bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۷۵۹۱۲
عضو کمیسیون برنامه در گفتگو با فرارو بررسی کرد

دو سناریو برای افزایش قیمت بنزین

افزایش حامل های انرژی با دو سناریو اینک بر روی میز دولت است: یکباره و پلکانی. هر کدام ازاین دو سناریو موافقان و مخالفانی دارد. البته برخی به خاطر تاثیرات تورمی معتقدند اساسا افزایش قیمت حامل های انرژی در این شرایط یک اشتباه بزرگ است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۲ دی ۱۳۹۲
فرارو- افزایش حامل های انرژی با دو سناریو اینک بر روی میز دولت است: یکباره و پلکانی. هر کدام ازاین دو سناریو موافقان و مخالفانی دارد. البته برخی به خاطر تاثیرات تورمی معتقدند اساسا افزایش قیمت حامل های انرژی در این شرایط یک اشتباه بزرگ است.

بر اساس قانون پنج ساله پنجم قرار بود که قیمت حامل های انرژی به طور پلکانی تا پایان سال 94 به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد. در فاصله دو سال باقی مانده تا پایان برنامه در حالی قیمت هر لیتر بنزین یارانه ای 400 تومان و بنزین آزاد 800 تومان است که قیمت فوب خلیج فارس در حدود 1500 تومان برآورد می شود.

حالا دولت تمایل دارد تا هزینه حداقل دو سال عقب ماندن از برنامه پنجم را به جان بخرد و در سه تا چهار مرحله به این افزایش دست بزند. چرا که مشاوران اقتصادی دولت اعتقادی به شوک درمانی ندارند و عواقب منفی افزایش دفعی قیمت حامل های انرژی را بیش از دستاوردهای آن می دانند.

البته این این نظر مورد تایید نمایندگان مجلس نیز هست و علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این رویه دولت را مورد تایید قرار می دهد.

احمدی در گفتگو با فرارو در این خصوص گفت: «افزایش پلکانی قیمت حامل های انرژی علاوه بر عقب افتادن از برنامه پنجم نمی تواند مانع از قاچاق حامل های انرژی در مرزهای کشور و جبران کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه شود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: «هر چند در کشورهای دیگر تجربه افزایش دفعی قیمت وجود داشته است اما در شرایط کنونی کشور ما افزایش یکباره، تبعات تورمی شدیدی دارد که امکان اجرای آن را از بین برده است.»

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس ادامه داد: «بر این اساس دولت بنا دارد تا راهی میانه را در پیش گیرد و در سه یا چهار مرحله قیمت حامل های انرژی را به قیمت فوب خلیج فارس برساند. هر چند بحث هایی نظیر اصلاح الگوی مصرف در این شرایط به تعویق می افتد اما تبعات منفی این تصمیم بسیار کمتر از اقدام به افزایش دفعی قیمت است.»

وی در پایان به اشاره به قیمت احتمالی بنزین گفت: «مجلس تنها در تعیین متوسط افزایش قیمت دخیل است و تعیین قیمت بنزین بر اساس تصمیم دولت می باشد. اما پیشنهاد من این است که دولت بر اساس قانون افزایش متوسط 38 درصد حامل های انرژی را در دستور کار قرار دهد و با جابجایی این درصدها قیمت بنزین را 20 درصد افزایش دهد.»
شوماخر
Finland
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
به من چه که لگن های تولیدی شما بنزین زیادی میسوزونند . شما ماشین استاندارد بساز + بنزین استاندارد تولید که نمیتونی اقلا وارد کن + حقوق های ما رو ببر در سطح خلیج فارس بعدش . ضمنا شتر سواری دولا دولا نمیشه مرگ یه بار شیون یه بار تا بیای پلکانی افزایش بدی توی همون پله اول نرسیده قیمتها میره بالاترین پله پس لطفا تورم را چند باره جهش ندید تکلیف خودتونو اول معلوم کنید تکلیف مردم خودشون اومده دستشون که چیه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
فشار روی فشار بر دوش مردم،ما چه گناهی کردیم که باید به این همه مصیبت دچار شویم،چرا موارد دیگر اقتصادی این کشور را درست نمیکنید تا اوضاع مردم درست بشه و دنبال فقط افزایش حامل های انرژی هستیند پس اگر این موضوع شاه کلید ساماندهی اقتصادی برای شماست مطمئن باشیند که همین موضوع بر افزایش قیمت همه چیز در این کشور نقش دارد به غیر حقوق کارمندان و کارگران،کسانی که بخش کثیری از مردم را شامل میشوند ،پر واضح است اینبار بیش از گذشته کمر این قشر آسیب پذیر زیر بار گرانی میشکند چرا که تجربه دفعه قبلی را داریم و میدانیم آخرش هم فشار بر دوش ماست و این ما هستیم که هیچکس به فکر آنها نیست تازه این را هم بدانیند که یک عده تنرو هم هستند که منتظر فرصت هستند تا کارشکنی هم بکنند و این چرخ به گل مانده اقتصاد را بیشتر در گل فرو کنند،صادقانه بگم هیچ امیدی به بهبودی ندارم و اگر کور سوی امیدی هم که بعد از انتخابات بوجود آوردیند حالا با این اقدام آنرا به شدت متزلزل کردیند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
به جاي گرون كردن بنزين جلوي امثال بابك زنجاني ها رو بگيرن مشكل يارانه ها هم حل ميشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
طبق كدام منطق وفرمولي قيمت دلاردولتي 2650 تومان ودستمزد 600 تا 700 هزارتومان تعيين ميشود؟؟اگردولت قيمت دلاررا4000 تومان تعيين كندبازهم مردم بايدجورش رابكشند؟؟شماكه هزينه هاو درآمددولت رابراساس نرخ دلارتعيين ميكنيدلااقل درآمدمردم راهم دلاري تعيين كنيدتاخرج ودخل باهم تناسب داشته باشند!! والله دوداين بي عدالتي بچشم مردم وجامعه ميرود.
علي
Armenia
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
قيمت بنزين بر اساس فوب خليج فارس بشه پس بايد حقوق و دستمزدها هم مثل كشورهاي حاشيه خليج فارس باشه
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
90% فوب خایج فارس می شود 2900 تومن نه 1500 تومن
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
مصرف یک ماشین ایرانی‌ ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، ماشین روز جهان تا ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، یعنی‌ همین حالا ما به جای لیتری ۸۰۰ تومن تا ۲،۵ برابر یعنی‌ ۲۰۰۰ تومن داریم برای بنزین می‌پردازیم، دولت قیمت بنزین را ۲۰۰۰ تومن کند ولی برای ماشین خارجی‌ و اجزده دهد ماشین خارجی با تعرفه واقعی‌ ۲۵ درصد وارد کشور شود، مشکلی‌ نخواهد بود!
ناشناس
Germany
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
بنزینی که تو ایران میفروشند 100 تومن هم گرونه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
مثل ماشینی که تو ایران میفروشند است،
داداش همه چیزمون باید به هم بیاد
ناشناس
United States of America
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
من ۲۰ سال پیش به آمریکا آمدم و یک ماشین نوع نیسان ماکزیما خریدم به قیمت ۲۸ هزار دلار، از همان مدل همچنان در ایران مونتاژ می‌شه ، الان بعد از بیست سال ماکزیما ۴ بار به تور اساسی‌ با طراحی جدید و قدرت مرور بیشتر و رفاه و همه چیز آن به مراتب بهتر شده ولی مدل ۲۰۱۴ آن را ۲ ماه پیش خریدم ،همچنان ۲۸ هزار دلار، یعنی‌ با توروم که اینجا هم هست باز هم قیمت کاهش یافته،حالا ببینید که سایپا که پراید را که ۱۹۸۰ فورد آمریکا با عنوان فورد فیستا تولید و طراحی کرد و بعد به کره فروخت یعنی‌ ماشین ۳۰ سال پیش را، و ایران خودرو که پژو ۴۰۵ را یعنی‌ ماشین ۲۵ سال پیش را تحت عنوان خودرو ملی‌ و تولید داخلی‌ تولید میکنند و به چند برابر قیمتهی چند سال پیش میفرشهند چه سودی میکنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
اينا واقعا نمى فهمند اگه بنزين رو ليترى 2000 تومان هم نمايند بعد مدت كوتاهى دوباره تورم ناشى از آن ارزش پول ملى رو كاهش شديدى خواهد داد و دوباره روز از نو روزى از نو بايد ليترى 5000 تومان شود كه به فوب خليج فارس نزديك شود وقس على هذا...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
درداين مملكت باگران كردن بنزين حل نمي شود.گران كردن بنزين دردي برروي دردهاي ديگر است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
بهتره اول مصرف خودروهامون و البته درآمدهامون رو به اندازه فوب خلیج فارس برسونیم اونوقت ما حاظریم نه به اندازه فوب خلیج فارس بلکه هر قیمتی که مسئولین تعیین کردن،بپردازیم.
سعيد
Kazakhstan
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
مشکل اين است که ما هيچ وقت به قيمت فوب خليج فارس نمي رسيم زيرا اگر بنزين را مثلا 3000 تومان کنيم تا به فوب خليج فارس برسيم دوباره ارزش پول ملي کم مي شود و بايد بنزين را ليتري 5000 تومان کنيم تا به فوب برسيم و اين قصه مرتب تکرار مي شود و در نهايت به فوب خليج فارس هيچ وقت نمي رسيم