bato-adv
کد خبر: ۱۸۱۳۰۵
خودرو، در انتظار افزایش قیمت؟

بازار "کشش" ندارد!

«با افزایش قیمت بنزین تقاضا برای خرید خودرو کاهش پیدا می کند و در نتیجه خودروساز مجبور به کاهش تولید می شود و بدین ترتیب هزینه های سربار آن افزایش یافته و قیمت محصول نیز افزایش پیدا می کند.»
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «با افزایش قیمت بنزین تقاضا برای خرید خودرو کاهش پیدا می کند و در نتیجه خودروساز مجبور به کاهش تولید می شود و بدین ترتیب هزینه های سربار آن افزایش یافته و قیمت محصول نیز افزایش پیدا می کند.»

با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت بنزین، بازار خودرو نیز شاهد افزایش قیمت بود. البته افزایش شدید قیمت خودرو در سال های اخیر عمدتا با افزایش نرخ ارز در پاییز سال گذشته رخ داد که قیمت خودرو را به صورت نجومی افزایش داد.

اکنون و با روی کار آمدن دولت یازدهم و با کاهش و سپس ثبات نرخ ارز و بهبود فضای بین المللی و رفع تحریم خودروسازی، مردم منتظر کاهش قیمت خودروهای داخلی هستند؛ چنانکه مدتی است که این انتظار موجب رکود در بازار خودرو شده است.

در این مدت خوروسازان مدام عنوان می کردند که قیمت خودرو پایین تر نخواهد آمد و ممکن است حتی گران تر شود. در تازه ترین واکنش، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خوروسازان با بیان این‌که با توجه به کاهش نرخ ارز آزاد از 3500 تومان به 3000 تومان میزان زیان خودروسازان کاهش یافته است، تصریح کرد:‌ در شرایطی که تولید محصولات همچنان با ضرر و زیان همراه است سخن گفتن از کاهش قیمت خودرو برخلاف واقعیت‌های اقتصادی کشور است.

این اظهارات نعمت بخش در واقع واکنشی به اظهارات سخنگوی دولت بود که چندی پیش از کاهش قیمت خودرو صحبت کرده بود.

در این میان اجرای فاز دوم هدفمندی از سال آینده و افزایش قیمت بنزین مسئله ای است که برخی کارشناسان را بر آن داشته که قیمت خودرو بار دیگر افزایش خواهد یافت. البته هستند کارشناسانی که معتقدند آنچه پس از افزایش قیمت بنزین تغییر خواهد کرد، الگوی مصرف بنزین مردم است، وگرنه امکان ندارد مردم خرید خودرو را به خاطر قیمت بنزین تحریم کنند.

آیا با افزایش قیمت بنزین باید منتظر افزایش قیمت خودروهای داخلی بود؟

قیمت خودرو بار دیگر افزایش خواهد یافت
دکتر مهدی تقوی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها پیامدهایی همچون تورم، رکود و بیکاری به دنبال داشت و تقاضا برای خرید خیلی از کالاها از جمله خودرو را کاهش داد. لذا با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی و افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروهای داخلی بار دیگر افزایش خواهد یافت.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اکنون تقاضا برای خرید خودرو پایین است، چگونه امکان دارد در چنین شرایطی خودرو باز هم گران شود؟، گفت: «خودروسازان یک هزینه سربار از جمله حقوق و هزینه های جاری دارند که در حسابداری صنعتی به میزان محصول تولید شده تقسیم می شود.»

وی ادامه داد: «لذا وقتی تولید کاهش پیدا می کند، سهم هزینه های سربار هر خودرو بالا رفته و اجبارا قیمت محصول افزایش پیدا می کند.»

تقوی افزود: «به عبارت دیگر با افزایش قیمت بنزین تقاضا برای خرید خودرو کاهش پیدا می کند و در نتیجه خودروساز مجبور به کاهش تولید می شود و بدین ترتیب هزینه های سربار آن افزایش یافته و قیمت محصول نیز افزایش پیدا می کند.»

بعید است قیمت خودرو افزایش یابد
اما بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در حال حاضر این توانمندی در کشش بازار دیده نمی شود که قیمت خودرو مجددا افزایش پیدا کند.»

وی با بیان اینکه اتفاقی در خودروسازان نیفتاده که قیمت ها بخواهد گران شود افزود: «لذا اگر دولتی ها دخالت نکنند من افزایش قیمت در خودرو را بعید می دانم و فکر نمی کنم اتفاق جدیدی روی دهد.»
مجله خواندنی ها
مجله فرارو