bato-adv
کد خبر: ۱۷۷۶۲

تلاش هیات رئیسه مجلس برای از رسمیت نیافتادن دولت!

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۲ آذر ۱۳۸۷


فرارو- 
قدرت الله علیخانی نماینده قزوین و یکی از طراحان استیضاح وزیر کشاورزی می گوید تعداد امضاها برای استیضاح محمدرضا اسکندری کافی است.

او به خبرنگار فرارو گفت: «حد نصابی که در قانون برای استیضاح یک وزیر پیشبینی شده برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد و هیئت رئیسه باید آنرا در دستور کار قرار بدهد.»

پیش از این قاسم محمدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود: «آقای علیخانی جزء کسانی است که استیضاح را پیگیری می کنند اما تعداد امضایی که ایشان بیان کردند مربوط به دوهفته قبل است، ایشان باید اطلاعات خود را بازبینی کنند.»

محمدی: علیخانی اشتباه می کند

قدرت الله علیخانی اما معتقد است تعداد امضاها برای کشاندن اسکندری به صحن علنی کافی است. او می گوید: «ما از کار خودمان مطمئن هستیم. برای استیضاح به اندازه کافی امضا وجود دارد و هیئت رئیسه هم از این امر آگاه است. ما تمام تلاش خود را برای استیضاح وزیر کشاورزی انجام می دهیم.» 

گفتنی است علیخانی روز یکشنبه در تذکری آئین نامه ای به باهنر که ریاست مجلس را بر عهده داشت اعتراض کرده بود که چرا استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول نمی شود. باهنر در پاسخ گفته بود: «رسیدن استیضاح به هیئت رئیسه محل بحث است.»

نماینده مردم قزوین در مجلس هشتم در واکنش به این سخنان گفت: «آقای باهنر اشتباه می کند. طرح استیضاح روزی که آقای ابوترابی مجلس را اداره می کرد به هیئت رئیسه داده شد، همان جا من تذکر دادم و آقای ابوترابی در پایان تذکر من را پذیرفت که طرح اعلام وصول شود. اما اعلام وصول موکول به جلسه بعدی شد و هیئت رئیسه در این زمینه کوتاهی کرد.»

وی افزود: «از آنجا که آن موقع در آستانه استیضاح وزیر کشور بودیم و استیضاح وزیر آموزش وپرورش هم در دست اقدام بود هیئت رئیسه گفت اگر چند استیضاح را در دستور کار داشته باشیم ممکن است دولت از رسمیت بیافتد.» 

هیئت رئیسه مجلس در حالی در قبال از رسمیت افتادن دولت حساسیت نشان می دهد که بنابر اصل 136 قانون اساسی اگر نیمی از وزاری کابینه تغییر کند هیئت دولت باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

شایان ذکر است که در زمان استیضاح علی کردان نیز این مباحث مطرح شد و در نهایت با بیان این مطلب از جانب علی لاریجانی که تغییر چند وزیر از یک وزارت خانه به مثابه یک تغییر است، خاتمه پیدا کرد.

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در مورد از رسمیت افتادن دولت با استیضاح یک وزیر دیگر گفت: «ما در جهت وظایف نمایندگی و حقوق موکلین خود فعالیت می کنیم ، اینکه دولت از رسمیت بیافتد یا نه مربوط به ما نیست. ما نماینده مردمیم نه دولت.» 

علیخانی اظهار داشت: «وزیر کشاورزی آسیب جدی به کشاورزی کشور وارد کرده است که قابل جبران نیست. اینکه کسی در جهاد یا هر جای دیگری مسئول گندم بوده است دلیل نمی شود که  توانائی اداره یک وزارت خانه را هم داشته باشد. وزیر کشاورزی با عملکرد خود نشان داده است که مدیریت ندارد.»

علیخانی در پایان خاطرنشان کرد: «فشار نمایندگان سرانجام هیئت رئیسه را وادار خواهد کرد تا استیضاح اعلام وصول شود.»

مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین