bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۷۲۷۶۲

محورهای پرخطر شمال کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ آذر ۱۳۹۲
 مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران گفت: محورهای هزار، قائمشهر - سوادکوه، نور - نوشهر و بهشهر- گلوگاه از تلفات رانندگی بالایی برخوردارند و به طور کلی، تلفات رانندگی برون شهری در استان زیاد است.

به گزارش ایسنا، مجیدرضا نصرالله نژاد امروز، دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته با احتساب تصادفات روستایی، تلفات رانندگی در جاده‌های برون شهری مازندران 640 نفر بوده است.

وی افزود: در هشت ماهه امسال تعداد تلفات رانندگی در مسیرهای برون شهری مازندران 403 نفر بوده که امیدواریم تا پایان سال نسبت سال گذشته کاهش 10 تا 15 درصدی را در این بخش شاهد باشیم. 45 درصد تلفات طی هشت ماه امسال مربوط به رانندگان، 28 درصد عابرین پیاده و 27 درصد مربوط به سرنشینان بوده است.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تلفات رانندگی در مسیرهای برون شهری استان نیاز است رسانه‌ها وارد شوند تا فرهنگ درست رانندگی در مازندران نهادینه شود.

وی با بیان اینکه تلفات رانندگی با اتوبوس و مینی‌بوس کمتر از یک درصد بوده است، افزود: سال گذشته 89 نفر از راکبان موتورسیکلت بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند که استفاده از کلاه ایمنی می‌توانست این آمار را کاهش دهد. بیشترین تصادفات راکبان موتورسیکلت در سنین 21 تا 30 سال و عابران پیاده در سنین بالای 60 سال رخ داده است.

نصرالله نژاد تصریح کرد: براساس آمار پزشکی قانونی، 51 درصد تلفات در محل حادثه، 10 درصد در حین انتقال به بیمارستان و 37 درصد در بیمارستان اتفاق افتاده که نشان دهنده شدت تصادفات است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران به تفکیک تلفات رانندگی براساس نوع معبر برون شهری پرداخت و افزود: 78 درصد تلفات رانندگی در راه‌های اصلی، 4 درصد در آزادراه‌ها و 10 درصد در بزرگراه‌ها رخ داده است.

نصرالله نژاد خاطرنشان کرد: هر چه تحصیلات بیشتر باشد میزان تلفات جاده‌ای کاهش می‌یابد به طوری که از دیپلم به بالا 10 تا 12 درصد تلفات را شامل می‌شود. به همین منظور اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران هر ساله آموزش حدود 20 هزار نفر را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 7000 خودرو، 450 اتوبوس، 1500 مینی‌بوس و 14 هزار و 500 کامیون تحت پوشش اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران قرار دارد، افزود: براساس برنامه پنجم توسعه باید متوسط عمر ناوگان به 10 سال برسد. متوسط عمر اتوبوس 12 سال، سواری 10 سال، مینی‌بوس 27 سال و کامیون 21 است که باید اهتمام جدی برای اصلاح آن صورت گیرد.

نصرالله نژاد با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد جابه‌جایی بار در مازندران از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: طی 8 ماهه امسال 9 میلیون و 200 هزار تن بار از جاده‌های استان جابه‌جا شدند. 169 شرکت مسافربری و 139 شرکت باربری در مازندران فعال است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران با اعلام اینکه 38 دوربین نظارت تصویری در محورهای مختلف استان نصب شده است، افزود: همچنین هشت دوربین ثبت تخلفات سرعت در محورهای مازندران نصب شده که تلاش بر این است که تعداد این دوربین‌ها افزایش یابد.

نصرالله نژاد ادامه داد: 65 سیستم تردد شمار آنلاین در محورهای مازندران نصب شده که خوشبختانه تمامی محورهای استان دارای این سیستم هستند.

وی با اشاره به رشد 27 درصدی حمل و نقل بین المللی استان در 8 ماهه امسال، گفت: طی این مدت 89 هزار تن ترانزیت صورت گرفته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های مازندران با بیان اینکه تاکنون 26 مجتمع خدماتی و رفاهی در مازندران به بهره برداری رسیده است، افزود: 31 مجتمع در حال ساخت و 200 درخواست برای ساخت این مجتمع‌ها در حال بررسی است.

نصرالله نژاد با اشاره به افزایش ساخت و ساز غیرمجاز در حریم جاده‌های مازندران، تصریح کرد: این ساخت و سازها غیرمجاز است و سبب افزایش تلفات جاده‌ای می شود. این ساخت و سازها باید در قالب مجتمع خدماتی و رفاهی تعریف شود.

وی تصریح کرد: دو پایانه مسافربری توسط شهرداری‌های بابل و بابلسر احداث شده و در برخی شهرها از جمله نوشهر، بهشهر و رامسر از توان بخش خصوصی بهره‌ گرفتیم.
برچسب ها: شمال پر خطر