bato-adv
کد خبر: ۱۷۰۹۲۳
وال استریت ژورنال گزارش داد

توافق ژنو باب معامله با تاجران را گشوده است

وال استریت ژورنال طی گزارشی به بررسی تاثیرات احتمالی کاهش تحریم ها از ماه آینده بر عملکرد شرکت های غربی پرداخته، می نویسد: شرکت های اروپایی و آمریکایی در انتظار بهره برداری از کاهش تحریم ها هستند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۲
فرارو- وال استریت ژورنال طی گزارشی به بررسی تاثیرات احتمالی کاهش تحریم ها از ماه آینده بر عملکرد شرکت های غربی پرداخته، می نویسد: شرکت های اروپایی و آمریکایی در انتظار بهره برداری از کاهش تحریم ها هستند.
 
به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از وال استریت ژورنال، در شرایطی که قدرت های غربی تصریح کرده اند که بخش کوچکی از تحریم های ایران لغو خواهد شد، مجموعه گسترده ای از شرکت های اروپایی و آمریکایی- از شرکت های دارویی و بازارهای تجهیزات پزشکی تا شرکت ها و تاجران مواد غذایی- در انتظار احیای مبادلات از رفته تجاری خود با ایران به محض لغو رسمی اندکی از تحریم ها طی ماه آتی هستند.

 دولت های غربی تحریم های مربوط به بخش خودرو و هوانوردی ایران را به صورت موقت لغو کردند و همچنین اجازه صادرات پتروشیمی و تجارت با طلا و دیگر فلزات با ارزش را صادر کردند. اما این توافقنامه همچین راه آغاز دوباره فروش بسیاری از داروهای مثلا شرکت گلاکسو اسمیت کلاین (شرکت انگلیسی و چندملیتی داروسازی و تولیدکننده انواع محصولات بهداشتی) شرکت و سانوفی (شرکت دارویی چندملیتی) را که به دلیل تحریم های شدید مالی مجبور به کاهش معاملات خود شده بودند را مشخص می کند. ضمن اینکه شرکت زیمنس نیز حال ممکن است بتواند قادر به ارسال تجهیزات پزشکی بیشتری به ایران باشد.

این محصولات و میلیاردها دلار کالای دیگر در گروه کالاهایی قرار دارند که اساسا بشردوستانه هستند و نباید موضوع تحریم ها قرار گیرند. اما محدودیت های بانکی و بیمه ای که به عنوان بخشی از نظام تحریم ها اعمال می شود در بسیاری موارد باعث می شود که شرکت ها نتوانند پول کالاهایشان را دریافت کنند و همین امر منجر به توقف صادرات هر چیزی از گندم و شکلات گرفته تا داروی دیابت از اروپا و آمریکا به ایران شده است.

 برای مثال سخنگوی شرکت کارگیل (تولیدکننده مواد غذایی آمریکایی و چندملیتی) گفت که از دفتر این شرکت در ژنو کالاهای محصولات کشاورزی به ایران می فروشد و جزئیات این مبادلات را مطرح نکرد. وی در ادامه افزود: «محروم کردن مردم عادی از موادغذایی اساسی، یکی از پیامدهای بالقوه ناخواسته این تحریم ها است.»

شرکت پراکتر اند گمبل که دهانشویه های اورال-بی آن همچنان در ایران به فروش می رسد از اظهارنظر در این مورد امتناع کرد.

براساس گزارش اتحادیه اروپا، ارزش صادرات این اتحادیه به ایران طی 9 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2011، 45 درصد معادل سه میلیارد و 400 میلیون یورو (چهار میلیارد و 600 دلار) کاهش یافته است. از آنجایی که ارسال اکثر محصولات دیگر به ایران مدت ها است ممنوع شده، بخش عمده کاهش مبادلات به محصولات کشاورزی، مواد غذایی یا محصولات درمانی ضربه می زند.

ماه گذشته میلادی، شش قدرت بین المللی با لغو موقتی تحریم برخی کالاها- مانند قطعات خودرو و هواپیما- موافقت کردند و در ازای آن ایران با اعمال محدودیت بر فعالیت های هسته ای خود موافقت کرد. اما اتحادیه اروپا و آمریکا نیز موافقت کردند که کانال مالی را با استفاده از بانک های مشخصی ایجاد کنند تا امکان پرداخت برای «تجارت بشردوستانه» به خصوص در زمینه مواد غذایی، کشاورزی و دارویی فراهم شود. با وجود اینکه انجام معاملات در این زمینه کاملا قانونی بود، اما از آنجایی که بسیاری از بانک ها به هیچ وجه حاضر به معامله با ایران نبودند، شرایط مبادلات دشوار شده بود.

 زمانی جزئیات این توافق اجرایی شود، دسته ای از شرکت ها در موقعیت افزایش دوباره مبادلات با ایران قرار خواهند گرفت- البته چندان مشخص نیست که آنها با چه سرعتی اقدام خواهند کرد.

 درآمد حاصل از احیای این تبادلات تاثیر چشمگیری بر عملکرد این شرکت ها که حجم فروش جهانی شان، معاملات کم حجم گذشته با ایران را کمرنگ کرده، نخواهد داشت. با این حال این تجارت جدید به مدیران شان کمک می کند که روابط در بزرگترین بازار مصرفی خاورمیانه که حدود 80 میلیون نفر جمعیت دارد و درآمد سرانه اش بسیار بالاتر از اکثر کشورهای در حال توسعه است، مجددا برقرار شود.

ریچارد برگستروم، مدیرکل فدراسیون صنایع دارویی اروپا معتقد است که «کاهش اخیر محدودیت ها حتما کمک رسان خواهد بود.»

در گزارش سال مالی منتهی به 30 سپتامبر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا آمده که بررسی ها نشان می دهد شرکت صنعتی آلمانی زیمنس در این مدت 49 میلیون و 800 هزار یورو فروش به ایران داشته و از این رقم هفت میلیون و 500 هزار یورو مربوط به اسکنر سرطان و دیگر تجهیزات پزشکی بوده است. در ادامه این گزاش آمده که شرکت زیمنس در سال 2012 مجبور شد که انجام مبادلات جدید در بخش بهداشت و درمان و دیگر بخش ها با ایران را متوقف کند و تنها سفارشات موجود را تحویل دهد. این گزارش متذکر می شود که تشدید تحریم های مالی و بحران اقتصادی ایران باعث سخت شدن شرایط در پرداخت شده است.

یکی از نمایندگان شرکت زیمنس گفت که نمی خواهد به نتایج احتمالی توافق هسته ای و تاثیرات آن بپردازد.

شرکت مواد غذایی سوئیسی نستله نیز پس از امتناع بانک ها از انتقال درآمد از ایران، مجبور به کاهش مبادلات خود با این کشور شد. از آنجایی که شرکت نستله در فهرست آمریکا نیست، ملزم به ارائه میزان فروش خود به ایران به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیست. سخنگوی این شرکت با اشاره به اینکه تاکنون مشکلی در پرداخت از سوی ایران وجود نداشته گفت این شرکت «با دقت در حال بررسی توسعه در این روند هستیم اما در حال حاضر زود است که بگوییم این توافق چه تاثیری بر عملکرد ما خواهد داشت.»

 شرکت های دارویی گلاکسو و آسترازنکای انگلیس و شرکت سانوفی فرانسه  گزارش دادند که فروش سالانه شان به ایران به ترتیب 32 میلیون و 200 هزار دلار، 14 میلیون دلار و 13 میلیون و 900 هزار دلار بوده است.

 یک سخنگوی شرکت گلاکسو گفت که با توجه به کاهش پیشنهادی تحریم ها، اتفاقات در جریان هستند و این شرکت «در حال بررسی شرایط است اما هنوز روزهای نخست است.» یک سخنگوی شرکت آسترازنکا نیز گفت که این شرکت «در تطابق کامل با قانون و مقرارت» با ایران کار می کند.

ايوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
معامله با كشورهاي استكبار حرام است
ما در همه زمينه ها خودكفا شده ايم و نيازي به غرب نداريم
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دارو و مواد غذایی هرگز تحریم نبوده که حالا آزاد شده باشه، تنها کاری که کردند کانالی درست کردند که تحریم برابر غذا و دارو را رسمی‌ کرده باشند.
قاسم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دوست عزیز همیشه در سیاست چیزی گفته میشه ولی طوری دیگه عمل میشه کاملاً معلومه معنی تحریم یعنی همه چی همچنین غذا و دارو ولی اینا یه ژست بشردوستانه میگیرند که غذا و دارو تحریم نیست :)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
امیدواریم دولت بتواند درمورد مسائل داخلی هم قدمهای مثبتی نظیر سیاست خارجی بردارد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴