين نيستند
طاها علوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
شما چه نسبتی با این سخنان دارید؟ اصلاً چه نسبتی با عاشورا و امام حسین (ع) دارید ؟! هنوز یادمان نرفته است توهین به عزاداری امام حسین (ع) و هلهله و کف و صوت یزیدیان زمان در عاشورای آن سال و سکوت آمیخته با رضایت همین سایت منافق که الآن دم از امام حسین (ع) می زنید .
استاد حوزه و دانشگاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
خانم علوی، شما اگر کمی شم رسانه ای حرفه ای و درک عمیق سیاسی داشتی متوجه میشدی که فرارو با آن جریان هنجار شکن هیچ نسبتی نداشت و بسیار هنرمندانه در جهت دفاع از نظام عمل کرد. شما فکر میکنی حمایت کردن یعنی عربده کشیدن و سر دادن فحش های چارواداری و وارد کردن انواع تهمت ها به کسانی که از راه درست خارج شده اند یا در راه مانده اند و قدرت تشخیص درست را از دست داده اند!
عزادار
INDIA
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
خوشوقت جان عالی بود اما به پهلوی چکار داری . چرا پای اینها رو وسط می کشی والله همین مردم کارهایی می کنند که روی پادشاهان گذشته رو سفید کردن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
احسنت
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
"غفلت از همین بعد است که سبب می شود ما، هم بر حسین بگرییم و هم دروغ بگوییم، ستم کنیم، دل بسوزانیم، زبان به تهمت و غیبت بگشاییم، دست اوفتاده را نگیریم، به ظالم کمک کنیم و از انجام گناهان بزرگ و کوچک نهراسیم!"

آفرین (احسنت !)

در نگاه 99درصد شیعیان در ایران - عراق -افغانستان- پاکستان محرم و امام حسین یاد آور4 خاطره است

1- پیراهن مشکی

2- روضه خوانی و ذکر مصیبت و گریه کردن در مسجد و تکایا و حسینیه ها

3- سینه زنی - زنجیر زنی- تیغ زنی- قمه زنی- علم گردانی وسایر مراسم خرافی دیگر

4- خورشت قیمه!

99 درصد مردم نه توجهی دارند ونه علاقه ایی دارند که دنبال درسهای امام حسین به بشریت که همانا "آزاده زیستن "است باشند!
مهدی 9792025
-
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
حسین ع و یاران باوفایش و اهلبیت مظلومش در راه ایستادگی در برابر طاغوت زمان و همچنین برپایی و حکومت احکام منور اسلام و ولایت فقه اسلام ناب با کیفیتی که همه میدانیم قیام کردند و به شهادت رسیدند. همچنین همانطور که حضرت فرمودند برای اصلاح دین جدشان و امر به معروف و نهی از منکرقیام کردند. خوب است ما نیز با توجه به اهداف حضرت بر ایشان گریه کنیم و گریه تنها باعث تداوم نهضت حسینی نمیشود و حق امام مظلوممان ادا نمیشود بلکه باید کار عملی نیز انجام دهیم مثل ایستادگی در برابر طواغیت زمان و اذنابشان یعنی آمریکای جنایت کار و غرب ظالم و همچنین حمایت از تمامی مظلومین عالم از کشمیر و افغانستان و بحرین و یمن و عراق گرفته تا سوریه و فلسطین و لبنان و... . همچنین انجام واجب فراموش شده یعنی امر به معروف و نهی از منکر. متاسفانه الان بد حجابی و دروغ و غیبت و کسب مال حرام و کم کاری در اماکن دولتی و خصوصی بیداد میکند لذا اگر خود را پیرو امام شهید میدانیم باید نهی از منکر کنیم وجلوی گناه علنی در جامعه را بگیریم. گریه بر حسین ع و عزاداری بر ایشان با ظاهر آرایش کرده و حجاب نامناسب و دروغ و غیبت و بی مبالاتی در حق الناس و خودخواهی جور در نمی آید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
اصلاح کنید
ایشان برای اصلاح امت جدشان قیام کردند نه اصلاح دین!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
حسین نماد شجاعت،شرافت،آزادگی،انسانیت و تمام زیباییهای خلقت است.وقتی نام او را می برم قلبم مالامال از عشق و شور و نشاط می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
حسین(ع)

مظهر عشق و شهامت و کمال انسانیت است
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین